لایحه خدمات پستی جمهوری اسلامی ایران تدوین و به هیات دولت ارائه شد

به گزارش دفتر آنلاین من، تهران (پانا) - وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بنابر ضرورت بروزرسانی قانون پستی و هم با هدف تنقیح قوانین مرتبط با خدمات پست جمهوری اسلامی ایران پیش نویس لایحه خدمات پستی جمهوری اسلامی ایران را تدوین و به هیئت دولت ارائه کرده است.

لایحه خدمات پستی جمهوری اسلامی ایران تدوین و به هیات دولت ارائه شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت، ایرانیان نخستین ملتی بودند که از حدود سه هزار سال پیش در زمان سلسله هخامنشی، اقدام به تاسیس تشکیلات منظم پست با نام چاپار کردند و در واقع در ایران باستان، چاپارخانه ها یکی از حساس ترین تشکیلات اداری بود.

پست در ایران تا سال 1258 هـ. ش به صورت اداره بود و این ناصرالدین شاه قاجار بود که دستور تاسیس وزارت پست را صادر کرد. ایران در سال 1264 تعداد 7 خط اصلی و پنج خط فرعی پستی داشت. هم زمان با روی کار آمدن امیرکبیر پست نوین هم به وجود آمد. در این دوره سرویس های پستی منظم بین شهرها ایجاد شد و تعرفه های پستی معین شد، آیین نامه پستی هم به تصویب رسید. در سال 1288 اداره تلگراف به پست اضافه شد و وزارت پست و تلگراف تشکیل شد.

همزمان با این تحولات، نمایندگان دوره سوم مجلس شورای ملی در سال 1294 برای نظام مند کردن نحوه خدمات رسانی اداره پست در سراسر کشور، نخستین قانون پست ایران را با نام قانون پستی تصویب کردند.

با گذشت نزدیک به هفت دهه از تصویب این قانون، مجلس شورای اسلامی در سال 1366 قانون تشکیل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران را به تصویب رساند. همچنین شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در سال 1367 با سرمایه اولیه 500 میلیون تومان و با هدف ارائه خدمات پستی، فعالیت خود را شروع کرد.

در ادامه و در سال 1395 قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تصویب و برای اجرای آزمایشی پنج ساله مورد موافقت قرار گرفت. مطابق ماده (1) این اساسنامه، به منظور انجام امور ملی و حاکمیتی خدمات پستی، نام شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تغییر نام یافت.

در حال حاضر بنابر ضرورت بروزرسانی قانون پستی و هم با هدف تنقیح قوانین مرتبط با خدمات پست جمهوری اسلامی ایران از جمله تجمیع قانون تاسیس شرکت دولتی پست بانک ایران و قانون اساسنامه شرکت خدمات هوایی پست و مخابرات (پیام) با قوانین پیش گفته، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش نویس لایحه خدمات پستی جمهوری اسلامی ایران را تدوین و به هیات دولت ارائه نموده است.

همچنین این وزرات باتوجه به اتمام مدت اجرای آزمایشی اساسنامه مذکور در نیمه اول مرداد 1400 لایحه تمدید یکساله این اساسنامه را هم ارسال نموده تا به قید فوریت در هیات وزیران بررسی شود.

لایحه خدمات پستی جمهوری اسلامی ایران مراحل بررسی خود را در کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک هیات دولت طی می کند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "لایحه خدمات پستی جمهوری اسلامی ایران تدوین و به هیات دولت ارائه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لایحه خدمات پستی جمهوری اسلامی ایران تدوین و به هیات دولت ارائه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید