غذاهای ارگانیک و سلامت

به گزارش دفتر آنلاین من، واژه ارگانیک، اشاره به نوعی عملیات کشاورزی و تولید مواد غذایی دارد که دوستدار محیط زیست و تضمین کننده سلامت انسان است. کنترل علف های هرز و دفع آفات با استفاده از عملیات سالم و بدون تخریب محیط زیست، سلامت فردی و حتی سلامت زمینی را که روی آن زندگی می کنیم، تامین می نماید. اصطلاح ارگانیکهم برای غذاهای

غذاهای ارگانیک و سلامت

غذاهای ارگانیک و سلامت

واژه ارگانیک، اشاره به نوعی عملیات کشاورزی و فراوری مواد غذایی دارد که دوستدار محیط زیست و تضمین نماینده سلامت انسان است. کنترل علف های هرز و دفع آفات با استفاده از عملیات سالم و بدون تخریب محیط زیست، سلامت فردی و حتی سلامت زمینی را که روی آن زندگی می کنیم، تامین می نماید. اصطلاح ارگانیکهم برای غذاهای حیوانی و هم گیاهی کاربرد دارد.

کشاورزانی که به روش ارگانیک زراعت می نمایند، از مواد شیمیایی (آفت کش ها، قارچ کش ها و کودها) که به محیط زیست آسیبی نمی زنند، استفاده می نمایند. آنها از مخلوطی از فن آوری های نو و قدیمی و تحقیقات علمی برای برقراری نظم در زیست بوم طبیعی زمین بهره می برند.

کشاورزی ارگانیک گیاهانی غنی از ترکیبات مغذی، خاکی حاصلخیز و به دور از ترکیبات شیمیایی ایجاد می نماید که به حفظ کیفیت آب و حیات وحش منجر می گردد. کشاورزی ارگانیک اغلب غذایی را به ما عرضه می نماید که برای خوردن، سالم تر و برای حفظ سلامت ما، بسیار مناسب تر است.

کشت محصولات غذایی به طریقه ارگانیک برترین راه برای کاهش ورود سموم کاربردی در عملیات کشاورزی رایج است. این سموم تنها شامل آفت کش ها نیستند. انواع زیادی از آنها که در کشورهای پیشرفته، تحت اسم موادی با قابلیت ایجاد سرطان تقسیم بندی می شوند که اغلب فلزات سنگین مانند سرب و جیوه و حلال هایی مانند بنزن و تولوئن را در بر می گیرند. به حداقل رساندن قرار گرفتن افراد در معرض این سموم مهم ترین مزیتی است که کشاورزی ارگانیک امکان آن را فراهم می نماید. فلزات سنگین به کارایی سیستم عصبی آسیب می رسانند و عوارضی چون: گرفتگی عضلانی و کاهش ضریب هوشی و کاهش فراوری هموگلوبین که منجر به کم خونی می گردد را به وجود می آورند. حلال ها به گلبول های سفید آسیب می رسانند، قدرت سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با عفونت ها کاهش می دهند. علاوه بر کاهش قابل توجه تماس شما با این اجزا که سلامت شما را به یغما می برند، مواد غذایی که به طور ارگانیک رشد یافته اند دارای مقادیر بالاتر مواد مغذی مانند پروتیین، ویتامین C و مواد معدنی هستند.

تحقیقات نشان می دهند که غذاهای ارگانیک برای سلامتی مناسب تر هستند.

غذاهای ارگانیک و سلامت بچه ها

آثار منفی غذاهای تهیه شده به روش سنتی بر سلامت و در پی آن مزایای مصرف غذاهای ارگانیک مختص افراد بالغ نیست. در حقیقت متخصصان زیادی گمان می نمایند که غذاهای ارگانیک ممکن است کارآمدترین راه کار برای حفظ سلامت فرزندانمان باشند.

در دو گزارش مجزا در سال های (1989) و (1998)، اعلام شده که میلیون ها کودک آمریکایی در معرض مقادیر بالای آفت کش های موجود در ماده غذایی شان هستند که بهتر است محدودیت هایی برای ایمنی بیشتر اعمال گردد. برخی از این آفت کش ها به اسم سموم دستگاه عصبی شناخته می شوند و قادر به ایجاد وقفه در تکامل مغز و سیستم عصبی هستند. به علاوه برخی محققان معتقدند که بچه ها و نوجوانان ممکن است به عوامل ایجادنماینده سرطان ناشی از آفت کش ها آسیب پذیرتر باشند چرا که بدن به ورود این مواد در طی دوره زمانی که سرعت رشد بالاست و دوره بلوغ جسمی است، خیلی حساس تر است.

در سال 1996، کنگره لزوم حفظ کیفیت مواد غذایی برگزار گردید که در آن تمام آفت کش های کاربردی، به منظور ایمنی مواد غذایی برای نوزادان و بچه ها ممنوع شدند. غذاهای ارگانیک که به طورمحدود اجزای مضر در سلامتی را کنترل نموده اند، می توانند نقش مهمی در تضمین سلامت بچه هامان داشته باشند.

خوردن غذاهای ارگانیک تماس بچه ها را با آفت کش های ارگانوفسفاته کمتر می نماید:

خوردن غذاهای ارگانیک از ورود آفت کش های ارگانوفسفاته به بدن بچه ها که به بروز آثار شدید نورولوژیکی در حیوانات و انسان ها منجر می شوند جلوگیری می نماید.

آفت کش های ارگانوفسفات حدودا نیمی از حشره کش های مصرفی در ایالات متحده را به خود اختصاص می دهد. ارگانوفسفات ها با مسمومیت سیستم عصبی در حیوانات و حشرات موذی عمل می نمایند. وقتی در معرض مقدار زیادی از این آفت کش ها قرار می گیرید، اغلب با ایجاد اختلال در سیستم عصبی، همراه می گردد. بچه ها به آثار سمی ناشی از آفت کش های ارگانوفسفاته آسیب پذیرتر نشان می دهند زیرا بدن وسیستم عصبی آنها هنوز در حال شکل گیری است. سموم عصبی ارگانوفسفاته حتی در مقادیر اندک می توانند به عقب ماندگی های وسیع، مسائل رفتاری، مسائل برخوردی بیش فعالی و کاهش سطح یادگیری منجر شوند.

این نکته را همیشه به یاد داشته باشید: برای اینکه بچه هاتان در معرض آفت کش ها قرار نگیرند، از غذاهای ارگانیک بهره ببرید.

آیا غذاهای ارگانیک نسبت به غذاهای رایج ارزش تغذیه ای بیشتری دارند؟

غذاهای ارگانیک دارای کیفیت پروتیینی، مقدار ویتامین C و مواد معدنی بیشتری هستند. در برخی حالات مقدار مواد معدنی به طورچشم گیری درمواد غذایی ارگانیک بیشتر است. از این میان مقدار آهن تا سه برابر در محصولات ارگانیک گزارش شده است.

غذاهای ارگانیک اغلب حاوی فلاوونوییدهای بیشتری از غذاهای رایج هستند.آنالیز ها نشان می دهد با وجودی که پنج گونه سبزی ارگانیک (کاهو، اسفناج، هویج، سیب زمینی و کلم) مقدار

ویتامین C توصیه شده در روز را برای مردان و زنان فراهم می نمایند، همین مقدار سبزی های غیر ارگانیک قادر به این امر نیستند. به علاوه غذاهای ارگانیک حاوی نیترات کمتری نسبت به غذاهای ارگانیک هستند. نیترات ها جزء اصلی کودهای شیمیایی هستند که با هموگلوبین پیوند داده، به علاوه کودهای نیتروژنی به ترکیبات شیمیایی نیتراتی در گیاهان که برای ساخت پروتیین احتیاج دارند، تبدیل می شوند. وقتی مقدار موجود بیش از احتیاج گیاه باشد، نیترات ها از خاک به منابع آب های سطحی و زیر زمینی نفوذ نموده و آنها را آلوده می نماید. در کنار مضرات شدید نیترات روی زندگی موجودات آبی، مقادیر زیاد نیترات در آب آشامیدنی می تواند عامل بیماری شدید در انسان به ویژه بچه ها گردد.دانشمندان در مطالعات دیگر دریافتند که بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از به جای مانده آفت کش ها به وسیله سازمان کشاورزی آمریکا، میوه ها و سبزی های ارگانیک حاوی تنها 3/1 به جای مانده اکثریت آفت کش ها در قیاس با مواد غذایی غیر ارگانیک هستند.

ممکن است به نظر بیاید پرتقال های غیرارگانیک که از نظر میزان هرکدام دوبرابر پرتقال های ارگانیک هستند، حاوی ویتامین C دوبرابر هم باشند. اما حقیقتا اینگونه نیست و معین شده که در پرتقال های ارگانیک مقادیر بسیار بیشتری ویتامین C وجود دارد. علت این تفاوت این است که در شیوه معمول پرورش پرتقال از کودهای نیتروژنه استفاده می گردد که عامل جذب آب بیشتراست، به این وسیله ترتیب ترکیبات موجود در پرتقال رقیق می شوند. شما یک پرتقال خیلی عظیم می خرید در حالی که پر از آب است و ارزش تغذیه ای ندارد.خوردن غذای ارگانیک ممکن است به پیش گیری از التهاب مزمن، که یک عامل اصلی هم در بیماری قلبی و عروقی و هم در سرطان روده عظیم است، یاری کند. محصولات غذایی ارگانیک حاوی اسید سالیسیلیک بیشتری هستند. اسید سالیسیلیک ترکیبی است که عمل مخربی را که به سخت شدن شریان ها و سرطان روده منجر می گردد خنثی می نماید.

با خوردن غذاهای ارگانیک از خوردن چه ترکیباتی ممانعت می گردد؟

بیش از 3000 سم پر خطر به طور معمول در سیستم تامین غذای آمریکا موجود است که بر اساس قانون کاربرد آنها در غذاهای ارگانیک ممنوع است. این موارد شامل گروه های زیر است:

آفت کش ها: عظیمترین گروه از سموم که کاربرد آنها در غذاهای کشت داده شده به طریقه ارگانیک ممنوع شده، آفت کش های سنتزی هستند که واقعا در هر جایی از زنجیره تامین مواد غذایی یافت می گردد. چند صد ترکیب شیمیایی و هزاران نام تجاری محصولات آفت کش اساسا در فراوری تجاری مواد غذایی در آمریکا کاربرد داشته اند. 73 آفت کش را برای استفاده در کشاورزی به اسم مواد با قابلیت سرطان زایی (مواد مولد سرطان) گروه بندی می نمایند.

فلزات سنگین: فلزات سمی کادمیوم، سرب و جیوه ورودی به ماده غذایی تهیه شده، در خلال آلودگی صنعتی خاک و آب های زیرزمینی و در حین کار با سیستم مکانیکی در فرآیند و بسته بندی به مواد غذایی راه می یابند. کادمیوم که می تواند در بافت های گیاهی در مقادیر بیشتر از خاک تجمع یابد، را با سرطان های ریه، پروستات و دستگاه تناسلی مرتبط می دانند. با وجودی که مضرات شدید سرب مدت های مدیدی است که شناسایی شده است، به ویژه در خصوص بچه ها، از لحیم سرب هنوز برای درزبندی قوطی های قلعی که در کنسروسازی کاربرد دارند، استفاده شده که عامل ورود سرب به غذاهای کنسروی متعدد است.

معیارهای انواع سبزی، میوه و حبوبات ارگانیک

1- خاک ایمن: حداقل از سه سال قبل از برداشت محصول، زمـین زراعی نباید با آب فاضلاب آبیاری شده باشد. خاک هم باید عاری از املاح سرب و کلراید پتاسیم باشد.

2- فقدان بازسازی: هیچ گونه مواد افزودنی (مانند شیرین نماینده ها و رنگ دهنده های مصنوعی)، پرتودهی با پرتوهای یوهمه نماینده و اصلاح ژنتیک نباید در فرایند فراوری محصول به کار رفته باشد.

3- خیره سازی و انبار مجزا: محصولات ارگانیک باید از محصولات غیرارگانیک تفکیک شده و به طور جداگانه نگهداری شوند.

4- عدم استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی: استفاده نکردن از ترکیبات شیمیایی مصنوعی مانند کودهای شیمیایی، آفت کش ها، حشره کش ها و علف کش ها (از سه سال قبل از برداشت محصول).

معیارهای گوشت و شیر و تخم مرغ و دیگر فرآورده های حیوانی ارگانیک

1- حیوانات باید حداکثر از روز دوم تولد به روش ارگانیک پرورش یافته باشند.

2- خوراک ارگانیک: تغذیه دام و طیور باید صد درصد از خوراک ارگانیک بوده باشد.

3- هیچ گونه آنتی بیوتیک و هورمون نباید استفاده گردد.

4- حیوانات چرنده باید از مرتع مناسب برخوردار باشند. هر حیوان باید از سرپناه، آب سالم، رژیم غذایی متعادل، هوای تازه، نور مستقیم آفتاب و فضای کافی برای حرکت برخوردار باشد.

5- ذخیره سازی و انبار مجزا: فرآورده های ارگانیک باید از محصولات غیرارگانیک تفکیک شده و جداگانه نگهداری شوند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "غذاهای ارگانیک و سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای ارگانیک و سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید