دانستنی های مهم در رابطه با ویروس کرونا

به گزارش دفتر آنلاین من، متأسفانه همه گیری کرونا سلامت بسیاری را به خطر انداخته و تعداد زیادی را خانه نشین نموده است. اما به علت ازدحام جمعیت در بیمارستان ها و اولویت با افرادی که شرایط وخیمی دارند، کسانی که به صورت خفیف به این ویروس مبتلا می شوند باید خود را در خانه قرنطینه نمایند و تا زمان بهبودی در خانه مراقب های لازم را انجام دهند.

دانستنی های مهم در رابطه با ویروس کرونا

ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا برای اولین بار در دهه 1960 شناسایی شد ، اما نمی دانیم آنها از کجا آمده اند. آنها نام خود را از شکل تاج مانند دریافت می نمایند. برخی اوقات ، یک ویروس کرونا می تواند هم حیوانات و هم انسان را آلوده کند.

بیشتر ویروس کرونا به همان شیوه ای عمل می نمایند که سایر ویروس های سرماخوردگی عمل می نمایند: به وسیله سرفه و عطسه ، با دست زدن به دست یا صورت فرد آلوده یا لمس کردن چیزهایی که افراد آلوده به آن دست زده اند انتقال می یابد.1

علائم ویروس کرونا

سازمان بهداشت جهانی لیست علائم را از نظر شدت، شامل سایر علائم احتمالی نظیر ورم، جوش یا رنگ­ پریدگی انگشتان دست و پا و از دست دادن توانایی حرکت یا تکلم، دسته­ بندی می­ کند.

از جمله شایع­ترین علائم:

تب

سرفه ­ی خشک

خستگی

علائمی که کم­تر شایع است:

کوفتگی و درد

گلودرد

اسهال

ورم

سردرد

از دست دادن بویایی یا چشایی

جوش زدن پوست یا رنگ­ پریدگی انگشتان دست و پا

علائم جدی:

به سختی نفس کشیدن یا کم ­آوردن نفس

درد یا فشار روی قفسه­ سینه

از دست دادن توانایی حرکت یا تکلم.2

اگر به ویروس کرونا مبتلا شدیم چه کنیم

مرحله اول جداسازی و قرنطینه
اولین اقدام این است که خودتان را از سایر افراد خانواده، دوستان و آشنایان دور نگه دارید. برای این منظور باید یک اتاق مجزا داشته باشید و کلیه امکانات از جمله حمام و دستشویی نیز در آن اتاق وجود داشته باشد. در طول مدت بیماری فرد باید از سایر اعضای خانواده کاملاً جدا بوده و هیچ راه ارتباطی با آن ها جز با موبایل نداشته باشد. بعلاوه باید زباله های فرد بیمار از سایر افراد نیز تفکیک گردد.
مرحله دوم معاشرت ممنوع
با هیچ کس از اعضای خانواده معاشرت و ارتباط حضوری نداشته باشید. از پذیرش ملاقاتی خودداری کنید حتی اگر اصرار زیادی در این خصوص وجود داشت، این کار را انجام ندهید. این مهم در مورد اعضای خانواده نیز صدق می نماید. پدر و مادر و یا خواهر و برادر به هیچ عنوان نباید وارد اتاق شما شوند و با هم صحبت کنید. هر نوع ارتباطی باید به وسیله اینترنتی و یا تلفنی صورت بگیرد و این مهم نیازمند همراهمی و همکاری همه اعضا خانواده است.
مرحله سوم مصرف غذاهای سالم
در طول دوران قرنطینه باید غذاهای سالم و خانگی مصرف کنید. تا حد امکان از خوردن مواد گوشتی و مرغی در طول بیماری خودداری نموده و به جای آن غذاهای گرم و گیاهی همانند سوپ، آش و برنج کته بهره ببرید. مایعات زیادی بنوشید و اگر زیاد تمایل به خوردن آب ندارید، باید از آبمیوه های طبیعی و خانگی مثل آب پرتقال و آب سیب بهره ببرید. استفاده از دمنوش ها نیز بسیار مؤثر است و می تواند باعث آرامش و کاهش تب در شما گردد. دمنوش هایی چون پونه و آویشن و یا دارچین می تواند یاری نماینده باشد.
مرحله چهارم رعایت بهداشت شخصی و عمومی
در اتاق باید بهداشت شخصی را رعایت کنید. دست های خود را بشورید و گوشی موبایل، تبلت و لپ تاپ را دائم ضد عفونی کنید. شما باید هر روز حمام کنید و به خوبی خود را بشورید. مقداری محلول ضدعفونی نماینده در اتاق داشته باشید و قبل از حمام اتاق و وسایل را ضدعفونی نموده و بعد به حمام بروید.
مرحله پنجم تحویل غذا از پشت درب
یادتان باشد که به اعضای خانواده و کسی که برای شما غذا می آورد، اجازه ندهید که وارد اتاق گردد. آن شخص هم باید موارد بهداشتی را رعایت نموده و با ماسک و دستکش، برای شما غذا بیاورد و پشت درب بگذارد و شما بعد از خوردن غذا دوباره آن را پشت درب اتاق قرار دهید.
مرحله ششم ایجاد کردن تفریحاتی برای خود
در اوقات قرنطینه ممکن است حوصله شما سر برود برای همین بهتر است تفریحاتی را برای خود ایجاد کنید. مثلاً می توانید چند بازی دانلود نموده و با آن بازی کنید و یا فیلم های روز جهان را دانلود نموده و ببینید. اینگونه زمان سریع می گذرد و حواس شما از بیماری پرت می گردد و کمتر احساس ناراحتی و یا درد می کنید.
مرحله هفتم کنترل واکنش های روحی خود
در دورانی که به بیماری مبتلا شده اید ممکن است که روحیه خود را از دست داده و دچار استرس و اضطراب شوید. ممکن است این عامل به خاطر شرایط خودتان، خانواده و یا عوامل دیگر باشد. باید بدانید که هر کسی ممکن است به این بیماری مبتلا گردد، به همین علت نباید احساس گناه داشته باشید و اوضاع را برای خود سخت کنید. با حفظ روحیه می توانید راحت تر با این بیماری روبه رو شوید و بهبود پیدا کنید.3

ویروس کرونا چگونه منتقل می­ گردد؟

کرونا اغلب به وسیله تماس مستقیم یا از قطراتی که هنگام سرفه یا عطسه­ فرد بیمار پخش می­ گردد، از فردی به فرد دیگر انتقال می­ یابد.

ویروس تازه کرونا به­ شدت مسری است یعنی به­ سادگی از فردی به فرد دیگر منتقل می­ گردد. به ­گفته­ مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، افراد مبتلا به ویروس هنگام بروز علائم بیشتر از همواره ناقل ویروس هستند.

اگرچه این شرایط کم­تر شایع است، اما احتمال این­که فرد مبتلا به ویروس کرونا بدون نشان دادن علائم ناقل ویروس باشد وجود دارد.

بعلاوه ممکن است ویروس به وسیله لمس سطوح آلوده به ویروس و دست زدن به دهان یا بینی منتقل گردد. با این حال، این مورد اصلی­ ترین راه انتقال ویروس تازه کرونا نیست.2

راه ­های پیشگیری از ویروس کرونا

اگرچه هیچ واکسنی برای پیشگیری از کووید-19 وجود ندارد، شما می­توانید اقداماتی برای کاهش خطر ابتلا انجام دهید. سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری برای جلوگیری از ابتلا به کووید-19 اقدامات زیر را پیشنهاد داده­ اند:

از مهمانی­ های بزرگ و تجمعات انبوه بپرهیزید.

با افراد مریض یا دارای علائم تماس نزدیک برقرار نکنید (تا 2 متر فاصله بگیرید).

تا حد امکان در خانه بمانید و به­ خصوص اگر خطر بروز بیماری جدی در شما بالاست، بین خودتان و دیگران (تا 2 متر) فاصله ایجاد کنید. یادتان باشد ممکن است برخی از افراد بدون داشتن علائم یا اطلاع از ابتلا به کووید-19، دچار این بیماری باشند و آن را به دیگران منتقل نمایند.

دستان خود را مرتبا به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید یا از مایع ضدعفونی­ نماینده­ حاوی الکل 70% بهره ببرید.

در مکان­ های عمومی، مانند خواروبارفروشی، که اجتناب از تماس نزدیک با دیگران سخت است ماسک بزنید (به­ خصوص در مکان­ هایی که شیوع بیماری در آن بیشتر بوده است). از ماسک پارچه ­ای غیر جراحی بهره ببرید- ماسک جراحی و N95 باید در اختیار پرستاران و پرسونل پزشکی قرار گیرد.

هنگام عطسه یا سرفه جلوی دهان خود را با آرنج یا دستمال بپوشانید. دستمال آلوده را دور بیندازید. فورا دستان خود را بشویید.

به چشم، بینی و دهان دست نمالید.

درصورت بیماری، ظرف، لیوان، حوله، وسایل خواب و سایر موارد خانگی را از دیگران جدا کنید.

سطوحی که مرتب در معرض تماس واقع شده است، مانند دستگیره­ در، کلید چراغ، وسایل الکترونیکی و پیشخوان ­ها، را هر روز تمیز و ضد عفونی کنید.

اگر مریض هستید، در خانه بمانید و به محل کار یا مدرسه نروید. فقط برای دریافت مراقبت­ های پزشکی از خانه خارج شوید. اگر بیمار هستید، از وسایل نقلیه­ عمومی، تاکسی و سوار شدن در یک ماشین بپرهیزید.1

درمان کرونا

هیچ درمان خاصی برای ویروس کرونا وجود ندارد، شما می توانید به همان روشی که سرماخوردگی را درمان می کنید ، عفونت ویروس کرونا را بهبود ببخشید:

- استراحت فراوان کنید.

- مایعات بنوشید.

- برای برطرف گلو درد و تب از داروهای بدون نسخه بهره ببرید. اما به بچه ها یا نوجوانان زیر 19 سال آسپرین ندهید. به جای آن از ایبوپروفن یا استامینوفن بهره ببرید.

- بخور نیز می تواند به بهبود گلو درد یاری کند.

بیمار به قدر کافی اکسیژن دریافت کند و درصورت لزوم استفاده از دستگاه ونتیلاتور برای فرستادن هوا به ریه ها انجام می گردد.

حتی هنگامی که ویروس کرونا باعث MERS یا SARS در سایر کشورها می گردد ، نوعی عفونت کرونا ویروس که در ایالات متحده شایع است ، تهدیدی جدی برای بزرگسالان سالم نیست. اگر بیمار شدید، علائم خود را درمان نموده و در صورت بدتر شدن با پزشک تماس بگیرید.2

پینوشتها

1.www.beytoote.com

2.www.darmankade.com

3.www.honarehzendegi.com

منبع: راسخون

به "دانستنی های مهم در رابطه با ویروس کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی های مهم در رابطه با ویروس کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید