نشست صلح ترکیه:راه سخت دستیابی به صلح در افغانستان

به گزارش دفتر آنلاین من، شماری از آگاهان سیاسی و کارشناسان افغانستان با اشاره به اختلافات زیاد میان دولت ،طالبان و احزاب مختلف این کشور امید چندانی به موفقیت نشست صلح ترکیه برای افغانستان ندارند.

نشست صلح ترکیه:راه سخت دستیابی به صلح در افغانستان

نشست سرنوشت ساز صلح ترکیه که قرار بود 16 آوریل ،27 فروردین به مدت 10 روز برای مشخص سرنوشت صلح ، مشخص نوع نظام ،آینده دولت و تقسیم قدرت در افغانستان با نظارت سازمان ملل برگزار گردد به علت مخالفت طالبان به تعویق افتاده است.

نصرالله استانکزی استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل گفت که بحران 40 ساله و چالش های موجود در افغانستان با فرمان آمریکایی ها قابل حل نیست و باید زمینه های اختلاف و بحران برطرف گردد و تنها با صدور یک فرمان قابل حل نیست .

وی می افزاید به علت اختلافات زیاد دولت و طالبان ،احتمال پیروزیت نشست ترکیه بسیار کم است.

به گفته وی ،گروه طالبان به ایجاد دولت مشارکتی تن نمی دهند، زیرا به نظر طالبان دولت مشارکتی به معنای لغو امارت اسلامی مورد نظر طالبان است.

این فعال سیاسی گفت درصورتی که دولت افغانستان با انتخابات زود هنگام موافقت کند به معنای نقض قانون اساسی که دولت سرسخت به دنبال حفظ آن است .

به گفته استانکزی، از طرف دیگر دولت افغانستان می گوید که توافقنامه نیازمند تائید لویه جرگه است که در شرایط فعلی امکانپذیر نیست زیرا لویه جرگه (مجلس بزرگان) نیازمند برگزاری انتخابات شهرستانی و استانی است.

وی گفت انتخابات شورای شهرستانها طی 20 سال گذشته برگزار نشده و زمان قانونی شورای استانها نیز گذشته است.

این استاد دانشگاه کابل گفت که چالش دیگر پیش راه صلح در افغانستان ،تضاد منافع کشورهای منطقه و دنیا است که دستیابی به صلح دائمی در افغانستان را با مشکل روبرو نموده است.

وی با اشاره با روابط هند و پاکستان، عربستان و قطر، چین، ایران، روسیه و آمریکا در این کشور تصریح می نماید که با این همه تضادها امکان پیروزیت صلح را کاهش می دهد.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل با بیان اینکه تا به امروز چندین بار دولت موقت در افغانستان تشکیل ولی توفیقی نداشته گفت که اگر صلح بدون دستیابی به اجماع منطقه ای ، دنیای و بین المللی ایجاد گردد دوام چندانی نخواهد داشت .

وی توضیح داد هرگونه برنامه پنهانی و پشت پرده افغانستان را وارد بحران دیگری می نماید و صلحی برای کشور به ارمغان نمی آورد.

مهندس محمدعاصم عاصم مطلع سیاسی افغانستان نیز بر این باور است که با توجه به توافقنامه دوحه بین آمریکا و طالبان و نزدیکی نشست ترکیه، جناح جمهوریت خواه پیروز نشده اند یک موضع واحد اتخاذ نمایند و آنها با چنین شرایطی نمی توانند در باره صلح، ساختار سیاسی پسا صلح در ترکیه پیشرفت داشته باشند.

وی می افزاید: اگر میزبانان نشست ترکیه ،صلح و توافق را به افغانها واگذار نمایند که پیشرفت در آن مشکل به نظر می رسد اما اگر نسخه تهیه شده را بر آنها تحمیل نمایند، بازهم این نسخه جوابگو نخواهد بود.

داود عابدی یکی دیگر از مطلعان سیاسی هم می گوید که طالبان حاضر به شرکت در دولت مشارکتی برای صلح نیست زیرا این طرح می تواند اساس اندیشه دینی طالبان را زیر سوال ببرد.

وی می گوید که طالبان خواستار دولت بی طرف می باشد تا پس از روی کار آمدن آن در باره تشکیلات بعدی، نوع نظام و تقسیم قدرت به بحث و گفت وگو بپردازند اما آنها انتخابات تحت مدیریت دولت اشرف غنی و دولت مشارکتی را قبول نخواهند کرد.

این مطلع سیاسی افغانستان که بیشتر در باره ایدئولوژی طالبانی مطلعی دارد، باور دارد که ایجاد دولت مشارکتی و اشتراک طالبان در آن صندلی امیر طالبان را نفی می نماید و اندیشه آنها از اساس زیر سوال خواهد رفت و به همین دلیل طالبان از شرکت در دولت موقت خودداری خواهند کرد.

وی نیز تأکید می نمایدبا توجه به شرایط موجود در کابل و قطر وی به پیشرفت و پیروزیت نشست ترکیه خوشبین نیست.

عابدی در عین حال تصریح می نماید که ترکیه در این نشست سنگ تمام گذاشته و هیأت 9 نفری را که 3 نفر از وزارت خارجه، سه نفر از ریاست جمهوری و 3 نفر دیگر نیز از دستگاه اطلاعات ترکیه می باشد برای این نشست انتخاب نموده است .

غلام فاروق مجروح عضو هیأت مذاکره نماینده دولت افغانستان که در قطر بسر می برد هم گفته است که این روزها نشست های طولانی در قطر با حضور هیأت ترکیه، سازمان ملل متحد، آمریکا، دولت قطر، طالبان و هیأت صلح افغانستان ادامه دارد و کوشش ها برای برنامه ریزی نشست ترکیه ادامه دارد.

وی تائید کرد که مسائل جدی در این فرایند وجود دارد اما ابراز امیدواری کرد تا زمان برگزاری نشست بتوانند طرح مشترکی را تهیه نمایند.

در عین حال بعضی از مطلعان و رسانه های افغانستان می گوید با توجه به اختلاف شدید نظرات طالبان با دولت افغانستان ،آمریکا نامه ای را برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات تهیه و در اختیار دو طرف قرار داده است.

عضو هیات مذاکره نماینده دولت افغانستان از این نامه اظهار بی اطلاعی نموده است.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "نشست صلح ترکیه:راه سخت دستیابی به صلح در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست صلح ترکیه:راه سخت دستیابی به صلح در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید