گشت و گذار تابستانی در زنجان

به گزارش دفتر آنلاین من، سفر تابستانی به زنجان

استان زنجان در فلات شمال غربی کشور وارد شده و ارتفاع و موقعیت جغرافیای آن موجب شده تا آب و هوایی کوهستانی داشته باشد. این استان فاصله نسبتا کمی از شهر تهران دارد و دسترسی به آن از اتوبان بسیار سریع و راحت انجام می گردد بنابراین برای مقصد سفری تابستانی یک انتخاب عالی به نظر می رسد. برای آشنایی با جاذبه های دیدنی و طبیعی در سفر تابستانی به زنجان با خبرنگاران همسفر شوید.

گشت و گذار تابستانی در زنجان

آبشار شارشار

آبشار شارشار در منطقه تهم شمال غربی شهر زنجان واقع شده است و نمایی بسیار زیبا در میان سنگ های صخره ای پدید آورده و می توان به تماشای سقوط آن نشست. فاصله آبشار شارشار تا دریاچه مصنوعی سد تهم نزدیک به 5 کیلومتر است و دسترسی به آن با یک کوهنوردی یک ساعته امکان پذیر است. آبشار تهم یکی از زیبایی های طبیعت زنجان است که به دلیل ایجاد سد تهم، به زیر آب خواهد رفت. این سد با هدف تامین آب شرب اهالی زنجان احداث شده است.

منطقه تهم از زیبایی فوق العاده ای برخوردار است. زلالی آب دریاچه تهم و درختان غوطه ور در آب منظره ای خیره نماینده را شکل داده اند. اگرچه از استان زنجان آبشارهای شناخته شده زیادی، گزارش نشده است ولی چشمه های آب معدنی در این استان به وفور یافت می شوند. این آب ها گازدار و دارای ترکیبات گوگردی، منیزیمی و زاج بوده و به عنوان دافع سنگ کلیه مورد استفاده قرار می گیرند. این آبشار در ایام بهار و تابستان مورد توجه بازدیدنمایندگان زیادی است و از مقاصد مهم سفر تابستانی به زنجان به شمار می رود.

غار کتله خور

غاری خشکی- آبی که در شهرستان خدابنده قرار گرفته است که چون در دل کوهی کم ارتفاع جای گرفته و خورشید در پشت آن غروب می نماید و به همین چنین نامی را برای این مورد از مقاصد سفر تابستانی به زنجان انتخاب نموده اند. این غار از سه طبقه تشکیل شده و دارای تونل های فرعی و استلاکتیت ها و استلاکمیت ها و ستون های بسیار در گذرگاه های اصلی است و قندیل های مخروطی آویزان از سقف ها در اثر داشتن ناخالصی ها، رنگ های متنوع به خود گرفته اند و آن ها که نسبتا خالص هستند به صورت بلورهای شیشه ای بسیار شفاف دیده می شوند. انتهای این غار هنوز کشف نشده است. غار کتله خور به سه بخش تفریحی، ورزشی و فرهنگی دسته بندی شده که بخش تفریحی غار دو کیلومتر طول دارد. برای بازدید از غار پارکیمگ مناسب احداث شده و تا هنگام ورود به آن شبکه موبایل آنتن دهی دارد. در محوطه فروش آب معدنی صورت می گیرد و سرویس بهداشتی نیز موجود است.

دریاچه پری

دریاچه زیبای پری یا خندقلو که در محدوده شهرستان ماهنشان واقع شده، از زیباترین جاذبه های طبیعی شهرستان ماهنشان است و تقریبا تنها دریاچه طبیعی کل استان زنجان به شمار میرود که با منظره بسیار زیبایی در میان یک دشت وسیع گسترده شده است. خرداد ماه و تیر ماه برترین ماه های سفر به این منطقه هستند و می توان آن را یک مقصد عالی برای سفر تابستانی به زنجان به حساب آورد. البته دقت داشته باشید که از این دریاچه حفاظت زیادی صورت نمی گیرد و اگر به آن سفر کردید آسیبی به محیط زیست وارد نکنید تا دریاچه پری همچون نامش تبدیل به افسانه نگردد.

رودخانه قزل اوزن

قِزِل اوزَن یکی از طولانی ترین رودخانه های ایران است که از کوه های کردستان و استان آذربایجان شرقی سرچشمه گرفته و به دریای خزر می ریزد. قزل اوزن به معنی رودخانه بزرگ و شکوهمند می باشد. رودخانه قزل اوزن از سمت جنوب به صورت مارپیچی، ماهنشان، خدابنده و شمال غرب را دور زده و سپس وارد محدوده خلخال و میانه می گردد و با گردش به طرف شرق در منطقه طارم علیا (آب بر) دوباره وارد خاک استان زنجان و شهرستان طارم می گردد و آنگاه از شهرستان طارم دهستان گیلوان از توابع استان زنجان خارج شده و با دریافت شاخه شاهرود در شهر منجیل، به نام سفید رود به سمت شمال جریان یافته و به دریای خزر سرازیر می گردد. زمین های اطراف رودخانه حسابی سرسبز شده و در بسیاری از نقاط به عنوان کشتزار و باغ از آن ها استفاده می گردد.

منطقه حفاظت شده سرخ آباد

در سفر تابستانی به زنجان کافی است از مرکز این استان 18 کیلومتر به سمت شمال غربی پیش برویم تا به این منطقه حفاظت شده برسیم. گونه های جانوری متعددی ساکن دشتی به نام سهرین در منطقه هستند که در میان آن ها می توان به با ارزش ترین و زیباترین آهوی ایرانی اشاره نمود. از دیگر موجودات آن گرگ، بز وحشی، خرس قهوه ای، پلنگ، انواع پرندگان مهاجر و بومی مثل کبک، عقاب طلایی، قرقی، شاهین و تیهو، انواع خزندگان مثل مارها و انواع ماهی ها که در رودهایی که از این منطقه گذر می نمایند، می باشند. از جمله جاذبه های گردشگری منطقه حفاظت شده سرخ آباد چشمه آب گرم و آب معدنی وننق، یخچال طبیعی ولیدر، چمنزار سرد آب و آبشار سرخه مشه می باشند.

آبشار دگاهی

آبشار در 4 کیلومتری غرب روستای دگاهی در منطقه طارم قرار گرفته است. ارتفاع آبشار 2124 متر بالاتر از سطح آب های آزاد دنیا است. روستای دگاهی اما با این موهبت های طبیعی از محروم ترین روستاهای بخش مرکزی شهرستان زنجان است. این مقصد سفر تابستانی به زنجان 12 کیلومتر با روستای سهرین فاصله دارد و در اطراف آن نیز روستاهای زیادی دیده نمی گردد. دگاهی از توابع دهستان تهم می باشد و برای تامین امکانات مورد احتیاج اهالی آن به روستای سهرین وابسته هستند. دسترسی به روستای دگاهی نیز از روستاهای سهرین است. شغل بیشتر اهالی روستا دامداری است. برای دسترسی به این آبشار باید از زنجان به روستای سهرین بروید سپس وارد جاده خاکی شوید و راه را به سمت روستای دگاهی پیش رفته و پیش از رسیدن به آن وارد دره سمت چپ جاده شوید.

منبع: الی گشت

به "گشت و گذار تابستانی در زنجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشت و گذار تابستانی در زنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید