یک آنالیز داروی کلروکین برای کرونا به خاطر عوارض قلبی دارو متوقف شد

به گزارش دفتر آنلاین من، یک آنالیز کوچک در برزیل درباره تاثیربخشی داروی کلروکین در درمان بیماران دچار ویروس کرونا به علت خطر عوارض قلبی بالقوه مرگبار این دارو متوقف شد.

یک آنالیز داروی کلروکین برای کرونا به خاطر عوارض قلبی دارو متوقف شد

به گزارش دفتر آنلاین من به نقل از نیویورک تایمز دانشمندان پس از اینکه بیماران دچار ویروس کرونا که دوز بالاتری از کلروکین دریافت نموده بودند، دچار اختلال ریتم قلب شدند نمایند می تواند بالقوه مرگبار باشد، این آنالیز را متوقف کردند.

کلروکین یک داروی ضد مالاریا و داروی وابسته به آن هیدروکسی کلروکین که در درمان بیماری های خودایمنی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید به کار می رود، با توجه به آنالیز های قبلی به عنوان یک درمان بالقوه برای عفوت ویروس جدید کرونا پیشنهاد شده بود.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با وجود نبود شواهد کافی درباره تاثیربخش بودن آن استفاده از آن را تشویق می کرد. ماه پیش سازمان غذا و داروی آمریکا به طور اضطراری اجازه استفاده از کلروکین و هیدروکسی کلروکین را به بیمارستان ها در این کشور داد.

آنالیز برزیل شامل 81 بیمار بستری شده در شهر مانائوس در این کشور بودند و دولت ایالت آمازوناس این کشور از این آنالیز حمایت می کرد.

نتیجه این آنالیز روز شنبه 23 فروردین در سایت medRvix که مقالات پزشکی پیش از بازبینی کارشناسان مستقل و انتشار در آن گذاشته می گردد، ارسال شده است.

از آنجایی که دستورالعمل ملی در برزیل استفاده از کلروکین را در بیماران کروناویروس توصیه می نماید- برای این پژوهشگران ممکن نبود در کارآزمایی شان یک گروه دریافت نماینده دارونما نیز داشته باشند- شیوه ای که بهترین راه برای ارزیابی داروها است.

کارشناسان می گویند این آنالیز با وجود محدودیت هایش شواهد بیشتری در این باره فراهم می نماید که کلروکین و هیدروکسی کلروکین می توانند در بعضی بیماران، به خصوص آنهایی که در معرض خطر اختلال مرگبار ریتم قلب هستند، مسائل عمده ای ایجاد کند.

بیماران مبتلا به کرونا در این آنالیز همچنین آنتی بیوتیک آزیترومایسین دریافت نموده بودند که آن هم خطر اختلال ریتم قلب را افزایش می دهد. بیمارستان ها در آمریکا نیز از آزیترومایسین اغلب همراه با هیدروکسی کلروکین برای درمان بیماران کووید-19 استفاده می نمایند.

دکتر دیوید جورلینک، متخصص داخلی و رئیس بخش داروشناسی بالینی در دانشگاه تورونتو در این باره می گوید: این آنالیز اطلاعات سودمندی در این باره در اختیار می گذارد که چطور کلروکین به صورتی وابسته به دوز تجویز شده ممکن است احتمال ناهنجاری های در ریتم قلب را که در نوار قلب دیده می گردد افزایش دهد و افراد را در معرض خطر مرگ ناگهانی قرار دهد.

تقریبا به نیمی از افراد شرکت نماینده در این آنالیز 450 میلی گرم کلروکین دو بار در روز برای پنج روز داده شد و بقیه بیماران با دوز بالاتر 600 میلی گرم دو بار درور برای 10 روز درمان شدند.

پژوهشگران برزیلی پس از سه روز متوجه بروز اختلال ریتم قلب در بیمارانی شدند که دوز بالاتر کلروکین را دریافت می کردند. تا روز ششم درمان، 11 بیمار درگذشتند و پژوهشگران مجبور شدند بخش دوز بالای این کارآزمایی را متوقف نمایند.

این پژوهشگران می گویند آنالیز شان در بخش تجویز با دوز کم کلروکین شامل تعداد بیماران کافی نبود تا بر مبنای آن بتوان نتیجه کرد آیا کلروکین در افراد دچار بیماری شدید کووید-19 تاثیربخش هست یا نه. به گفته آنها، آنالیز های بیشتری درباره تجویز این دارو در مراحل ابتدایی تر بیماری فورا باید انجام گیرد.

چندین کارآزمایی بالینی با کلروکین و هیدروکلروکین هم اکنون دارند دوزهای پایین این داروها را برای مدت کوتاه تر در بیماران کروناویروس آزمایش می نمایند.

کمیسیون بهداشت استان گوانگ دونگ چین در ابتدا پیشنهاد نموده بود که برای بیماران مبتلا به کروناویروس 500 میلی گرم کلروکین دو بار در روز برای 10 روز تجویز گردد.

دکتر مارکوس لاسردا، یکی از این پژوهشگران برزیلی می گوید این آنالیز نشان داد: دوز بالای کلروکین که چینی ها دارند استفاده می نمایند بسیار سمی است و بیماران بیشتری را می کشد.

او گفت: به همین دلیل است که بخش دوز بالای کلروکین در این آنالیز به طور زودرس متوقف شد. به گفته او دست نوشته این آنالیز در حال بازبینی برای انتشار در ژورنال Lancet Global Health است.

دکتر بشری مینا، رئیس بخش پزشکی ریوی در بیمارستان لنوکس هیل در منهتن نیویورک می گوید این آنالیز به احتمال زیاد باعث تغییر شیوه بیمارستان ها در آمریکا در دادن دوره پنج روزه هیدروکسی کلروکین و آزیترومایسین به بیماران بستری شده که شدت بیماری شان خیلی شدید نیست، گردد.

او گفت این آنالیز نشان داد اگر می خواهید از این دارو بهره ببرید چرا که هیچ جایگزینی ندارید، با احتیاط آن را تجویز کنید.

  • آیا داروی ضد مالاریای کلروکین کووید-19 را درمان می نماید؟

منبع: همشهری آنلاین

به "یک آنالیز داروی کلروکین برای کرونا به خاطر عوارض قلبی دارو متوقف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک آنالیز داروی کلروکین برای کرونا به خاطر عوارض قلبی دارو متوقف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید