20 روش ساده و کاربردی برای صرفه جویی در مصرف آب ????

به گزارش دفتر آنلاین من، صرفه جویی در مصرف آب فقط یک جمله شعاری نیست. زندگی ما به آب وابسته است و در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگری صرفه جویی در مصرف آب نه فقط برای نسل حاضر، بلکه برای نجات زندگی آیندگان اهمیت زیادی دارد. اما شما چقدر در خصوص راه های صرفه جویی در مصرف آب می دانید؟ برترین راه چاره برای صرفه جویی در مصرف آب چیست؟ در این مقاله از سرویس در مجله خبرنگاران با ما باشید تا 20 روش ساده و کاربردی صرفه جویی در مصرف آب آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص مصرف درست آب پاسخ خواهیم داد.

20 روش ساده و کاربردی برای صرفه جویی در مصرف آب ????

چرا باید در مصرف آب صرفه جویی کنیم؟

اگر به جای مسواک زدن با یک لیوان آب؛ شیر آب را باز کنید و آغاز به مسواک زدن کنید، میزان زیادی آب بدون هیچ استفاده ای راهی فاضلاب می گردد. اصلاً می دانید با این میزان آب چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟ اگر شما خودتان در مصرف آب صرفه جویی نمی کنید، پس چطور می خواهید ایده های کاهش مصرف آب را برای نسل های آینده شرح دهید؟

بهتر است بدانید که صرفه جویی در مصرف آب موضوعی جدی است که برای تک تک ما و آیندگان مان اهمیت زیادی دارد. امروزه در بسیاری از منطقه ها ایران بحران آب به طور جدی مشکل ساز شده است. بسیاری از هموطنان ما در منطقه ها محروم از آب آشامیدنی و تصفیه شده محروم هستند و آن وقت عده ای دیگر بدون توجه به این موضوع توجهی به هدر رفتن آب نمی نمایند.

با یک لیوان آب چه کارهایی می توان انجام داد کلاس اول این سوال را از دانش آموزان می پرسند و حالا وقت آن است که ما هم کمی به این موضوع فکر کنیم. یک لیوان آب می تواند یک تشنه را سیراب کند، از یک گیاه در برابر خشک شدن محافظت کند و آب مورد احتیاج برای سیراب شدن یک پرنده و مسواک زدن یک کودک را فراهم کند.

حال تصور کنید با یک بطری آب چه کارهایی می توان انجام داد؟ از همین رو همه ما باید یاد بگیریم که چگونه از آب درست استفاده کنیم و از هدر رفتن قطره قطره های آن جلوگیری کنیم.

1- شیر آب را باز نگذارید تا در مصرف آب صرفه جویی گردد

جلو هدر رفتن آب از طریق بستن شیرهای آب در زمان انجام کارهایی مثل مسواک زدن را بگیرید. شاید به نظرتان عجیب باشد اما باز گذاشتن شیرهای آب در زمان انجام اموری شبیه شستن دست و صورت روزانه به طور میانه 6 لیتر آب و در هفته 60 لیتر آب را هدر می دهند.

آیا تا به حال فکر نموده ای که چه راه هایی برای صرفه جویی در مصرف آب میشناسی؟ توجه به چکه های آب از شیری خراب شده هم می تواند یاری زیادی به جلوگیری از هدر رفتن آب کند. اگر شیرهای آب چکه می نمایند تعویض واشر شیر آب کار بسیار آسانی است، در انجام آن تعلل نکنید.

2- به میزان احتیاج آب بجوشانید تا در مصرف آب صرفه جویی گردد

یکی از برترین و ساده ترین ایده های صرفه جویی در مصرف آب پر کردن کتری آب به میزان احتیاج است. زمانی که می خواهید چای دم کنید به میزان تعداد فنجان های چای در کتری آب بجوشانید.

همین راه چاره به ظاهر بی اهمیت سبب صرفه جویی در پول، انرژی و مصرف آب می گردد.

بیشتر بخوانید:

3- در دوش گرفتن دقت کنید

هر دقیقه که بیشتر زیر دوش حمام بمانید حدود 17 لیتر آب هدر می رود. بهتر است از سر دوش های کم مصرف موسوم به تلفنی که آب را با فشار کمتری جاری می نمایند بهره ببرید.

زمان دوش گرفتن باید کمتر از 5 دقیقه باشد به این ترتیب در سرانجام حدود 4000 لیتر آب ذخیره می گردد. زمانی که در حال لیف و صابون و شامپو کردن هستید حتما شیر آب را ببندید. به این ترتیب به راحتی یکی از راه های صرفه جویی در مصرف آب را رعایت نموده اید.

4- برای جلوگیری از مصرف زیاد آب ماشین لباسشویی را پر کنید

یکی از راه های صرفه جویی در مصرف آب این است که ماشین لباسشویی را تا آن جا که مخزن و ظرفیتش اجازه می دهد پر از لباس کنید. روشن کردن ماشین لباسشویی در حالی که مخزنش هنوز فضای زیادی برای لباس های چرک دارد هدر دادن آب است.

می دانستید ماشین لباسشویی معمولا آب زیادی برای شستن لباس ها مصرف می نماید؟ اگر برای تان مقدور است ماشین لباسشویی قدیمی را با ماشین لباسشویی های تازه که مصرف آب کمتری دارند تعویض کنید.

5- فشار آب سیفون توالت را تنظیم کنید

شاید برای تان جالب باشد که بدانید بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس چندی پیش گفت به فردی که بتواند سیفون های توالت قرن 18 میلادی را دوباره طراحی کند مبلغ 41 میلیون دلار جایزه می دهد. به گفته فرانک ریجس برمن، رییس بخش سیستم های تخلیه فاضله سازمان آب آمریکا عاقلانه نیست که آب را تا حد آب آشامیدنی تصفیه کنیم و بعد در سیستم فاضلاب آن را هدر دهیم.

به جای استفاده از سیفون می توانید از آبی که برای شستن سبزی و میوه و دست و صورت استفاده می کنید، از طریق لوله کشی و راهنمایی آن به سمت فلاش تانک بهره ببرید. اگر سیفون توالت قدیمی است و امکان تنظیم آب آن وجود ندارد یک راه چاره ساده و کاربردی دیگر این است که یک بطری پر از آب یا یک کیسه نایلونی پراز شن و کاملاً در بسته را در مخزن توالت فرنگی و یا فلاش تانک قرار دهید تا مصرف آب را در هر بارکشیدن سیفون، کاهش دهید.

بد نیست بدانید سیفون های تازه حدبیشتر 4 تا 6 لیتر آب در هر بار استفاده مصرف می نمایند و این میزان در سیفون های قدیمی 13 لیتر در هر بار استفاده است. اصلا بهتر نیست سیفون قدیمی توالت را با یک سیفون قابل تنظیم عوض کنید تا از هدر رفتن آب جلوگیری گردد؟

بیشتر بخوانید:

6- برای صرفه جویی در مصرف آب کمتر گوشت مصرف کنید

پرورش حیوانات جهت استفاده از گوشت آن ها مستلزم مصرف آب فراوان از سوی دامداران و پرورش دهندگان دام و طیور است. به نظر می رسد یکی از راه های صرفه جویی در مصرف آب که از نظر پزشکان هم برای حفظ سلامت بدن مورد تایید است مصرف کمتر گوشت قرمز و مصرف بیشتر حبوبات، ماهی، میگو و سایر غذاهای دریایی است.

7- سبزیجات را بخارپز کنید

بخارپز کردن سبزیجات هم یکی دیگر از راه های صرفه جویی در مصرف آب است که خواص سبزیجات را هم تا حدود زیادی نگه می دارد. بهتر است از آبی که برای شستن میوه و سبزیجات به جا می ماند، بعد از سرد شدن برای آبیاری گل و گیاه بهره ببرید؛ بله درست حدس زدید، بحران کمبود آب در این حد جدی است.

8- دور ریز میوه و سبزجات را به حداقل برسانید

می دانید برای کاشت و پرورش میوه و سبزیجات چقدر آب مصرف می گردد؟ با خرید به میزان و درست میوه و سبزی و جلوگیری از هدر دادن و دور ریز این مواد مفید و مغذی تا حد زیادی سبب صرفه جویی در مصرف آب می شوید.

9- ظرف ها را با آب گرم بشورید

شستن ظرف ها با آب گرم هم آن ها را تمیزتر می نماید و هم سرعت شستن ظرف ها را بالاتر می برد و هم یکی از راه های آسان صرفه جویی در مصرف آب است. حتما ظرف ها را قبل از گذاشتن در سینک ظرفشویی با دستمال تمیز کنید و باقی مانده غذا را از روی آن ها پاک کنید تا سریع تر و راحت تر شسته شوند.

10- با یک لیوان آب مسواک بزنید

این یک تصویر آشناست؛ در بیشتر فیلم ها و انیمیشن های زمان کودکی شخصیت های اصلی در زمان مسواک زدن از یک لیوان آب استفاده می کردند. به نظ ر می رسد از سال ها پیش ما هم باید این روش را در پیش می گرفتیم.

اگر هم از یک لیوان آب استفاده نمی کنید در زمان مسواک کردن دندان ها لطفا شیر آب را ببندید. آموزش دادن این امر مهم به بچه ها امری لازم است.

11- برای صرفه جویی، آب خنک در یخچال بگذارید

اگر یخچال شما آبسردکن دارد سعی کنید همواره آن را پر نگه دارید، در غیر این صورت همواره چند بطری آب در یخچال نگه دارید تا مجبور نباشید برای خنک شدن آب شیر، آن را مدتی باز نگه دارید.

12- شستن اتومبیل با شیلنگ آب ممنوع

این هم یک توصیه تکراری و قدیمی است. اما هنوز هم هستند افرادی که برای شستن اتومبیل از آب لوله کشی و شلنگ آب استفاده می نمایند. برای شستن اتومبیل یک سطل آب و کمی کف کفایت می نماید.

13- کنتور آب را ببندید

اگر قصد رفتن به سفر را دارید حتما کنتور آب را ببندید. در این صورت نشتی یا ترکیدگی لوله آب زمانی که در منزل نیستید سبب هدر رفتن آب و مسائل دیگر برای منزل شما نمی گردد.

بیشتر بخوانید:

14- برای صرفه جویی در مصرف آب لوله های آب گرم عایق بندی کنید

لوله های آب گرم را عایق بندی کنید تا برای رسیدن آب گرم به شیرآب به خصوص در فصل زمستان یا هنگام دوش گرفتن، لازم نباشد شیر آب را بی جهت باز بگذارید.

15- در انتخاب گل و گیاه دقت کنید

اگر به نگهداری و پرورش گل و گیاه علاقه دارید سعی کنید گل ها و گیاهانی را انتخاب کنید که احتیاج به آبیاری زیاد ندارند. به این ترتیب سالانه 2200 لیتر آب برای آب دادن هر کدام از این گیاهان صرفه جویی می کنید. بعلاوه برای باغچه منزل یا مجتمع مسکونی درختانی را انتخاب کنید که در برابر خشکی مقاوم هستند.

به این ترتیب هم فضای محیط را خنک نگه می دارید و هم تا حدود زیادی در مصرف آب صرفه جویی می گردد. اگر برای تان مقدور است از سیستم آبیاری هوشمند برای آب دادن به گل و گیاه باغچه بهره ببرید.

16- صرفه جویی در مصرف آب؛ کولر را در سایه بگذارید

نصب کولر در سایه، استفاده از پوشش مناسب و جلوگیری از نشت آب کولرهای آبی، تا حد زیادی سبب صرفه جویی در مصرف آب می گردد.

بیشتر بخوانید: ایده های کاربردی صرفه جویی انرژی در محل کار

17- در مصرف نان صرفه جویی کنید

بله درست متوجه شدید؛ یکی از مهم ترین نتایج صرفه جویی در مصرف نان، صرفه جویی بهینه در مصرف آب است. برای تهیه نان از کاشت و برداشت گندم گرفته تا پخت نان، آب زیادی مصرف می گردد.

با صرفه جویی در خرید و مصرف نان و کاهش دور ریز این ماده غذایی مهم و حیاتی به خصوص در سفره ما ایرانی ها، در مصرف آب صرفه جویی کنید.

18- یخ را با آب باز نکنید

برای باز شدن یخ مواد غذایی آن ها را زیر شیر آب نگذارید. بهتر است از شب قبل مواد غذایی یخ زده را در قسمت پایین یخچال بگذارید تا به مرور یخ آن گردد.

19- شستن پیاده رو ممنوع

اگر عادت دارید پیاده رو و حیاط منزل را با شلنگ آب بشورید بهتر است این کار را ترک کنید. برای تمیز کردن حیاط و پیاده رو جلو منزل کمی آب بپاشید و با جارو گرد و غبار را بگیرید.

20- آب بنوشید

برترین نوشیدنی برای برطرف تشنگی آب است. حتی اگر برای جبران کمبود منابع آبی مجبور به صرفه جویی در مصرف آب هستید باز هم استفاده از آب کمتر از نوشیدن نوشابه و سایر نوشیدنی ها آب را هدر می دهد.

سوالات متداول

برترین راه چاره برای صرفه جویی در مصرف آب چیست؟

باز نگذاشتن شیر آب، دقت کردن در زمان دوش گرفتن و مسواک زدن با یک لیوان آب برترین راه چاره برای صرفه جویی در مصرف آب است.

با یک لیوان آب چیکار میشه کرد؟

برترین راه چاره برای صرفه جویی در مصرف آب این است که قدر قطره قطره های آب را بدانید. یک لیوان آب می تواند یک تشنه را سیراب کند، از یک گیاه در برابر خشک شدن محافظت کند و آب مورد احتیاج برای سیراب شدن یک پرنده و مسواک زدن و دوش گرفتن یک کودک را فراهم کند.

منبع: افق کوروش

به "20 روش ساده و کاربردی برای صرفه جویی در مصرف آب ????" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 روش ساده و کاربردی برای صرفه جویی در مصرف آب ????"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید