معرفی انواع پفک و اسنک

به گزارش دفتر آنلاین من، انواع پفک و اسنک، یکی از محبوب ترین تنقلات برای تمامی افراد جامعه، اعم از کودک و جوان و پیر است. پفک ها علاوه بر این که رنگ انگشتان ما را تغییر می دهند و به دندان هایمان می چسبند، چنان تشنه مان می نمایند که به قول سعدی چون گوش روزه دار بر الله اکبر فریاد می زنیم: ز مقدار بیرون تشنه ام، ساقی بیار آن آب را! با این حال، تاب مقاومت در برابر این خوراکی خوشمزه را که یکی از پف نموده ترین تنقلات دنیاست، نداریم.

معرفی انواع پفک و اسنک

انواع پفک و اسنک، گزینه بسیار خوبی برای میان وعده محسوب می شوند، البته به شرطی که در مصرف آن ها زیاده روی نکنید! اگر تنقلات مورد علاقه شما انواع پفک ها هستند، این مطلب را حتما بخوانید. در مقاله حاضر با شما درباره انواع پفک و اسنک صحبت نموده ایم. در سرانجام هم طرز تهیه پفک خانگی را برای آن دست از افرادی که هوادار تنقلات خانگی سالم هستند، ارائه نموده ایم. با ما همراه باشید.

پفک چیست؟

پفک نوعی تنقلات است که با استفاده از بلغور ذرت فراوری می گردد. در حقیقت، پفک فرآورده ای ست که طی فرایند زیر به دست می آید:

ابتدا خمیر ذرت در دستگاه اکسترود قرار می گیرد و در قالب هایی که شکل های خاصی دارند، ریخته می گردد. مدتی پس از آن که قالب ها تحت فشار و حرارت ملایم قرار گرفتند، فرآورده حجیمی از دستگاه خارج می گردد که در ابتدای امر فاقد طعم و رنگ است و باید مزه دار گردد. برای مزده دارکردن این فرآورده حجیم، از سسی استفاده می گردد که حاوی پودر پنیر، مواد نمکی و سایر افزودنی ها ست.

بیشتر افراد تصور می نمایند که برای فراوری انواع پفک از روغن استفاده می گردد. این مسئله درباره فراوری پفک صدق نمی نماید، اما کرانچی که طعم آن مثل پفک است و از بلغور ذرت تهیه می گردد، با استفاده از روغن، سرخ و حجیم می گردد.

تاریخچه پفک؛ شوخی شوخی پفک درست شد!

تاریخچه پفک، یکی از غیر عادی ترین داستان ها در تاریخ تنقلات است! پیدایش خوراکی خوشمزه ای مثل پفک را مدیون ویسکانسین هستیم؛ مرکز کشاورزی که نوآوری های غذایی زیادی را به ما عرضه نموده است. شرکت فلاکال که فراورینماینده خوراک دام در ویسکانسین آمریکاست، طی یک اتفاقی ناگهانی، یکی از خوشمزه ترین تنقلات جهان، یعنی پفک را کشف کرد. این شرکت بعدها خط مشی خود را تغییر داد و به فراوری تنقلات روی آورد.

فلاکال برای فراوری خوراک دام، ذرت را به گونه ای داخل آسیاب قرار می داد که بیشترین دانه های ذرت از آن ها به دست بیاید و اطمینان حاصل گردد که دانه تیزی زیر دندان گاوها قرار نخواهد گرفت. آسیاب وظیفه خود را به خوبی انجام می داد، اما عملکرد آن بی نقص نبود و برای اطمینان از مسدودنشدن آن، به طور منظم باید تمیز می شد.

یکی از راهبردهایی که کارگران فلاکال برای تمیزکردن دستگاه ها امتحان کردند، قراردادن ذرت مرطوب در آسیاب بود. در طول این فرایند، اتفاق نامعمولی رخ داد: ذرت مورد نظر مستقیما وارد [مرکز] حرارت دستگاه شد و پس از خارج شدن از آسیاب، به جای آن که پوست آن کنده شده باشد، مانند ذرت بوداده پف نموده بود؛ با این تفاوت که این فرآورده حجیم فاقد هسته های سفت مزاحم بود. فلاکال به طور کاملا اتفاقی، اولین دستگاه اکسترودر اسنک ذرت در جهان را اختراع کرد.

ادوارد ویلسون که یکی از باهوش ترین کارمندان فلاکال بود، تصمیم گرفت از کنار آن فرآورده های حجیم ساده نگذرد. او آن ها را به خانه برد و پس از طعم دارکردنشان، آن ها را به یکی از خوشمزه ترین میان وعده ها و تنقلات جهان تبدیل کرد؛ چیزی که امروز آن را پفک می نامیم.

چی توز، خوشمزه ترین پفک خارجی

بدون شک فلاکال کار بزرگی کرد، اما لقب بهترین فراورینماینده انواع پفک در جهان به چی توز تعلق دارد. اگر چه چی توز دیرتر از رقبای خود پا به عرصه فراوری انواع پفک و اسنک پنیری گذاشت، اما پله های ترقی را به سرعت طی کرد و امروزه به یکی از بزرگ ترین فراورینمایندگان اسنک پنیری در جهان تبدیل شده است. در ادامه مختصرا تاریخچه شرکت چی توز، یکی از معتبهترین فراورینماینده های پفک خارجی در جهان را برای شما توضیح خواهیم داد.

تاریخچه شرکت چیتوز

شرکت چی توز در سال 1948 به همت چارلز المر دولین به دنیا آمد. چارلز دولین بنیان گذار فریتوز که یکی از شرکت های تابعه فریتو-لی محسوب می گردد بود. اولین محصولی که این شرکت در سال 1948 فراوری کرد، کرانچی بود که به مدت 23 سال تنها محصول این شرکت محسوب می شد. این شرکت اولین پفک خود را در سال 1971 به بازار عرضه کرد.

جالب است بدانید که کرانچی تندی که شرکت چی توز فراوری می نماید، ایده دربان این شرکت بود. این دربان، ریچارد مونتانز نام داشت. او به تازگی درس و مدرسه را رها نموده بود و مهارت بسیار کمی در صحبت کردن به زبان انگلیسی داشت. او با الهام از یکی از غذاهای مکزیکی، به مدیر عامل شرکت پیشنهاد داد که نخستین محصول شرکت را با طعمی تندتر و متفاوت تر به بازار عرضه نمایند.

محصول تازه چی توز با استقبال زیادی از سوی مصرف نمایندگان همراه بود و باعث شد که ریچاردز از سمت دربانی به سمت معاونت اجرایی ارتقا پیدا کند. نکته جالب تر در رابطه با کرانچی تند چی توز این است که آن ها برای طعم دارکردن کرانچی خود از فلفل طبیعی استفاده می نمایند.

انواع پفک و چیپس

انواع پفک و چیپس یکی از پرهوادارترین تنقلات برای میان وعده و دورهمی های خانوادگی ست. در دهه 60 و 70، اشی مشی و مینو اصلی ترین فراورینمایندگان پفک در ایران بودند. بیشتر کسانی که کودکی شان در دهه های 60 و 70 سپر شده است، به خوبی با طعم لذیذ پفک نمکی مینو و پفک اشی مشی آشنا هستند.

امروزه تعداد فراورینمایندگانی که انواع پفک، چیپس و سایر اسنک ها را با طعم ها، اشکال و ابعاد مختلف فراوری می نمایند، افزایش چشمگیری پیدا نموده اند و هر یک از آن ها در کوشش است با فراوری محصولی منحصربه فرد و خوشمزه، گوی سبقت را از رقبای خود بگیرد.

از بین محبوب ترین فراورینمایندگان انواع پفک و اسنک، می توان به چی توز، مزمز، لینا، اشی مشی، لوسی و چاکلز اشاره نمود. این شرکت ها انواع پفک ها را در اشکال گوناگونی چون توپی، چرخی، حلقه ای و سایر شکل های مجذوب کننده فراوری می نمایند. اسنک های پنیری، کچاپ و فلفلی، از دیگر محصولات این شرکت ها محسوب می شوند.

انواع پفک هندی

پفک هندی، از دیگر تنقلات پرهوادار برای بچه ها و بزرگ ترها ست. این پفک ها در مقایسه با انواع پفک های صنعتی سالم تر هستند و جایگزین بسیار خوبی برای اسنک های پنیری صنعتی محسوب می شوند. انواع پفک هندی به صورت خام در بازار موجود هستند و برای آماده کردن آن ها کافی ست به روش درست کردن ذرت بوداده عمل کنید.

اگر به انواع پفک هندی موجود در بازار اطمینان ندارید، می توانید صفر تا صد پنیر هندی را خودتان در منزل تهیه کنید. در ادامه، روشی ساده برای طرز تهیه پفک هندی با استفاده از آرد برنج ارائه شده است.

مواد لازم برای تهیه پفک هندی خانگی

  • 1 پیمانه آرد برنج
  • 4-5 لیوان آب
  • نمک به مقدار خیلی کم

طرز تهیه پفک هندی خانگی

  1. مواد اولیه را با یکدیگر ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید. مواد را هم بزنید تا غلیظ گردد. در صورت تمایل برای رنگ کردن پفک ها، می توانید رنگ خوراکی، زعفران یا آب لبو را به موادتان اضافه کنید.
  2. پس از ریختن خمیر آماده شده داخل قیف، آن را به اشکال دلخواه روی یک تکه نایلون بریزید و اجازه دهید به مدت 2 روز در همان حالت بماند تا خشک گردد. سپس آن ها را از نایلون جدا و برعکس کنید تا سمت دیگر آن هم خشک گردد.
  3. تابه ای را روی گاز بگذارید و به مقدار ای که دوسوم پفک ها داخل روغن فرو بروند، روغن بریزید. پس از آن که روغن به خوبی داغ شد، پفک ها را داخل آن بیندازید. پفک هندی به محض این که داخل روغن قرار می گیرد، پف می نماید و در سطح روغن قرار می گیرد.
  4. برای آن که روغن اضافی پفک ها گرفته گردد، آن را روی کاغذ روغنی یا دستمال بریزید؛ نوش جان!

طرز تهیه پفک خانگی سالم

اگر نگران سلامتی عزیزانتان هستید و ترجیح می دهید آن ها تنقلات خانگی مصرف نمایند، می توانید هر از چندگاهی خودتان در منزل انواع پفک را درست کنید. در ادامه، 2 روش ساده برای درست کردن پفک خانگی در اختیار شما قرار گرفته است.

مواد لازم برای روش اول

  • کره 1 قاشق غذاخوری
  • آرد نخودچی 1 پیمانه
  • آرد برنج یا ذرت 1 پیمانه
  • پودر پنیر پارمزان 1/3 پیمانه
  • ادویه جات به مقدار دلخواه
  • نمک و آویشن به مقدار لازم
  • بیکینگ پودر ¼ قاشق چای خوری
  • رنگ غذا یا زردچوبه به مقدار لازم (در صورت تمایل)

طرز تهیه

  1. ابتدا آرد، زردچوبه، ادویه ها و بیکینگ پودر را با یکدیگر مخلوط و الک کنید.
  2. مواد را داخل ظرفی بریزید و سپس کره و پنیر پارمزان را به آن اضافه کنید.
  3. کمی مواد را ورز دهید تا سفت گردد. سپس با استفاده از رنده یا کفگیر سوراخ دار، خمیر را رنده کنید. سپس خمیر رنده شده را در روغن داغ بریزید تا سرخ گردد.
  4. پفک ها را روی دستمال کاغذی بریزید تا روغن اضافی آن ها گرفته گردد.

روش دوم

اگر ترجیح می دهید برای درست کردن پفک از روغن استفاده نکنید و پفک را با استفاده از فر درست کنید، این روش را امتحان کنید.

مواد لازم

  • 100 گرم آرد
  • 90 گرم کره
  • 100 گرم پنیر چدار یا گودای رنده شده

طرز تهیه

  1. قبل از هر چیزی فر را روشن و گرم کنید. کره را به مدت 45 ثانیه در فر گرم کنید تا نرم گردد.
  2. آرد و پنیر را به کره اضافه و با چنگال مخلوط کنید. مواد را خوب هم بزنید تا خمیر نرمی از آن به دست آید.
  3. با استفاده از خمیر، توپ های گرد کوچکی درست کنید و آن ها را روی کاغذ روغنی مخصوص فر قرار دهید. با دست، کمی خمیرها را فشار دهید تا صاف شوند.
  4. قلقلی ها را به مدت 15-12 دقیقه با دمای 190 درجه سانتی گراد بپزید. زمانی که روی پفک ها طلایی گردد، پفک شما آماده است. در صورت تمایل می توانید فلفل و سایر ادویه جات دلخواه را به خمیرتان اضافه کنید. نوش جان!

جمع بندی

انواع پفک، اسنک و چیپس، یکی از محبوب ترین گزینه ها برای میان وعده، میهمانی ها و تولدهاست. در مقاله حاضر با شما درباره تاریخچه پیدایش پفک و تاریخچه معروف ترین فراورینماینده انواع پفک در جهان -شرکت چی توز- با شما صحبت کردیم. شما چقدر به پفک ارادت دارید؟ پفک مورد علاقه خود را در بخش نظرات به ما معرفی کنید.

منبع: اسنپ مارکت

به "معرفی انواع پفک و اسنک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی انواع پفک و اسنک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید