گودال پی؛ صریح ترین کتاب سیاسی پلاتونوف

به گزارش دفتر آنلاین من؛ کتاب گودال پی نوشته آندری پلاتونوف و با ترجمه سیدمحمد امیر از سوی نشر خوب منتشر شد. این کتاب که برای نخستین بار در سال 1930 به چاپ رسیده، با اخراج ووشچف- شخصیت اصلی داستان- در روز تولد سی سالگی اش از کار در کارخانه فراوری ماشین های کوچک شروع می گردد.

گودال پی؛ صریح ترین کتاب سیاسی پلاتونوف

او که تمامی مخارج زندگی اش را با کار در این کارخانه تامین می کرد، به خاطر ضعف جسمی و بعلاوه فرورفتن در فکر و خیال حین کار از کار بی کار می گردد، پس به اتاق اجاره ای خود بازگشته، هرچه دارد در ساکی می ریزد و در پی تغییر اوضاع بیرون می زند.

در بخشی از رمان می خوانیم: ناگهان یکی از دختران پیشاهنگ از صف بیرون زد و به سمت مزرعه چاودارهای کنار کارگاه آهنگری دوید تا گلی از زمین بچیند. وقتی بانوی کوچک خم شد، خالی مادرزاد بر بدن توپر و برجسته اش نمایان شد و بعد بالافاصله به نرمی از مقابل ووشچف و افلیج گذشت. حسرتی عمیق در دل این دو چشم چران جوانه زد.

در پشت جلد کتاب آمده است: گودال پی صریح ترین کتاب سیاسی پلاتونوف و گواهی بر تاریک ترین لحظات تاریخ روسیه است. وقایع داستان در بستر تاریخی- سیاسی مشخصی رخ می دهد؛ یعنی دوران عزم استالین برای صنعتی سازی پرشتاب شوروی و استقرار اشتراکی سازی سراسری کشاورزی در این کشور. این کتاب شاهکاری ادبی است که جسورانه به نقد اوضاع سیاسی- اجتماعی آن موقع می پردازد و چشم اندازی غبارآلود و تیره از انقلاب شوروی پیش چشم می گشاید.

اندری پلاتونوف؛ داستان نویس و روزنامه نگار، در 28 اوت سال 1899 در وورونژ به جهان آمد. وی از سال 1920 به صورت جدی و البته پرکار به نوشتن پرداخت. او 5 ژانویه 1951 در سن 52 سالگی بر اثر ابتلا به مرض سل در شهر مسکو درگذشت. از او 20 کتاب به جا مانده است.

کتاب گودال پی نوشته آندری پلاتونوف، در 248 صفحه، به قیمت 56 هزار تومان، در قطع رقعی، جلد نرم و با ترجمه سیدمحمد امیر، از سوی نشر خوب به کتاب فروشی ها راه یافت.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "گودال پی؛ صریح ترین کتاب سیاسی پلاتونوف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گودال پی؛ صریح ترین کتاب سیاسی پلاتونوف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید