نگاهی به مودم رومیزی همراه اول TF44، 10 4G

به گزارش دفتر آنلاین من، اخیرا همراه اول یک مودم رومیزی 4G نو به فروشگاه خود اضافه نموده است. پیش تر، همراه اول با لوگو و برند رسمی خودش فقط مودم رومیزی یوتل L443 را می فروخت که این روزها نیز با افزایش قیمت روبرو شده و اکنون با سیم کارت اعتباری همراه اول و 300 گیگابایت اینترنت به قیمت 1 میلیون و 900 هزار تومان به فروش می رسد.

نگاهی به مودم رومیزی همراه اول TF44، 10 4G

مودم تازه همراه اول به نام TF44-10 4G نیز در همین حدود قیمتی است و با سیم کارت اعتباری همراه اول و 300 گیگابایت اینترنت به قیمت 1 میلیون و 850 هزار تومان به فروش می رسد.

مودم همراه اول TF44-10 4G بنا بر گفته خود این شرکت یک مودم روتر 4G با پشتیبانی از باندهای فرکانسی FDD/TDD است و از شبکه های 3G پشتیبانی نمی نماید.

اگرچه این مودم هنوز به دست ما نرسیده تا از نزدیک آن را مورد آنالیز قرار دهیم ولی به درخواست بعضی از خواننده ها، مرور بر ویژگی ها و مشخصات آن خواهیم داشت.

یک مودم ایرانی و آشنا

در نگاه نخست، ظاهر این مودم بسیار مشابه با مودم مبین نت AG3100D است. با احتمال بسیار بالایی می توان گفت مودم های TF44-10 و AG3100D یکی بوده و از یک شرکت سازنده هستند.

یک مودم رومیزی مربعی شکل و بدون آنتن خارجی با یک درگاه شبکه LAN و چراغ های نشانگر LED چیده شده در ردیف پایین پنل جلویی مودم. لوگوی همراه اول به صورت بزرگ در وسط پنل جلویی مودم TF44-10 4G دیده می شود.

در بخش پشتی مودم، یک چیز در برچسب اطلاعات مودم بسیار ویژه است و خودنمایی می نماید. جایی که نوشته شده این مودم ساخت ایران و آبان ماه 1400 است. با استعلام رجیستری این مودم می توانید بفهمید که سازنده این مودم شرکت داده پردازی فراوید ارتباط از مجموعه شرکت های هلدینگ زیرمجموعه شرکت صنایع الکترونیک زعیم است.

مشخصاتی کاملا معمولی و رده پایین

همراه اول در سایت فروشگاهی خودش، بعضی مشخصات این مودم را که تقریبا قابل حدس هم بودند؛ درج نموده است.

مودم TF44-10 از رده LTE Cat 4 با پشتیبانی از حداکثر سرعت دانلود 150 مگابیت بر ثانیه و آپلود 50 مگابیت بر ثانیه و وای فای تک بانده 2.4 گیگاهرتز با حداکثر سرعت اسمی 300 مگابیت بر ثانیه است.

این مودم همراه اول فاقد باتری است و باید به طور مستقیم به وسیله آداپتور به برق شهری وصل باشد. یک شیار سیم کارت دارد و به طور همزمان از 12 کاربر پشتیبانی می نماید. بعلاوه، اشاره شد دارای یک درگاه شبکه اترنت LAN است که احتمالا سرعتی 100 مگابیتی دارد و گیگابیتی نیست.

نشانگرهای چیده شده در پنل جلویی این مودم عبارتند از نشانگر شرایط شبکه وای فای، نشانگر نمایش شرایط شبکه موبایل یا دیتا، نمایشگر قدرت سیگنال شبکه موبایل، نشانگر شرایط اتصال و عدم اتصال درگاه LAN.

باندهای فرکانسی FDD/TDD

نکته مهم مودم TF44-10 برای خریداران، باندهای فرکانسی است که به وسیله این مودم پشتیبانی می شوند. به گفته خود همراه اول، در فرکانس های FDD از باندهای 3 و 7 و 20 و در فرکانس های TDD از باند 42 پشتیبانی می نماید. همراه اول اینترنت موبایل خود را روی باندهای 3 و 7 ارائه می دهد و مبین نت سرویس TDLTE را روی باند 42 گذاشته است. بنابراین، این مودم برای استفاده از سیم کارت های همراه اول و مبین نت و استفاده از هر دو اینترنت 4G LTE FDD/TDD مناسب است.

یک ضعف آشکار این مودم به همین پشتیبانی محدود از باندهای فرکانسی برمی شود. مثلا، در FDD از باند 1 که اخیرا ایرانسل و همراه اول دارند روی آن سرویس می دهند؛ پشتیبانی نمی نماید یا از باند 38 که های وب است؛ پشتیبانی نمی نماید. همین طور، در فرکانس های TDD شاهدیم که از باند فرکانسی 40 که اخیرا برای اپراتورها فعال شده و قابل پیش بینی است که در آینده ای نزدیک، همه سرویس های TDLTE به روی آن سوئیچ شوند؛ پشتیبانی نمی نماید.

خرید این مودم برای باندهای فرکانسی کنونی منطقی است ولی کوچک ترین تغییر در آرایش و استفاده از باندهای فرکانسی 3500 مگاهرتز برای 5G و 2300 مگاهرتز برای TD-LTE می تواند کارایی این مودم را کاملا از بین ببرد. البته، برای استفاده سیم کارت های اینترنت 4G همراه اول فعلا خوب است؛ به شرط اینکه پول هنگفت خرید بسته های این شرکت را داشته باشید.

از مشخصات دیگر این مودم رومیزی می توان به وزن 350 گرمی و مقدار 178 در 168 در 36 میلی متری اشاره نمود. یک مودم کاملا رومیزی 4G و بدون پشتیبانی از آنتن های خارجی که دارای کلید WPS و پشتیبانی از NAT & UPNP بوده و دیتاهای وای فای را با پروتکل WPA2 رمزنگاری و ارسال می نماید. همین طور، اشاره شده که از وی پی ان Pass-Through (PPTP, L2TP) پشتیبانی می نماید.

حرف آخر

اگر مشترک همراه اول نباشید؛ خرید این مودم اصلا منطقی به نظر نمی رسد و در بازار مودم های FDD/TDD بسیار بهتری مانند TF-i60 G1 از مودم در همین محدوده قیمتی یافت می شود.

متاسفانه، هنوز اپراتورهای ایرانی سیاست عرضه مودم خود را تغییر نداده و فعلا روی مودم های رده پایین و مقرون به صرفه قیمت چینی یا فراوری داخل با کیفیت پایین و مشخصات و امکانات حداقلی مانور می دهند. این مودم را با مودم های 4G و 5G اپراتورهای خارجی مقایسه کنید که بدون شک این روزها مجهز به وای فای 6 و تازهترین تراشه های مودم جهان هستند و از طیف گسترده ای از امکانات پشتیبانی می نمایند.

منبع: شبکه چی

به "نگاهی به مودم رومیزی همراه اول TF44، 10 4G" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به مودم رومیزی همراه اول TF44، 10 4G"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید