دریاچه ای که ناگهان غیب می گردد!

به گزارش دفتر آنلاین من، در استرالیا دریاچه ای بزرگ هست که گاهی نیست! این دریاچه گاهی غیب می گردد و بارها در طول تاریخ خشک شده اما دوباره حیات خود را به دست آورده است.

دریاچه ای که ناگهان غیب می گردد!

در گزارش امروز از دفتر آنلاین من قصد داریم تا شما را به قاره اقیانوسیه و کشور استرالیا ببریم. در استرالیا دریاچه ای عجیب وجود دارد که بارها در طول زمان خشک شده اما به یاری طبیعت دوباره حیات در آن به جریان افتاده است. این مکان دریاچه ای غیر قابل پیش بینی است که اگر امروز پر از آب باشد شاید تا فردا به دریاچه ای خشک و مرتعی بدون آب تبدیل شود. دریاچه جورج را با هم بشناسیم.

دریاچه جورج کجاست؟

این دریاچه در 40 کیلومتری شمال شرقی کانبرا در استرالیا و دقیقا در کنار جاده فدرال واقع است. بستگی به این دارد که در چه روزی از سال به کنار این دریاچه بروید. گاهی با دریاچه ای بزرگ روبرو می شوید و گاهی هم با علفزاری باتلاقی! البته دریاچه جورج (Lake George) اصلا قابل پیش بینی نیست و آب های آن مثل سراب می فرایند و می آیند.

یکی از داستان های مجذوب نماینده این دریاچه به شبی برمی شود که در عرض چند ساعت آب، کیلومترها بالا آمد. شدت آب در حدی بود که بعد از پر شدن دریاچه، آب به اندازه 155 کیلومتر مربع پراکنده شد و قسمت ساحل شرقی اش حتی به جاده هم رسید. زمانی که دریاچه به سمت خشک شدن می رود شدت خشکی تا حدی است که حتی حیوانات در میان گیاهانی که در بستر آن رشد می نمایند به گشت و گذار می پردازند.

این دریاچه چگونه به وجود آمد؟

دریاچه جورج، دریاچه ای غیر قابل پیش بینی است که یکی از قدیمی ترین دریاچه های جهانست. زمان پیدایش آن به یک میلیون سال قبل برمی شود. دریاچه جورج هیچ خروجی ندارد. پس در طول هزار سال تمامی املاح و نمک هایی که به این دریاچه ریخته شده بر روی هم تلنبار شده اند و اندازه املاح آب این دریاچه به شوری آب دریاهاست.

در اوایل دهه 1800، این دریاچه بسیار بزرگ تر از امروز بود. آن قدر بزرگ که از ماهی هایش استفاده های زیادی می شد. در دهه 1840 اندازه آب آن تا حدی خشک شد که ماشین ها می توانستند تا وسط دریاچه پیش روی نمایند. اما شرایط به همین منوال پیش نرفت و چند دهه بعد دوباره اندازه آب دریاچه بیشتر شد. تا حدی که عده ای تصمیم گرفتند تا در کنار آن اقامتگاهی مجهز به قایق و کشتی درست نمایند.

در آغاز قرن بعد، آب دریاچه دوباره خشک شد و کشتی ها و قایق ها بدون استفاده در کناره ساحل رها شدند.

چرا سطح آب دریاچه تغییر می نماید؟

اینکه چه چیزی باعث تغییرات وسیع سطح آب این دریاچه می شود تا مدت ها معمایی رمز آلود بود. برخی از مردم معتقد بودند که آب دریاچه از چشمه های پنهان زیرزمینی تامین می شود. زمانی که در بستر دریاچه شکافی به وجود می آید، دریاچه کاملا بدون آب می شود.

به گفته زمین شناس معروف استرالیایی، دریاچه جورج در واقع یک گودال و فرورفتگی بزرگ است که وقتی پر از آب می شود شکل و شمایل یک دریاچه را به خود می گیرد. در زیر بستر دریاچه همواره آب وجود دارد که به طرز عجیبی کاملا شور است اما با افزایش بارندگی ها دریاچه کاملا پر از آب می شود. اگر به مطالب گردشگری عجیب علاقه دارید، نقطه وسط جهان کجاست؟ را بخوانید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب وسایل مورد احتیاج سفر چیست؟ را بخوانید.

منبع: پیام دلتا

به "دریاچه ای که ناگهان غیب می گردد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه ای که ناگهان غیب می گردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید