15 بازی قرون وسطایی برتر تاریخ؛ از استراتژی و نقش آفرینی تا اکشن آنلاین

به گزارش دفتر آنلاین من، قرون وسطی از سال های آغازین قرن پنجم میلادی تا قرن پانزدهم و دامنه ورود به عصر رنسانس، تاریخی پر از درگیری و کشمکش بر سر مذهب و قدرت بوده است. اما فراتر از این، به رغم افسانه های اساطیری و حتی جدیدتر مثل پادشاه آرتور بریتانیایی و شوالیه های میزگرد او و بعلاوه دیگر کارهای رمانتیسم عصر، قرون وسطی به نمادی از سبک زندگی انسان هایی تبدیل شده که قبل از ما آمدند.

15 بازی قرون وسطایی برتر تاریخ؛ از استراتژی و نقش آفرینی تا اکشن آنلاین

در دنیای هنر و قصه گویی آثار زیادی داریم که به این برهه پرحادثه پرداخته باشند و بازی های ویدیویی هم از این قاعده مستثنی نیستند. تا به امروز در صنعت ما پروژه های بی شماری برای تسخیر جادوی دوران ماقبل روشنگری پیشرفته است. با این حال، تنها تعداد کمی از آن ها به قدری تحسین برانگیز و قابل توجه بوده اند که با گذر سال ها همچنان محبوبیت خود را حفظ نمایند.

در این مقاله به مرور 15 بازی برتر با تم و مفاهیم قرون وسطایی می پردازیم.

15. Graveyard Keeper

تهیه نماینده: TinyBuild

سازنده: Lazy Bear Games

پلتفرم: کامپیوتر، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ، آی اواس، اندروید

برهه قرون وسطی فقط در خصوص جنگاوری و توسعه قلمرو نبوده و بازی Graveyard Keeper هم که در سبک مدیریتی طراحی شده دقیقا این موضوع را به شما یادآور می شود.

در بازی Graveyard Keeper شما در نقش مرد جوانی هستید که باید یک قبرستان مسیحی را که پشت یک کلیسا واقع شده مدیریت کنید. این یعنی باید روزهای خود را به اسم شخصیت داخل بازی در راه تمیز کردن سنگ قبر و بعلاوه ساخت فضای بیشتر برای فوت شدگان نو سپری کنید. این شاید در نگاه اول کاری خسته نماینده و نه چندان پاداش دهنده به نظر برسد، اما اگر فکرتان را به کار بیندازید، این ساخته استودیوی Lazy Bear Games می تواند بسیار مجذوب کننده و اعتیادآور باشد.

14. Stronghold Crusader

تهیه نماینده: Firefly Studios

سازنده: Firefly Studios

پلتفرم: کامپیوتر

بازی قلعه: جنگ های صلیبی اولین بار در سال 2002 عرضه شد و دنیا را با نگرشی نو و بسیار مجذوب کننده نسبت به سبک استراژیک بی درنگ (Real-time strategy) آشنا کرد. تقریبا همه گیمرها با این بازی قدیمی و محبوب خاطره دارند، اما نکته ای که واقعا Stronghold را مجذوب کننده می نماید در تفسیر نسبتا واقع گرایانه آن از تاریخ و بعلاوه جنگ های صلیبی سوم است.

این بازی به شما قابلیت مدیریت قلعه خود را می دهد که به واسطه آن باید تمدنی در صحراهای سرزمین مقدس ایجاد کنید، ارتش خود را ارتقا دهید و به نبرد با سلاطین عرب یا اربابان مسیحی بپردازید. از مدیریت ارتش گرفته تا مسائل مالی و معیشت مردم و کیفیت زندگی آن ها، قلعه به شما کنترل کاملی روی اوضاع می دهد و تجربه واقعی رهبری یک ملت را در قرون وسطی برای مخاطبانش شبیه سازی می نماید.

تا به امروز بازی های متعددی در این مجموعه منتشر شده، اما شاید فزونین و خاطره انگیزترین آن ها همین Stronghold Crusader سال 2002 باشد. اما اگر در پی تجربه قرون وسطایی اروپایی هستید، انتخاب دنباله این اثر یعنی Stronghold 2 یا Stronghold Crusader 2 هم خالی از لطف نیست.

13. Chivalry 2

تهیه نماینده: Tripwire Interactive

سازنده: Torn Banner Studios

پلتفرم: کامپیوتر، ایکس باکس وان، پلی استیشن 4، ایکس باکس سری ایکس و اس، پلی استیشن 5

بسیاری از هواداران این برهه تاریخی همواره در پی اثری بوده اند که نبردهای تن به تن این قرون را برای بازیکنان زنده کند. اگر شما هم جزء این دسته هستید، دیگر احتیاجی به صبر کردن نیست. بازی Chivalry 2 یکی از واقع گرایانه ترین و فزونین بازی های ساخته شده در این سبک است.

این اثر دقیقا مثل یک بازی تیراندازی اول شخص است، با این تفاوت که در محیط قرون وسطایی اتفاق می افتد و بجای تفنگ و تپانچه باید از شمشیر و نیزه و تیرکمان بهره ببرید. سیستم مبارزات بازی بسیار خشن است و حتی قطع شدن اعضای بدن را به تصویر می کشد. مثلا اگر ضربه خود را زمان بندی کنید، می توانید با قطع کردن دست یا پای حریف او را کاملا از پا در آورید و آخرین ضربه را در هرجای بدن نثارش کنید.

البته علیرغم این خشونت بیش از حد، Chivalry اثری نیست که خود را جدی بگیرد. درست مثل شوالیه سیاه از فیلم کمدی مانتی پایتون و جام مقدس حتی اگر دست و پایتان قطع شود می توانید به مبارزه کردن ادامه دهید که شاید برای بسیاری از بازیکنان - بخصوص در بخش چند نفره - صحنه ای خنده دار و بامزه به نظر برسد.

12. Anno 1404

تهیه نماینده: Ubisoft

سازنده: Ubisoft Mainz

پلتفرم: کامپیوتر

آنو 1404 یک شبیه ساز شهرسازی است که مسائل رشد و توسعه یک منطقه قابل سکونت را به المان های نظامی و اکشن ترجیح می دهد. به این معنا که بیشتر بازی حول محور مدیریت شهر و اقتصاد و تجارت آن می چرخد. البته باید بخش قابل توجهی از زمان خود را هم به توسعه شهر و زیرساخت های آن اختصاص دهید، پس این ساخته شرکت یوبی سافت از تنوع قابل توجهی برخوردار است.

البته برعکس بسیاری از بازی های استراتژی که فرایند یادگیری ساده تری دارند، مدیریت شهر در آنو کمی چالش برانگیز است، اما به نسبت بازی های دیگر در این مجموعه، Anno 1404 تا حد زیادی این چالش ها را برای مخاطبان نوتر آسان نموده. مثلا یکی از چیزهای ساده شده خرید و فروش کالاهای ریز است که بازی آن را به NPC ها (شخصیت های غیرقابل بازی) واگذار می نماید تا شما وقت بیشتری برای توسعه شهر داشته باشید.

بعلاوه با توجه به این که بازی در قرون وسطا به وقوع می پیوندد - یا بهتر است بگوییم قرن خاتمهی آن - دیگر احتیاجی نیست برعکس دیگر بازی های آنو نگران الکتریسیته و توسعه زیرساخت آن باشید که باز هم از سختی بازی می کاهد.

11. Life is Feudal: Your Own

تهیه نماینده:Bitbox Ltd

سازنده: Bitbox Ltd

پلتفرم: کامپیوتر

این بازی از استودیوی بیتباکس یک اثر سندباکس (ماجرایی) است که از یک فلسفه ساده اما جنجالی پیروی می نماید: انقدر تجربه بخش تک نفره را واقع گرایانه کن که گاهی گیم پلی خسته نماینده و حوصله سربر شود. در واقع، مفهوم اصلی بازی این است که به مخاطبان یاد دهد تنها با همکاری و همدلی می توان از موانع عبور کرد و در جامعه چیزهای ارزشمند خلق کرد. حال این پیغام را در سطح چالش های یک دنیای قرون وسطایی در نظر بگیرید تا ببینید اصل کار Life is Feudal: Your Own چیست.

برای مثال، یکی از اولین کارهایی که در بسیاری از بازی ها در سبک بقا باید انجام دهید ساخت یک خانه و سرپناه است. و در بیشتر آن ها انجام این کار با استخراج چوب از درختان میسر می شود. اما در Life is Feudal نمی توانید به راحتی این درخت ها را با تبر خود قطع و خانه خود را بسازید، آن هم به یک علت خیلی واضح؛ این تکه چوب های عظیم الجثه در کوله پشتی شما جا نمی گیرند، پس تنها راه ساختن این سرپناه این است که آرام آرام هر تکه چوب را با خود به مکانی که می خواهید خانه تان را بسازید حمل کنید. همین کار را باید بارها انجام دهید تا در نهایت به مقدار کافی چوب برای ساخت خانه داشته باشید. و این تنها قدم اول است!

شاید فکر کنید این بازی برای هر شخصی مناسب نباشد که کاملا درست است، اما لذت واقعی Life is Feudal بازی کردن آن با دوستانتان است تا با همت همدیگر دست به خلق یک فضای مدنی قرون وسطایی بزنید.

10. Knights of Honor

تهیه نماینده: Paradox Interactive

سازنده: Black Sea Studios

پلتفرم: کامپیوتر

این بازی یکی از آثار خارق العاده سبک استراتژیک است که متاسفانه آنطور که باید به آن توجه نمی شود. Knights of Honor المان های مجموعه Crusader Kings در ساخت و توسعه یک قلمرو و بعلاوه اکشن مجموعه Total War را برای بازیکنان به ارمغان می آورد. پس اگر همواره بین انجام این دو بازی تردید داشتید و در پی اثری بودید که سیستم هردوی آن ها را در خود داشته باشد، پس تجربه این بازی از شرکت پارادوکس الزامی خواهد بود.

شما تنها یک هدف در Knights of Honor دارید؛ آن هم اینکه به فرمانروای حقیقی و مطلق اروپای قرون وسطایی تبدیل شوید. علاوه بر درگیری مستقیم با دشمنانتان، این بازی به شما اجازه می دهد که از طریق سیاست یا حتی نقشه های حساب شده مثل فرستادن جاسوس به دربارهای دیگر یا ایجاد اغتشاش در سرزمین های رقیب در پی توسعه قلمروی خود باشید. البته این هدف را نمی توان در یک زندگی به ثمر رساند، اما پسران و نوه های شما این ماموریت را در بازی ادامه خواهند داد.

Knights of Honor بدون پیچیدگی نالازم آنقدری ظرافت دارد که شما را مدت ها به خود مشغول کند. پس اگر از هواداران استراتژیک قرون وسطایی هستید و حوصله پیچیدگی های Total War و Crusader Kings را ندارید، این فزونین بازی برای شماست.

9. Gloria Victis

تهیه نماینده: Black Eye Games

سازنده: Black Eye Games

پلتفرم: کامپیوتر

این بازی دنیا باز که در سبک نقش آفرینی آنلاین چندنفره (MMORPG) پیشرفته شما را به روستایی کوچک در جنوب اروپا می برد. در آنجا، بعد از گذراندن یک مرحله آموزشی مختصر، می توانید در این دنیای عظیم به ماجراجویی مشغول شوید و تقریبا هرکاری که فکرش را می کنید انجام دهید.

یکی از دلایل محبوبیت Gloria Victis این است که به هیچ وجه شرایط را برای بازیکن ساده نمی نماید. این بازی قرون وسطایی برای شما در یک کلام چالش برانگیز خواهد بود. از دنیای سرسخت و بی رحم آن گرفته تا یک سیستم مالی معضل، این اثر برای شما حس تجربه بازی های MMO اواخر دهه نود را زنده می نماید. البته آن هایی که صرفا در پی بدست آوردن صندلی و ثروت شخصی نیستند می توانند خود را در دنیای عظیم تر بازی غرق و در جنگ ملت های عظیم شرکت نمایند.

خارج از شهرهای شروعین بازی قوانین بازیکن علیه بازیکن همه آثار آنلاین حاکم است، پس مراقب قدم های خود باشید.

8. Conquerors Blade

تهیه نماینده: MY GAMES

سازنده: Booming Tech

پلتفرم: کامپیوتر

این بازی رایگان چندنفره را می توان به یک نسخه آنلاین از مجموعه Dynasty Warriors تشبیه کرد که از المان های مبارزات Mount & Blade بهره می برد. شما به اسم فرمانده یک گروه 40 نفره از سربازهایی که از طریق هوش مصنوعی راهنمایی می شوند باید در نبردهای بازیکن علیه بازیکن (PvP) به نبرد با دیگر کاربرها بپردازید. در هر میدان 15 بازیکن علیه 15 بازیکن دیگر قرار می گیرند که هرکدام فرماندهی 40 سرباز را بر عهده دارند.

مانند بسیاری دیگر از بازی های رایگان، شما انتخاب های زیادی در شخصی سازی ظاهر خود و نوع سربازهایتان دارید. این موضوع هم در نهایت به هدف شما و کاری که می خواهید در نقشه انجام دهید بازمی شود. خود شخصیت شما هم می تواند شخصی سازی شود تا از بین تیپ های مختلف از جمله حمایت نماینده (Support) تا پیش قراول های تانک (Tank) فزونین گزینه را برای نبرد پیش رو انتخاب کنید.

یکی از مسائلی که Conquerors Blade را نسبت به خیلی از بازی های مشابه متمایز می نماید این است که شخصیت شما دائما ارتقا پیدا می نماید و قوی تر می شود. این پیشرفت و ثبات در حرکت به جلو یکی از عوامل مهمی ست که ساخته Booming Tech را به یکی از فزونین بازی های قرون وسطایی تبدیل می نماید.

7. For Honor

تهیه نماینده: Ubisoft

سازنده: Ubisoft Montreal

پلتفرم: کامپیوتر، ایکس باکس وان، پلی استیشن 4

بااینکه For Honor در ابتدای عرضه شدن به بازار دوران سختی را گذراند، در سال های اخیر این بازی یوبی سافت به یکی از فزونین و مجذوب کننده ترین تجربه های آنلاین تبدیل شده است. این اثر اکشن مبارزه ای بدون تعارف به قلب علتی که عاشق قرون وسطی هستیم یورش می برد: قهرمان های زره پوشی که در دوئل های تن به تن تا سر حد مرگ مبارزه می نمایند.

در For Honor می توانید به اسم یک وایکینگ، شوالیه، سامورایی یا حتی یک مبارز چینی به نبرد با دیگر بازیکنان حاضر در صحنه جنگ بپردازید. در کنار این بازیکنان، سربازهای هوش مصنوعی در قلعه ها و دشت های وسیع بازی به نبرد می پردازند و گاهی هم برای تاثیر دراماتیک بیشتر بین دو بازیکن که می خواهند با هم دوئل نمایند حلقه ای تشکیل می دهند و آن ها را تشویق می نمایند.

حتی اگر حوصله تسخیر نقطه های مختلف روی نقشه بازی را ندارید، For Honor برای شما مودهایی دارید که صرفا روی نبرد بازیکن علیه بازیکن تمرکز دارند. البته توقع نداشته باشید که مثل خیلی از بازی های مبارزه ای دیگر، این دوئل ها به فشردن بی وقفه و سریع کلیدهای کنترلر یا کیبورد خلاصه شود. شما باید مثل یک جنگجو فکر و ضربات حساب شده به حریف خود وارد کنید، در غیر این صورت شکست اجتناب ناپذیر خواهد بود.

6. Kingdom Come: Deliverance

تهیه نماینده: Deep Silver

سازنده: Warhorse Studios

پلتفرم: کامپیوتر، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان

Kingdom Come یک بازی نقش آفرینی اول شخص در قلمروی بوهم قرون وسطایی است که شما را در قالب یک رعیت بی سواد به نام هنری قرار می دهد. در این بازی تقریبا هرکاری که فکرش را بکنید می توانید انجام دهید. مثلا بازیکنان باید علاوه بر حرکت در بازی و پیشروی در خط داستانی و ارتقای شخصیت به فکر خواب و خوراک هم باشند تا استقامت خود را حفظ نمایند. بعلاوه سیستم مبارزات بازی به قدری واقع گرایانه طراحی شده که یاد گرفتن آن دست کمی از یاد گرفتن مهارت شمشیرزنی در دنیای واقعی ندارد.

در این داستان که حول مفهوم انتقام می چرخد، این رعیت باید با طبقه اشراف تعامل داشته باشد تا به شخصیت شروری که خانواده او را به قتل رسانده برسد. از این رو، هنری جوان باید خواندن و نوشتن، سوارکاری و شمشیرزنی را یاد بگیرد و در نبردهای متعدد قلمروی خود شرکت کند. حرکت آهسته و سخت هنری و تغییر او از یک روستایی ساده لوح به یک جنگجوی عظیم قطعا یکی از فزونین تجربه های گیمینگ شما خواهد بود، بخصوص اگر عاشق بازی هایی با چاشنی قرون وسطایی ب اشید.

بازی Kingdom Come به قدری به جزییات ریز گیر می دهد که اگر برای مدتی استحمام نکنید، واکنش شخصیت ها به ظاهر شما دستخوش تغییر منفی می شود. پس اگر به سراغ این بازی رفتید، نظافت را از قلم نیاندازید!

5. Medieval II: Total War

تهیه نماینده: SEGA

سازنده: Creative Assembly

پلتفرم: کامپیوتر (ویندوز، سیستم عامل مک و لینوکس)

شکی نیست که سری توتال وار در زمره بعضی از فزونین بازی های استراتژیک کامپیوتر واقع شده است، اما نسخه دوم از زیرمجموعه Medieval (قرون وسطی) یکی از فزونین آثار هنری ست که با دقت هرچه بیشتر این برهه تاریخی اروپا را به تصویر کشیده. در این بازی شما کنترل یک کشور را بر عهده می گیرید و باید راستا مالی، سیاسی و نظامی آن را مشخص کنید. علاوه بر این سیستم مدیریتی، بازی شامل نبردهای استراتژیک بی درنگ عظیم با هزاران سرباز حاضر روی زمین می شود.

پیروز شدن در این نبردها کار آسانی نیست و همواره هم فزونی نفرات مشخص نماینده سرنوشت نهایی نبرد شما نخواهد بود. پس باید از انواع نیروهایی که در اختیار دارید بهره ببرید و با تاکتیک های جنگی که به آن واقف هستید صفوف دشمن را در هم بشکنید. مثلا بخاطر دارم که در بسته الحاقی سرزمین های مقدس که اورشلیم و دیگر منطقه ها جنگ های صلیبی را به بازی اضافه نموده بود، یک بار با گردانی 400 نفره در برابر یک نیروی مهاجم 2000 نفره مقاومت کردم و پیروز شدم.

در نهایت یاد گرفتن Total War: Medieval II شاید به سختی دیگر بازی های این سری نباشد و پیچیدگی های آن ها را نداشته باشد، اما مدت زیادی شما را سرگرم خواهد نمود تا تجربه خاصی از حکمفرمایی به اسم یک پادشاه قرون وسطایی برای شما ایجاد کند.

4. A Plague Tale: Innocence

تهیه نماینده: Focus Home Interactive

سازنده: Asobo Studio

پلتفرم: کامپیوتر، ایکس باکس وان و سری ایکس، پلی استیشن 4 و 5

این بازی داستان احساسی دو یتیم است که باید در اوج فراگیری طاعون مرگ سیاه زنده بمانند. همان طور که دیدید، بیشتر بازی های این فهرست در خصوص بدست آوردن قدرت و مدیریت یک ملت یا قلمرو بود، اما A Plague Tale یک روایت شخصی از آمیسیای 15 ساله و برادر کوچک ترش هیوگو است که در این دنیای غرق شده در جنون بسیار آسیب پذیر هستند.

مسئله ای که این متغیر را جالب تر می نماید این است که آمیسیا و هیوگو قبل از شیوع بیماری به هم نزدیک نبودند اما حال احتیاج دارند که به یک دیگر اعتماد نمایند تا از پس همسایه های خود، سربازهای تفتیش و بعلاوه هزاران هزار موش طاعون زده جان سالم به در ببرند. در هسته خود، A Plague Tale مجموعه ای از ماموریت های مخفی کاریست که در آن با کنترل آمیسیا باید هیوگو را سالم از روستای مرگ بار آن ها خارج کنید. در این راه، این دو خواهر و برادر باید برای عبور از موانع به یکدیگر یاری نمایند که بعد از مدتی تبدیل به یک فرایند گیم پلی عادت پذیر می شود و از آن لذت می برید.

فضای تاریک، دلهره آور و دردناک داستان A Plague Tale آن را به یکی از مهم ترین آثار هنری چندسال اخیر تبدیل می نماید و فضای قرون وسطایی آن هم باعث شد که در اولین بازی های این فهرست جای بگیرد. اگر عاشق بازی های روایت محور و سینماتیک هستید، از تجربه این اثر پشیمان نخواهید شد.

3. Medieval Dynasty

تهیه نماینده: Toplitz Productions

سازنده: Render Cube

پلتفرم: کامپیوتر

در نگاه اول، Medieval Dyansty بیشتر شبیه یک بازی در سبک بقاست تا اثری ماجراجویانه. شما در نقطه ای از نقشه عظیم بازی ظاهر می شوید و باید برای آب و غذا و منابع دیگری که به زنده ماندن شما یاری می نمایند بجنگید. در ادامه باید این منابع را گردآوری کنید تا سقفی برای خود بسازید و کم کم آن را به یک روستا تبدیل کنید. آرام آرام، دیگر شخصیت های غیرقابل بازی به روستای شما می آیند و در آنجا سکونت می گزینند.

خارج از ساخت و توسعه جامعه روستایی، Medieval Dyansty المان خاصی ندارد. اما گزینه های ساخت و ساز زیادی در اختیار شما قرار خواهد داشت و محتوای بازی تا هفته ها شما را سرگرم خواهد نمود. مثلا یکی از چالش های مهم بازی حل کردن مسائلی است که با عظیم شدن روستا و بالا رفتن جمعیت بوجود می آید. خوشبختانه، شما می توانید به بسیاری از شخصیت های ساکن در جامعه خود کارهایی بسپارید تا فرایند زندگی و مدیریت در این فضای قرون وسطایی آسان تر شود.

شاید این اثر از Render Cube مجذوب کنندهیت های اکشن بسیاری از بازی های این فهرست را نداشته باشد، اما جزییات و ویژگی های آن یک زندگی قرون وسطایی تمام عیار را برای مخاطبان شبیه سازی می نمایند. Medieval Dynasty که سال گذشته برای کامپیوتر عرضه شد، تا به امروز توجه عده زیادی از بازیکنان و استریمرهای معروف را به خود جلب نموده است، پس آزمایش آن برای علاقه مندان این سبک خالی از لطف نیست.

2. Mount & Blade II: Bannerlord

تهیه نماینده: TaleWorlds Entertainment

سازنده: TaleWorlds Entertainment

پلتفرم: کامپیوتر

اگر در پی یک بازی قرون وسطایی هستید که آزادی عمل بی حد و مرزی به شما بدهد، Bannerlord فزونین انتخابتان خواهد بود. در این بازی دنیا آزاد شما با یک اسب و یک سلاح ماجراجویی خود را شروع می کنید و عملا می توانید در هر راستای قدم بگذارید. مثلا می توانید با استخدام گروهی از مزدورهای حرفه ای به راهزن جاده ها تبدیل شوید و ثروت خود را اینگونه بسازید یا به خدمت یک ارباب یا شخص اشرافی در بیایید و زیر نظر او با دیگر قلمروها و ملت ها بجنگید.

در این راستا، گروه شما آرام آرام پیشرفت می نماید و افراد زیردستتان هم در شماره و هم در قابلیت بیشتر و بهتر می شوند، تا جایی که ممکن است روزی به خود بیایید و ببینید که یک ارتش هزارنفره زیر فرمان شماست. سیستم مبارزات Bannerlord هم مثل بازی اول سری شما را در میدان جنگ قرار می دهد و می توانید به سربازهایتان فرمان دهید. البته پیروز شدن در این نبردها کار آسانی نیست و به کمی ترفند و سیاست احتیاج دارد.

Bannerlord در خلق ماجراجویی منحصر به فردتان به شما آزادی کامل می دهد. اگر به مقدار کافی جاه طلب باشید، حتی می توانید آرام آرام در صندلی و منسب پیشرفت کنید تا اینکه روزی پادشاه یک کشور عظیم اروپایی شوید. حکمفرمایی بر دنیا زیر پای شماست و تنها کافیست اراده کنید تا آن را بدست آورید.

1. Crusader Kings III

تهیه نماینده: Paradox Interactive

سازنده: Paradox Interactive

پلتفرم: کامپیوتر (بزودی برای کنسول های سونی و مایکروسافت عرضه می شود)

بازی نو پارادوکس بی شک از فزونین آثار استراتژیک چند سال اخیر است. اگر دنیای Bannerlord به شما حس یک ماجراجو یا جنگجوی عظیم را بدهد، بازی Crusader Kings III از شما یک رهبر و سیاست مدار خارق العاده می سازد. تقریبا هیچ موضوعی نیست که در روابط بین پادشاه ها و حکمفرماهای منطقه ها مختلف دنیا نتوان به کار برد. مثلا می توانید برروی نیروی نظامی کشور خود تمرکز کنید و عمر فرمانروای خود را به این کار اختصاص دهید، یا می توانید با بازی های درباری و ترتیب دادن ازدواج و توطئه و خیانت و هرچیز دیگری که فکرش را بکنید، آرام آرام قدرت و نفوذ قلمروی خود را بیشتر کنید. انتخاب ها و قابلیت های شما برای نحوه تجربه این بازی به معنای واقعی کلمه بی نهایت و خاتمه ناپذیر هستند.

نکته تحسین برانگیز Crusader Kings III در تنوع روایی آن است. هر اتفاق غیرمنتظره ای ممکن است در بازی برای شخصیت شما رخ دهد و فرقی نمی نماید که یک سرباز عادی باشید یا پادشاه امپراتوری مقدس رم. همین الگوریتم داستانی باعث می شود که هر بازیکن تجربه متفاوتی با اثر جدی پارادوکس داشته باشد و این انحصار به فردی شخصیت پردازی غنی آن کاراکتری را که بر عهده دارید تغذیه می نماید.

مسلما سبک Crusader Kings III با تمام بازی های این فهرست فرق دارد، اما به رغم طراحی کم نظیر و تقریبا بی عیب و نقص آن، باید بگوییم که می تواند فزونین بازی قرون وسطایی تاریخ باشد.

البته شایان ذکر است که وقتی صحبت از فزونین ها باشد، مسلما سلیقه هر مخاطب و گیمری هم در این موضوع دخیل است، پس اگر شما هم بازی هایی دارید که در فهرست حضور نداشتند، آن ها را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Cultured Vultures

منبع: دیجیکالا مگ

به "15 بازی قرون وسطایی برتر تاریخ؛ از استراتژی و نقش آفرینی تا اکشن آنلاین" امتیاز دهید

1 کاربر به "15 بازی قرون وسطایی برتر تاریخ؛ از استراتژی و نقش آفرینی تا اکشن آنلاین" امتیاز داده است | 2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 بازی قرون وسطایی برتر تاریخ؛ از استراتژی و نقش آفرینی تا اکشن آنلاین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید