2 طرز تهیه خورش ترخون با گوشت و بدون گوشت برای ماه رمضان

به گزارش دفتر آنلاین من، چطور خورش ترخون درست کنیم؟ خورش ترخون یا خورش ترخون ریحون یکی از خوشمزه ترین و در عین حال مفیدترین است که هم می توانید آن را با گوشت قرمز و مرغ درست کنید و هم به صورت گیاهی و بدون گوشت آن را تهیه کنید. این خورش را همراه با برنج سفید می توانید به عنوان به خصوص در وعده هم سرو کنید. در این مقاله از در طرز تهیه خورش ترخون را به 2 روش با گوشت و بدون گوشت و نکات کاربردی تهیه خورش ترخون را به شما آموزش خواهیم داد.

2 طرز تهیه خورش ترخون با گوشت و بدون گوشت برای ماه رمضان

طرز تهیه خورش ترخون با مرغ

زمان آماده سازی مواد: 15 دقیقه

زمان مورد احتیاج برای پخت خورش ترخون: 45 دقیقه

مواد لازم برای تهیه خورش ترخون

مرغ بدون استخوان: 500 گرم

ترخون تازه خرد و ساطوری شده: 100 گرم

ریحان تازه خرد و ساطوری شده: 100 گرم

پیاز: 1 عدد میانه

فلفل سبز: 3 عدد

آبلیمو: 2 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل: به مقدار لازم

روغن مایع سرخ کردنی یا کره: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه خورش ترخون

خورش ترخون را هم می توانید به عنوان یک غذای مجلسی برای مهمانی های خودمانی و هم به عنوان سحری یا شام ماه رمضان بپزید و سرو کنید. به جای مرغ می توانید از گوشت قرمز یا کوفته های قلقلی استفاده کنید. برای مشاهده مراحل پخت این خورش خوشمزه، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: مرغ را با روغن یا کره سرخ کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش ترخون و ریحون، تکه های مرغ را به قطعات کوچک مکعبی خرد کنید. می توانید از مرغ با استخوان هم استفاده کنید. در یک قابلمه مقداری روغن یا کره بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ گردد. سپس مرغ های خرد شده را در آن تفت دهید. حرارت را کم کنید و حدود 10 دقیقه اجازه دهید مرغ های سرخ شوند و روی آنها به رنگ طلایی دربیاید.

برای خرید ، و می توانید از امکان فروش تلفنی، اینترنتی و حضوری مجموعه فروشگاه های زنجیره ای استفاده کنید.

مرحله دوم: مرغ را با پیاز سرخ کنید

بعد از اینکه تکه های مرغ سرخ شدند، آنها را از قابلمه بیرون بیاورید و کنار بگذارید. در فاصله سرخ شدن مرغ ها، پیاز را پوست بگیرید. پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کنید. پیازها را در قابلمه با کمی روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس مرغ های سرخ شده را به آن اضافه کنید. زردچوبه، فلفل سیاه و نمک را به مواد داخل قابلمه بیفزایید و 2 تا 3 دقیقه تفت دهید.

برای خرید ، و می توانید از مجموعه فروشگاه های زنجیره ای به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی، اقدام کنید.

مرحله سوم: مرغ را با ادویه ها بپزید

در این مرحله از طرز تهیه خورش ترخون برای ماه رمضان یا مهمانی، بعد از گرفته شدن طعم خامی ادویه ها، مقداری آب داغ یا به قابلمه اضافه کنید. به مقدار 1 یا 1/5 لیوان کافی است. بعد از جوش آمدن محتویات داخل قابلمه، درب قابلمه را روی آن بگذارید و حرارت را روی ملایم تنظیم کنید. اجازه دهید مرغ، آغاز به پختن کند.

مرحله چهارم: سبزی ها را آماده کنید

ترخون ها و ریحون ها را بشویید و وقتی آب خود را از دست دادند، برگ های آن را جدا کنید. سپس به صورت ساطوری، آنها را به صورت ریز، خرد کنید. فلفل ها را هم بشویید و دانه های وسط آن ها را جدا کنید. فلفل ها را خرد کنید و 15 دقیقه بعد، همراه با سبزی ها، به مرغ های در حال پخت اضافه کنید.

مرحله پنجم: خورش ترخون ریحون را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه خورش ترخون، بعد از اینکه خورش به مدت حدود 50 دقیقه پخت و مرغ ها نرم شدند، آبلیمو را اضافه کنید. خورش را بچشید و در صورت دلخواه نمک و فلفل را مقدار کنید. اگر آب خورش زیاد است، درب قابلمه را باز بگذارید تا خورش غلیظ گردد.

بعد از آماده شدن خورش ترخون، آن را به همراه یا و دلخواه، سرو و نوش جان کنید. برای تهیه و از فروشگاه های زنجیره ای به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی اقدام کنید.

طرز تهیه خورش ترخون برای گیاهخواران

زمان آماده سازی مواد: 20 دقیقه

زمان مورد احتیاج برای پخت خورش ترخون بدون گوشت: 40 دقیقه

مواد لازم برای تهیه خورش ترخون

سویا: 50 گرم

قارچ: 300 گرم

ترخون: 150 گرم

ریحان: 150 گرم

آبلیمو یا آب نارنج: 2 قاشق غذاخوری

روغن، نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه خورش ترخون بدون گوشت

در این روش از طرز تهیه خورش ترخون گیاهی، به جای گوشت، از قارچ و سویا استفاده می گردد تا مناسب ذائقه گیاهخواران باشد. حتی اگر گیاه خوار هم نیستید، این روش تهیه خورش ترخون را می توانید به روش زیر امتحان کنید.

مرحله اول: مواد خورش ترخون را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش ترخون به روش وگان ها، ترخون و ریحان را تمیز نموده و بشویید. اجازه دهید آب خود را از دست بدهند. سپس آنها را ساطوری خرد کنید. سویا را به مدت 30 دقیقه در مقداری آب ولرم خیس نموده و بعد آبکشی کنید. قارچ ها را هم بشویید و به صورت خلالی باریک خرد کنید.

مرحله دوم: مواد را تفت دهید

قارچ ها را در یک تابه با روغن یا کره داغ تفت دهید. حرارت را میانه رو به بالا تنظیم کنید و آبلیمو را اضافه کنید تا قارچ ها سیاه نشوند و آب نیندازند. سپس سویاها را به آنها اضافه کنید و تفت دهید. 2 تا 3 دقیقه بعد، زردچوبه، فلفل و نمک را بیفزایید. و را می توانید از مجموعه فروشگاه های زنجیره ای به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی بخرید.

مرحله سوم: مواد خورش ترخون را بپزید

5 دقیقه بعد، سبزی های خرد و ساطوری شده را هم به قابلمه اضافه کنید و 5 دقیقه تفت دهید. به مقدار 1 لیوان آب جوش را به قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید. به مدت 30 تا 40 دقیقه صبر کنید تا خورش جا بیفتد. در آخر خورش را بچشید و به آن چاشنی های دلخواه اضافه کنید. خورش ترخون بعد از پختن و جا افتادن، آماده سرو است.

فوت و فن های طرز تهیه خورش ترخون

*معمولا خورش ترخون لعاب نمی اندازد. اگر می خواهید خورش تان لعابدار گردد، به مقدار یک قاشق چای خوری آرد یا نشاسته را در 1/3 لیوان دسته دار فرانسوی آب سرد حل کنید. سپس آن را به خورش بیفزایید. این کار را در 10 دقیقه پایانی پخت خورش انجام دهید.

*علاوه بر ترخون و ریحون می توانید از سبزیجات معطر دیگر، مثل یا هم در طرز تهیه خورش ترخون استفاده کنید.

*بعضی افراد به جای برنج، از پاستا برای سرو کردن خورش استفاده می نمایند. در این صورت می توانید 3 یا 4 قاشق خامه را در 15 دقیقه پایانی به مواد خورش اضافه کنید تا غلیظ و خامه ای گردد.

*در آخرین مرحله و در هنگام سرو کردن خورش ترخون، می توانید چند ورق بادمجان سرخ نموده را هم روی خورش قرار داده و آن را سرو کنید.

*به عنوان چاشنی، به جای آبلیمو می توانید از ، رب آلوچه، و دیگر چاشنی های دلخواه بنا به طبع و سلیقه خود استفاده کنید.

* اضافه کردن چاشنی ها را به 10 دقیقه پایانی پخت خورش ترخون موکول کنید. این کار باعث می گردد رنگ خورش تغییر نکند و طعم آن هم ماندگارتر باشد.

*سرخ کردن سبزی های خورش ترخون، اختیاری است. می توانید قبل از اضافه کردن آنها، کمی در روغن تفت دهید تا طعم خامشان گرفته گردد. بستگی به سلیقه شما دارد. اگر ترخون، ریحان و دیگر سبزیجات را تفت می دهید، مراقب باشید، زیاده روی نکنید. چون این کار باعث تلخ شدن خورش شما خواهد شد.

*به جای گوشت مرغ از انواع گوشت قرمز یا گوشت بوقلمون در طرز تهیه خورشت ترخون هم استفاده می گردد.

سوالات متداول

چرا خورش ترخون ریحون تلخ می گردد؟

در حالت عادی، این خورش به هیچ وجه طعم تلخ ندارد ولی اگر سبزی را زیادی سرخ کنید، خورش تلخ می گردد.

برای لعابدار شدن خورش ترخون چه کار کنیم؟

برای اینکه خورش ترخون غلیظ و لعابدار گردد، هم می توانید از 2 تا 3 قاشق غذاخوری خامه استفاده کنید. یا به مقدار 1 قاشق آرد یا نشاسته را در آب حل نموده و در 10 دقیقه پایانی پخت، به خورش اضافه کنید.

منبع: افق کوروش

به "2 طرز تهیه خورش ترخون با گوشت و بدون گوشت برای ماه رمضان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 طرز تهیه خورش ترخون با گوشت و بدون گوشت برای ماه رمضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید