12 روش مبارزه با خشکی پوست

به گزارش دفتر آنلاین من، خبرنگاران : خشکی پوست در بسیاری از افراد شایع است.

12 روش مبارزه با خشکی پوست

خشکی پوست را با ترفندهای زیر می توان از بین برد.

به گزارش دفتر آنلاین من، خشکی پوست زمانی اتفاق می افتد که پوست قادر به حفظ رطوبت کافی نیست. این عارضه می تواند به دلایل مختلفی از جمله حمام کردن مکرر، استفاده از صابون های نامناسب، بالارفتن سن یا بعضی از شرایط پزشکی مانند سندروم شوگرن رخ دهد اما هوای سرد پاییز و زمستان هم می توانند باعث بروز خشکی در پوست شوند.

چگونه از خشکی پوست در فصل زمستان جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری و درمان خشکی پوست در زمستان روش های زیادی وجود دارد که بیشتر آنها بسیار راحت و قابل دسترس هستند و جزو روش های خانگی محسوب می شوند. در ادامه به بیان آنها می پردازیم.

1. بلافاصله پس از شست و شو از کرم های مرطوب نماینده بهره ببرید.

مرطوب نماینده های پوست، که اپیدرم را هیدراته می نمایند، اولین قدم برای مبارزه با خشکی پوست هستند. آنها از لحاظ مواد تشکیل دهنده ، سه نوع اصلی را شامل می شوند. 1. مرطوب نماینده هایی که به جذب رطوبت یاری می نمایند و وظیفه آبرسانی به پوست را بر عهده دارند، عبارتند از: سرامیدها،گلیسیرین، سوربیتول، اسید هیالورونیک و لسیتین.

2. مرطوب نماینده هایی که به حفظ رطوبت موجود در پوست یاری می نمایند شامل پترولاتوم (ژله نفتی)، سیلیکون، لانولین و روغن های معدنی هستند و باعث می شوند تا رطوبت در پوست حبس شده و تبخیر نگردد.

3. آخرین نوع، نرم نماینده ها مانند اسیدهای لینولئیک، لینولنیک و لوریک هستند که با پر کردن فضای بین سلول های پوست، پوست را صاف می نمایند.

هر زمان که صورت، دست ها یا بدن خود را می شویید، چربی طبیعی پوست را هم همراه با آب و مواد صابونی پاک می کنید. اما چربی بدن یک سپر حفاظتی بسیار مهم برای حفظ رطوبت پوست است. به همین علت همواره باید پس از شست و شوی پوست از کرم های مرطوب نماینده بهره ببرید مخصوصا در فصول سرد که پوست به سختی قادر به حفظ رطوبت و چربی مورد احتیاج خود است.

2. ضدآفتاب را در فصل زمستان کنار نگذارید

با توجه به روزهای کوتاه تر زمستان و نور خورشید کمتر، حذف کرم ضد آفتاب از برنامه روزانه می تواند وسوسه انگیز باشد اما به یاد داشته باشید که حتی در زمستان، نور مضر UV همچنان می تواند بر سد رطوبتی پوست شما که برای حفظ سلامت و آبرسانی پوست حیاتی است، فشار وارد کند. پس برای حفظ رطوبت و درخشندگی پوست خود هر روز صبح بعد از استفاده از مرطوب نماینده، از یک ضدآفتاب مناسب پوست خود بهره ببرید. حتما ضدآفتابی را انتخاب کنید که حداقل SPF30 داشته باشد.

3. از کرم های شب بهره ببرید

کرم های شب در مقایسه با کرم های دیگر ترکیبات سنگین تری دارند و قدرت احیای آنها به مراتب بیشتر از کرم های دیگر است به همین جهت جذب آنها در پوست، مدت زمان بیشتری طول می کشد و در هنگام شب و قبل از خواب استفاده می شوند. علاوه بر کرم های شب که روی صورت استفاده می شوند حتما شب ها قبل از خواب از لوسیون های بدن در قسمت های مختلف دیگر پوست مانند دست ها و پاها و پوست گردن بهره ببرید تا این قسمت ها هم در طول شب زمان مناسب برای بازیابی داشته باشند.

4. از لوازم آرایشی کمتری بهره ببرید

کرم پودرهای آرایشی و بعلاوه بسیاری از مواد آرایشی مخصوص لب ها حاوی ترکیباتی هستند که باعث از بین رفتن رطوبت و چربی پوست می شوند، مخصوصا اگر مناسب برای پوست های چرب و ضدآکنه باشند. استفاده از این مواد آرایشی در فصل زمستان، خشکی پوست را دو چندان می نماید و باعث می گردد تا پوست حساس و شنماینده به نظر برسد.

بعلاوه، اگر پوست شما تحریک شده است، ممکن است به موادی مانند عطر و الکل حساس تر باشد. استفاده از این مواد را در فصول زمستان محدود نمایید. سعی کنید روتین مراقبت از پوست را رعایت کنید و هر روز صبح قبل از خروج از خانه، از کرم های مرطوب نماینده و ضدآفتاب بهره ببرید و شب ها قبل از خواب با استفاده از ژل های شستشو و تونر، آلودگی ها را از روی پوست خود پاک کنید.

5. در خانه و محل کار از بخور سرد بهره ببرید

دستگاه های بخور سرد به بازگرداندن رطوبت به هوا یاری می نمایند. در فصل پاییز و زمستان که وسایل گرمایشی مانند بخاری، شومینه و رادیاتور در محل های بسته باعث گرم شدن هوا می شوند، رطوبت هوا به سرعت از بین می رود به همین جهت پوست دچار خشکی می گردد و داشتن رطوبت بیشتر در هوا می تواند به عنوان یک عامل مرطوب نماینده طبیعی برای پوست عمل نماید. بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه اجرا شده است، تنظیم رطوبت 60 درصد در زمستان می تواند آبرسانی در لایه بالایی پوست را جبران نماید.

6. از دوش گرفتن با آب داغ پرهیز کنید

یک حمام آب گرم در انتها یک روز سرد زمستانی می تواند بسیار آرامش بخش باشد اما پوست شما با این نظریه بسیار مخالف است! زیرا اب گرم و داغ باعث تشدید خشکی پوست و عدم آبرسانی و ترشح چربی در آن می گردد.

7. از اسکراب ها و لایه بردارها بهره ببرید

لایه برداری، که به حذف سلول های مرده سطح پوست یاری می نماید، می تواند به صاف و شاداب نگاه داشتن آن یاری شایانی نماید. نکته قابل توجه در استفاده از این مواد، تعداد دفعات استفاده از آنهاست که باید کنترل گردد زیرا استفاده بیش از حد از اسکراب ها ممکن است به بافت های سالم پوست آسیب برساند.

اگر پوست شما خشک و پوسته پوسته است بهتر است از یک لایه بردار شیمیایی ملایم به جای اسکراب های فیزیکی بهره ببرید. اسکراب های فیزیکی آن دسته از اسکراب ها هستند که حاوی مواد خشن و دانه های درشت برای لایه برداری از سطح پوست هستند که این ذرات خشن می توانند سر رطوبتی پوست را بشنمایند و باعث آسیب رسیدن به پوست شوند.

توجه داشته باشید که اگر پوست شما در اثر خشکی ترک ترک شده یا دچار قرمزی و التهاب است، بهتر است تا بهبودی کامل از اسکراب ها استفاده نکنید.

8. به میزان کافی آب بنوشید

یکی دیگر از گام های کلیدی برای حفظ سلامت و درخشندگی پوست هیدراته بودن بدن است. عدم مصرف مایعات کافی در طول روز می تواند ظاهر پوست را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و بعلاوه آن را مستعد خشکی نماید.

9. به رژیم غذایی خود دقت بیشتری داشته باشید

علاوه بر مصرف آب و مایعات در طول روز، رژیم غذایی و گنجاندن بعضی مواد مهم در سبد غذایی روزانه برای می توانند یاری شایانی در جلوگیری از خشکی پوست نمایند. مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب امگا3 برای این منظور، بسیار مناسب هستند. آنتی اکسیدان ها باعث می شوند تا پوست خاصیت جایگزینی خود را حفظ نموده و به راحتی سلول های مرده را از بین برده و سلول های تازه را جایگزین آنها نماید.

بعضی از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان عبارتند از:

آجیل ها

گوجه فرنگی

شکلات تلخ

زردچوبه

حبوبات مانند انواع لوبیاها

چغندر و لبو

کلم قرمز و کلم بروکلی

اسفناج

میوه هایی مانند تمشک و توت فرنگی

بعضی از مواد غذایی حاوی امگا3 عبارتند از:

ماهی سالمون

ماهی ساردین

ماهی قزل آلا

میگو

شاه دانه

دانه کتان

خاویار

گردو

روغن سویا

لوبیا

10. جنس لباس ها برای سلامت پوست بسیار مهم هستند.

اولین و راحت ترین قاعده ای که برای مقابله با مسائل پوستی باید رعایت کنید، دوری از پوشیدن البسه با جنس های خشن است. اگر پوست بدن شما بیش از حد خشک است، سعی کنید از پارچه های گشاد، راحت و طبیعی بهره ببرید تا خطر تحریک فیزیکی اضافی را کاهش دهید.

بعلاوه از شستن لباس های خود با مواد شوینده معمولی خودداری کنید. در پی شوینده هایی باشید که برای پوست های حساس فرموله شده اند، که احتمالاً عاری از مواد شیمیایی و عطرهای خشن هستند.

11. از دستکش بهره ببرید.

دست ها در هوای زمستان و سرد، اندام های بسیار مظلومی هستند! بیشتر افراد از مراقبت از آنها در برابر آفتاب و سرما غافل می شوند و روتین های پوستی را برای آنها رعایت نمی نمایند. دستکش ها مانع فیزیکی نهایی در برابر عوامل محیطی هستند و می توانند از خشکی پوست دست ها در اثر سرما و اشعه های مضر آفتاب جلوگیری نمایند.

برای محافظت از دستان خود، هنگام بیرون آمدن در هوای سرد دستکش گرم بپوشید و هنگام شستن ظروف از یک جفت دستکش سیلیکونی بهره ببرید و هم چنین از شستن دست ها با آب داغ اجتناب کنید زیرا آب دغ یک دشمن قوی برای زیبایی، لطافت و جوانی دست هاست.

12. استفاده از ضدعفونی نماینده های الکلی را کاهش دهید

در دوران شیوع کرونا، استفاده از ضدعفونی نماینده های حاوی الکل بسیار رایج شده است و افراد در طول روز، بارها و بارها از اسپری های الکل برای تمیز کردن دست ها و جلوگیری از ابتلا به کرونا استفاده می نمایند. اما این ضدعفونی نماینده ها خشکی پوست دست را دوچندان می نمایند. پس بهتر است به جای استفاده از آنها، دست ها را با آب و صابون های مناسب بشویید.

منبع: رکنا

به "12 روش مبارزه با خشکی پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 روش مبارزه با خشکی پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید