توسعه اقتصادی با تمرکز بر تولید و صادرات

به گزارش دفتر آنلاین من، در این متن برای پایگاه خبری اتاق ایران این چنین می گوید : یکی از اهداف بلندمدت نظام و کشور، تحقق مفهوم توسعه همه جانبه است که به رغم برخی موفقیت ها همچنان این مفهوم به دلیل چالش های مختلف داخلی و خارجی به شکل شایسته محقق نشده است .

توسعه اقتصادی با تمرکز بر تولید و صادرات

از میان برداشتن فقر یا محدود کردن آن و افزایش رفاه و ثروت عمومی مردم همچنین ایجاد شرایط اشتغال برای متقاضیان کار، از جمله مهم ترین نتایج حاصل از تحقق مفهوم توسعه یافتگی اجتماعی - اقتصادی است .

کشورهای مختلف در رقابتی بی سابقه در صدد ارتقای مستمر شاخص های اقتصادی - اجتماعی و رفاهی خود هستند . آنها به این نتیجه قطعی نیز دست یافته اند که استقلال ملی و نفوذناپذیری کشورها به نوعی به درجه توسعه یافتگی به ویژه در زمینه توان و استقلال اقتصادی هر کشور بستگی دارد .

بررسی اجاقتصادی توسعه یافتگی بسیاری از کشورها نشان می دهد که راه مطمئن برای رسیدن ایران به توسعه اقتصادی و سپس دست یافتن به عدالت اجتماعی، تمرکز بر تولید و حمایت همه جانبه از آن با هدف توسعه کمی و کیفی صادرات است .

بخش خصوصی امیدوار است دولت سیزدهم با درس گرفتن از خطاهای دولت های قبلی به توسعه صادرات به عنوان یکی از مناسب ترین راه های گذر از مسائل اقتصادی کشور نگاه کند و بخش مهمی از تلاش خود را صرف تحقق برنامه های اعلامی در زمینه تولید و کسب وکار کند .

البته تسهیل شرایط بخش تولید و صادرات مستلزم تغییرات اساسی در شاکله کلی مقررات و ترسیم یک نقشه راه شفاف و وجود عزم پایدار در سیاست گذاران و حمایت موثر از فعالان این دو حوزه است که امیدواریم جریان امور از سوی دولت به چنین سمت و سو متمایل شود .

اصلاح ساختار تولید و نظام مند کردن آن با هدف توسعه اساسی صادرات از جمله عناصر مهمی است که باید مورد توجه برنامه ریزان و تصمیم گیران قرار بگیرد . به همین علت مشی نظام تولیدی ما باید توجه خاصی به تولید کالا های رقابت پذیر و حمایت نهادینه و مستمر از این قبیل تولیدکنندگان داشته باشد .

ضمن گرامی داشت این روز بزرگ تاکید می کنم که در دل بخش خصوصی کشور صاحب نظران و ایده پردازان متعددی هستند که می توانند مشاوران خوبی در زمینه ارائه طرح های مرتبط با توسعه صادرات و تولید برای دولت موثر باشند . بدون شک با همکاری و هم اندیشی و اعتماد متقابل دولت و بخش خصوصی ( نسبت به یکدیگر ) ، تحقق بسیاری از اهداف عالی اقتصادی دور از انتظار نخواهد بود .

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "توسعه اقتصادی با تمرکز بر تولید و صادرات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه اقتصادی با تمرکز بر تولید و صادرات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید