سبزِ سفیدِ قرمز

به گزارش دفتر آنلاین من، حضرت امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: هر چیزی زینتی دارد و زینت سفره سبزی است. حتی همین امروز هم که انواع و اقسام غذاهای آماده و ناسالم سفره هایمان را تسخیر نموده اند باز هم می بینیم که اغلب خانواده های ایرانی سبزی خوردن را در برنامه غذایی خود جای داده اند و این گرایش به سبزی خوردن در فصل بهار معمولاً بیشتر هم می گردد. مطالعات نشان داده اثر حفاظتی سبزی ها در برابر سرطان بیشتر از میوه ها است. سبزی ها

سبزِ سفیدِ قرمز

سبزِ سفیدِ قرمز

(نگاهی به سبزی خوردن)

حضرت امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: هر چیزی زینتی دارد و زینت سفره سبزی است.

حتی همین امروز هم که انواع و اقسام غذاهای آماده و ناسالم سفره هایمان را تسخیر نموده اند باز هم می بینیم که اغلب خانواده های ایرانی سبزی خوردن را در برنامه غذایی خود جای داده اند و این گرایش به سبزی خوردن در فصل بهار معمولاً بیشتر هم می گردد. مطالعات نشان داده اثر حفاظتی سبزی ها در برابر سرطان بیشتر از میوه ها است. سبزی ها موادی کم انرژی و سرشار از ویتامین و مواد معدنی هستند که اثرات بی نظیر آنها در حفظ سلامت و شادابی بر کسی پوشیده نیست.

شاهی

شاهی یا تر تیزک یک سبزی خوش طعم مملو از انواع ویتامین و مواد معدنی بخصوص کلسیم و فسفر است و در نتیجه در تقویت استخوان و عضلات مفید خواهد بود. شاهی را برای درمان کم خونی و ضعف توصیه نموده اند. شاهی برای بهبود عملکرد کلیه در افرادی که کلیه سنگ ساز و بیماری های مجاری ادرار دارند مفید است. این سبزی مثل سایر سبزی خوردن ها اشتها آور بوده و برای تقویت رویش مو توصیه شده است.

تربچه نقلی

تربچه مثل ترب گیاهی سرشار از ویتامین C و ید است. تربچه به علت داشتن گوگرد خاصیت ضد عفونی کننده قابل توجهی دارد. تربچه یک اشتها آور قوی است و به هضم غذا هم یاری می نماید. تربچه مثل ترب باعث تسریع عملکرد کلیه ها و افزایش حجم ادرار شده و در بهبود فعالیت کبد هم اثرات مفید دارد.

تره

این سبزی خوش طعم از تیره لاله و حاوی کلسیم، پتاسیم، آهن و ویتامین های A,B,C است. این سبزی باعث تقویت دستگاه گوارش و تسریع هضم غذا شده و چون ادرار آور است به عملکرد کلیه ها یاری می نماید. خوردن تره بعد از غذا جلوی ترش کردن را می گیرد و در عین حال می تواند به رفع شدن سوءهاضمه و یبوست هم یاری کند. در عین حال تره می تواند بوی بد معده را به اندازه قابل توجهی کاهش دهد.

تربچه نقلی

خواص پیازچه مثل پیاز است و چه کسی است که از خواص این گیاه بد بوی معجزه آسا مطلع نباشد. این گیاه در بالا بردن کلسترول خوب خون نقش مهمی دارد و در عین حال به اسم یک ماده ضد انعقاد عمل می نماید. در نتیجه می تواند برای بیماران قلبی بسیار مفید باشد. در طب سنتی پیاز به اسم داروی ضد قندخون مورد استفاده قرار می گرفت. پیاز و پیازچه هر دو قدرت ضد باکتریایی بالایی داشته و حاوی چندین ماده ضد سرطان هستند.

ریحان

شاید خوش عطرترین سبزی خوردن باشد. ریحان سرشار از ویتامین فلاوینوئید بوده و فواید بسیاری دارد از جمله اینکه برای تسکین سردردهای عصبی، بی خوابی و حتی میگرن مفید است. این سبزی مثل اغلب سبزی های دیگر در این دسته اشتها آور و تسهیل کننده فعالیت دستگاه گوارش است. در طب سنتی از ریحان در درمان دل پیچه، نفخ، قولنج روده و اسهال استفاده می گردد. در عین حال ریحان به عملکرد مناسب کلیه ها هم یاری می نماید.

منبع: نشریه زندگی ایرانی شماره 3

منبع: راسخون

به "سبزِ سفیدِ قرمز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سبزِ سفیدِ قرمز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید