طرح های فصلی فروش کتاب ترویج کننده مطالعه در سازمان ها

به گزارش دفتر آنلاین من ، طیبه شهمیرزادی، دبیر اجرایی سومین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی، در گفت وگو با ستاد خبری بیست ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، در رابطه با اهمیت و جایگاه هفته کتاب، اظهار کرد: با توجه به اینکه سرانه مطالعه در ایران نسبت به کشورهای دیگر پایین تر است به همین علت برگزاری مراسم هفته کتاب نوعی یادآوری برای جامعه دانشجو، دانش آموز و افراد فرهیخته کشور محسوب می گردد که نگاهی به سمت کتاب داشته باشند.

طرح های فصلی فروش کتاب ترویج کننده مطالعه در سازمان ها

وی اضافه کرد: از لحاظ شکلی، فرمت چاپی کتاب ها به الکترونیکی تبدیل شده است؛ ولی این علت نمی گردد که مطالعه افراد جامعه در سطح پایینی باشد؛ خصوصا در مدارس و در بین دانشجویان به این شکل است و دانش آموزان اصلا کتاب را نمی شناسند و به علت وجود فضای مجازی به سمت کتاب نمی فرایند. برگزاری هفته کتاب در سطح کشور، سازمان ها، مدارس و دانشگاه ها می تواند حداقل نگرش افرادی که زمینه آن را دارند به سمت کتاب تغییر دهد و برای ترویج مطالعه راه بسیار مناسبی است.

شهمیرزادی درباره تاثیر و اهمیت طرح توزیع یارانه کتاب به وسیله کتابفروشی ها (طرح های فصلی فروش کتاب) اعلام کرد: طرح های فصلی فروش کتاب جای تقدیر دارد و به پشتوانه آنها ما سازمان ها می توانیم مطالعه را در میان کارمندان خود ترویج دهیم. سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، هر سال در محل سازمان نمایشگاه کتاب برگزار می نماید که مورد استقبال همکاران قرار می گیرد.

دبیر اجرایی سومین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی تاکید نمود: مدیران و مسئولان بالا دست باید برای کارمندان سوبسید و بن کتاب در نظر بگیرند؛ چرا که به علت گرانی کتاب بسیاری از کارمندان توان خرید آن را ندارند. اگر حمایت مدیران نباشد ترویج کتاب خوانی و مطالعه کم رنگ می گردد. با توجه به اینکه ناشران در قسمت نشر دچار رکود مالی هستند و فروش پایین تری نسبت به سال های قبل دارند، ارائه یارانه در حل این موضوع تاثیر گذار است.

وی خواهان توجه و حمایت مدیران سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی برای تهیه بن برای خرید کتاب شد و اضافه کرد: حضور مسئولان در مراسم های برگزار شده به وسیله سازمان ها می تواند انگیزه بیشتری برای برگزاری در سال های بعد باشد. بعلاوه سومین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی با مشارکت خانه کتاب و ادبیات ایران، وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار می گردد.

دبیر اجرایی سومین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی در ادامه با بیان اینکه این رویداد در سطح ملی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: از تاریخ 29 خرداد 1400 پورتال این برنامه را راه اندازی و نامه و پوستر فرخوان آثار برتر برای تمام دانشکده های کشاوزی و منایع طبیعی، موسسات و مراکز واحدهای تابع سازمان و سازمان های مرتبط با حوزه ها، مانند سازمان محیط زیست، سمت، زمین شناسی و اکتشاف معدنی، ارسال شد.

شهمیرزادی گفت: مهلت ارسال آثار تا تاریخ 31 شهریور در نظر گرفته شده بود. در این دوره 54 موسسه، مرکز و دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی در این رویداد شرکت نموده بودند که از این تعداد 72 عنوان کتاب، 36 نشریه ترویجی، 18 عنوان دست نامه و چهار عنوان نرم افزار کاربردی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی به دبیر خانه ستاد هفته کتاب ارسال شد. کتاب ها در سه مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتند که پس از مرحله اولیه در کارگروه های تخصصی در 6 موضوع شامل زراعی و باغی، گیاه پزشکی، بیوتکنولوژی، اقتصاید و اجتماعی و ترویجی، دام و شیلات و آبزیان، منابع طبیعی، آب و خاک، صنایع و منابع تابع، مورد آنالیز قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه داورهایی که کتاب های این دوره را مورد آنالیز قرار دادند از اعضای هیات علمی سازمان و استادان دانشگاه های تهران، تربیت مدرس و شهید بهشتی بودند، بیان کرد: در جلسه نهایی از میان 79 عنوان کتاب، 2 عنوان کتاب برتر و 2 عنوان کتاب شایسته تقدیر انتخاب شدند. مراسم تقدیر از برگزیدگان سومین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی 26 آبان ماه از ساعت 9 تا 11 با حضور مقامات سازمان تحقیقات کشاورزی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن فجر سازمان تبلیغات برگزار می گردد.

طیبه شهمیرزادی در خاتمه گفت: در این مراسم از آثار برتر شامل کتاب، مجله علمی، مجله ترویجی کشاورزی، دست نامه، نشریه ترویجی و نرم افزار کاربردی برتر تقدیر به عمل می آید و به مولفان لوح تقدیری اهدا می گردد.

بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست وچهارم آبان ماه تا یکم آذرماه 1400با شعار جای خالی را با کتاب خوب پُرکنیم در سراسر کشور برگزار می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "طرح های فصلی فروش کتاب ترویج کننده مطالعه در سازمان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح های فصلی فروش کتاب ترویج کننده مطالعه در سازمان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید