مسکو: بازگشت آمریکا به تعهداتش در قبال برجام امری مهم است

به گزارش دفتر آنلاین من، به عقیده ریابکوف، آمادگی آمریکا برای شرکت در نشست آنالیز برجام نخستین گام در جهت احیای توافق هسته ای است و سخنگوی کرملین تأکید کرد: تصمیم واشنگتن برای لغو درخواست از سرگیری تحریم های ضدایرانی مثبت است، ولی بازگشت به تعهداتش در قبال برجام مهم است.

مسکو: بازگشت آمریکا به تعهداتش در قبال برجام امری مهم است

به گزارش گروه بین الملل دفتر آنلاین من به نقل از خبرگزاری نووستی، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در جمع دفتر آنلاین من بیان کرد که این کشور آمادگی آمریکا برای مشارکت در نشست در حال فراهم سازی پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته ای ایران را مثبت ارزیابی نموده و معتقد است که این مسئله می تواند نخستین گام در جهت از سرگیری عملکرد طبیعی توافقنامه هسته ای باشد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی دفتر آنلاین من بخوانید. (کلیک کنید)

پیش از این، مقامات اتحادیه اروپا از آماده سازی شرایط برای نشست کشورهای شرکت نماینده در برجام خبر داده و یادآور شدند که ایالات متحده نیز حاضر است تا در این نشست شرکت کند. این در حالی است که دولت جدید آمریکا درخواست قبلی دونالد ترامپ از سازمان ملل در مورد از سر گیری تحریم ها علیه ایران را لغو کرد.

ریابکوف در تشریح شرایط کنونی گفت: ما امیدوار خواهیم بود که این نشست بتواند برگزار گردد. در واقع این نخستین گام در جهت احیای برجام به شکل کامل خواهد بود. البته ما هنوز بطور دقیق نمی دانیم که طرف های باقی مانده در توافقنامه هسته ای، چه دیدگاهی نسبت به این نظریه دارند.

وی یادآور شد که دیپلمات های روسی طی هفته ها و روزهای اخیر در این راستا کوشش نموده اند تا فرایند سیاسی پیرامون برجام را فعال نمایند و مسکو طی چند روز آینده ممکن است تماس هایی را در این رابطه با واشنگتن برقرار کند.

معاون وزیر خارجه روسیه ادامه داد: بدون برقراری تماس و بدون شرکت در مباحثات عملاً نمی توان به هیچ نتیجه ای رسید. ما نظریات خود، درباره اینکه الگاریتم تعیینی برای نزدیک کردن مواضع طرفین ایجاد گردد را با همتایان خارجی در میان گذاشته ایم و بدون اغراق باید گفت که اکنون فرصت مضاعفی برای حل و فصل مسائل بوجود آمده است. ما منتظر واکنش دیگر طرفین خواهیم بود و من امیدوارم که نظر آنها مثبت باشد.

ریابکوف در عین حال یادآور شد که هنوز نمی توان درباره سازمان دهی نشستی در سطح وزرای کشورهای شرکت نماینده در برجام صحبتی به میان آورد.

تأکید کرملین بر اهمیت خاص بازگشت آمریکا به برجام

دیمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه نیز روز آدینه در جمع دفتر آنلاین من بیان کرد که کرملین قصد ایالات متحده برای صرف نظر کردن از تحریم ها علیه ایران را مثبت ارزیابی می نماید، ولی بر اهمیت خاص بازگشت آمریکا به تعهداتش در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تأکید می نماید.

پسکوف گفت: تغییر مواضع دولت جدید آمریکا درباره تحریم ها، به خودی خود، خبر خوبی است، چرا که اعمال فشارهای تحریمی، نه تنها کمکی به حل و فصل مسائل پیرامون برنامه هسته ای ایران نمی نماید، بلکه شرایط را به بن بست هم خواهد کشاند.

سخنگوی کرملین با تأکید اینکه دقیقاً احیای برجام دارای اهمیت است، اضافه کرد: ما کشوری هستیم که بطور مکرر پایبندی خود به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را مورد تأیید قرار داده و همیشه از اینکه دولت آمریکا از این توافقنامه خارج شده، ابراز تأسف نموده ایم. ما همچنان هوادار این سند هستیم و از همه طرفین می خواهیم تا از تمامی امکانات برای اجرای موثر آن استفاده نمایند.

آمریکا باید برای اجرای تعهدات خود در قبال برجام تضمین بدهد

کنستانتین کاساچوف رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز درباره شرایط موجود به خبرنگار ریانووستی گفت: باید بیاد داشت که طرف آمریکایی بطور یکجانبه از برنامه جامع اقدام مشترک خارج شد و نه ایران. و اکنون نیز برای احیای توافق هسته ای با ایران، آمریکا باید بطور یکجانبه به برجام بازگشته و تضمین بدهد که به تعهدات خود در قبال این توافقنامه بطور کامل عمل خواهد نمود.

میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین، از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در گفت وگو با این خبرگزاری ابراز عقیده کرد که لغو درخواست دولت آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل برای از سر گیری تحریم ها علیه ایران، علامت خوبی بوده و گویای آن است که ایالات متحده علاقه مند به احیای کامل توافق هسته ای است.

این دیپلمات روس همچنین یادآور شد، بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی از تأسیسات هسته ای در ایران، پس از تاریخ 23 فوریه (5 اسفند ماه) و به اجرا درآمدن قانون مصوبه مجلس ایران در رابطه با تعلیق اجرای پروتکل الحاقی مربوط به پادمان این سازمان، بطور کامل متوقف نخواهد شد.

وی شرح داد که بعد از این تاریخ و بر اساس تصمیم مجلس ایران، بعضی اقدامات شفاف سازی که در برنامه جامع اقدام مشترک پیش بینی شده است، متوقف خواهد شد.

اولیانوف اضافه کرد، در همین رابطه رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز شنبه به تهران پرواز می نماید تا در مورد روش تأیید این سازمان در شرایط جدید صحبت کند. به گفته وی، نتیجه این رایزنی ها بعداً تعیین می گردد، ولی مسلما جزییات توافقات فاش نخواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "مسکو: بازگشت آمریکا به تعهداتش در قبال برجام امری مهم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسکو: بازگشت آمریکا به تعهداتش در قبال برجام امری مهم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید