تبریز، شهر اولین ها

به گزارش دفتر آنلاین من، درخیابان ثقه الاسلام تبریز و در ضلع شمالی بقعه سیدحمزه، قبرستانی وجود دارد که مدفن اغلب شاعران و بزرگان این مرز و بوم بوده است. بنای یادبود زیبایی با تأسیسات توریستی به نام مقبره الشعرا دراین محل ایجاد شده ، که آرامگاه استاد محمدحسین شهریار دراین محل قرار گرفته است.

تبریز، شهر اولین ها

تبریز، شهر اولین ها

جاذبه های تاریخی تبریز

خانه مشروطیت:

خانه کوزه کنانی ها که بعد ها برای زنده نگهداری خاطرات نهفته درآن خانه مشروطیت نامیده شد،درسال 1247 شمسی به وسیله حاج مهدی کوزه کنانی(ابوالمله) بنا قرار گرفت.به سبب موقعیت ویژه این خانه در جوار بازار قدیمی تبریز و مرکز بافت قدیم شهر و شور و علاقه بانی آن به نهضت مشروطه، این خانه به محل تجمع دوستداران مشروطه تبدیل گشته و تصمیمات بسیار مهمی درآن اتخاذ شده است. این خانه تاریخی در حال حاضر موزه مشروطیت است.

عمارت ایل گولی:

شاه گولی(استخرشاه) سابق و ایل گولی(استخر مرد م) فعلی از گردشگاه های زیبا و دلکش تبریز است که در جنوب شرقی تبریز بر دامه تپه ای احداث شده است.اطراف پارک بزرگی احداث شده که امکانات رفاهی مناسبی دارد.

مسجد کبود:

این مسجد بنا به کتبیه سردرب آن به سال 870 هجری قمری ودر زمان سلطان دنیاشاه مقتدرترین حکمران سلسله قره قویونلو که فردی زیباپسند و شاعر نیز بوده، بنا شده است. تنوع و ظرافت کاشیکاری و انواع خطوط به کار رفته درآن و بعلاوه زیبایی وهماهنگی رنگ ها سبب شده است که به فیروزه اسلام معروفیت یابد.این مسجد در زلزله سال 1993 تبریز به شدت آسیب دیه ولی به خوبی بازسازی شده است.

مسجد جامع (آدینه مسجد):

این مسجد که در کتب تاریخی نیز از آن عنوان جامع کبیر نام برده شده در همه ادوارتاریخی همیشه مسجد جامع شهر بوده و بازار برگرداگردا آن شکل گرفته است. کهن ترین بخش بنا متعلق به دوره سلجوقی است.

مسجد(ارگ)علیشاه:

بنای ارگ تبریز به جامانده مسجدی است که در قرن هشتم هجری به وسیله تاج الدین علیشاه وزیر الجایتو ساخته شده است. عرض این بنا سی مترو ارتفاع آن 26 متر است.عرض دیوارها ده متر و داخل آنها مرکب از دو دیوار عریض است که به وسیله طاق هایی به هم اتصال یافته است. این بنا داخل مصلای فعلی شهر قرار گرفته است.

مسجد مقبره:

این مسجد با نه ستون سنگی خوش تراش دراول بازار کفاشان قرار گرفته است. چون مقبره مرحوم میرزا مهدی قاضی طباطبائی درهمین مسجد قرار گرفته است، به نام مقبره خوانده می گردد.

مقبره الشعرا:

درخیابان ثقه الاسلام تبریز و در ضلع شمالی بقعه سیدحمزه، قبرستانی وجود دارد که مدفن اغلب شاعران و بزرگان این مرز و بوم بوده است. بنای یادبود زیبایی با تأسیسات توریستی به نام مقبره الشعرا دراین محل ایجاد شده ، که آرامگاه استاد محمدحسین شهریار دراین محل قرار گرفته است.

بازار تبریز:

بافت اصلی بازار تبریز از دو راسته سرپوشیده شمالی جنوبی و شرقی غربی تشکیل شده است . راسته های اصلی به وسیله راسته های فرعی به هم متصل شده اند و فضاهای بین آنها سراها و کاروانسراها و تیمچه ها بنا شده است. بزرگ ترین گنبد بازار، گنبد تیمچه امیر و زیباترین قسمت آن تیمچه مظفریه است. مهم ترین ورودی بازار تبریز در حال حاضر در انتهای شمالی خیابان فردوسی است .شبکه بازار تبریز به مثابه قلب شهر است و نقش عمده ای در بافت شهر دارد. این بازار بزرگ ترین اثر ثبتی کشور (از حیث مساحت) و وسیع ترین مجموعه مسقف و بهم پیوسته دنیا به شمار می رود.

عمارت شهرداری:

این بنا که در مرکز شهر تبریز و در میدانی معروف به میدان ساعت(شهریار) قرار گرفته است، در سال 1312 شمسی در گورستان متروک کوی نوبر با نظر مهندسان آلمانی ساخته شد .برج ساعت آن از معروفیت زیادی در تبریز برخوردار است.

آرامگاه دو کمال:

در محله بیلانکوه تبریز در میان باغی مشجر و بنایی متین و زیبا دو تن از بزرگان ادب و هنر ایران آرمیده اند.کمال الد ین مسعود خجندی از شعرای معروف قرن هشتم و نهم هجری و کمال الدین بهزاد معروف ترین نقاش قرن د هم هجری دراین مکان قرار گرفته است.

خانه امیر نظام گروسی:

این خانه قدیمی که در محله ششگلان تبریز واقع شده از آثار دوره قاجار است که پس از بازسازی به گنجینه دوره قاجار تبدیل شده است.

جاذبه های طبیعی تبریز

روستا و چشمه کندوان:

کندوان روستای تاریخی کم نظیری است که در 22 کیلومتری جنوب اسکو و در 62 کیلومتری تبریز در میان دره ای با صفا و کنار رودخانه پرآبی به همین نام واقع شده است. این روستا چشمه آب معدنی مهمی دارد که بسیار مشهور است.آب چشمه بعد از خروج از زمین در منبعی جمع آوری شده وبرای شرب استفاده می گردد. نوشید ن این آب در درمان بیماری های کلیوی بسیار موثر است.خانه های روستایی از نظر معماری بسیار جالب هستند. چرا که در میان صخره های دوک شکل قرار گرفته اند.

دره لیقوان:

روستای ییلاقی لیقوان در جنوب شرقی تبریز و در دامنه کوهستان سهند قرار گرفته است. این روستا همجوار دره بسیار زیبایی است که رودخانه لیقوان از کنار آن می گذرد.

دریاچه (تالاب) قوری گل: این دریاچه در فاصله 45 کیلومتری تبریز در راستا جاده تبریز- تهران قرار گرفته است و به دلیل ویژگی های محیطی و زیستگاهی حیات وحش، به عنوان یک تالاب بین المللی به ثبت رسیده است. این دریاچه زیستگاه بسیار مناسبی برای پرند گان آبزی است .دریاچه قوری گل به دلیل نزدیکی به شهر و برخورداری از محیطی زیبا و سرسبز، از تفرجگاه های مهم مسافران عبوری و مرد م تبریز است.

دره سعید آباد:

این دره به ویژه درفصل تابستان مورد استفاده وسیع گردشگران قرار میگیرد. این دره معبر رودخانه سید آواچای است که در 2 کیلومتری جاده ترانزیتی تبریز- تهران قرار گرفته است.

کوه سهند: سهند یکی از بلندترین کوه های آذربایجان و مهم ترین کوه آتشفشان خاموش ایران است که در 50 کیلومتری جنوب تبریز قرار گرفته است و به دلیل زیبایی و سرسبزی به عروس کوهستانهای ایران معروف است.

چشمه تاپ تاپان:

این چشمه به فاصله 5 کیلومتری آذرشهر در جاده تبریز به مراغه قرار گرفته است.آب در حوضی طبیعی جمع می گردد و مورد استفاده قرار می گیرد.

سوغات تبریز

اگر شهر یا استانی به دلیل داشتن یک نوع شیرینی خاص معروف شده آذربایجان به خاطر تنوع شیرینی ها و طعم ماند گار و خاطره انگیز و سلامت و مقوی بود ن شیرینی هایش معروف است.بعضی از شیرینی هایی که در تبریز پخته می گردد و مخصوص شهر تبریز و بعضی دیگر شیرینی های سایر منطقه ها آذربایجان می باشد.انواع شیرینی های تبریز شامل قرابیه، نوقا، اریس، لوز، راحت الحلقوم، باقلوا، نان های تبریز(بربری ،لواش،سنگک) نان های روغنی و مزه دار از جمله سوغاتی های بسیار لذیذ تبریز هستند که در مجله آشپزباشی این شماره در بخش غذاهای تبریزی آموزش داده شده است .قابل ذ کر است که یکی دیگر از سوغاتی های پرطرفدار آذربایجان آجیل است که نوع تبریزی آن زبانزد خاص و عام می باشد و دراین شهر نیز آجیل تواضع بسیار معروف است. آجیل تبریز انواع متنوعی دارد که ازآن جمله می توان به آجیل چهارشنبه آخر سال، آجیل عید نوروز، آجیل شب یلدا و غیره اشاره نمود.

منبع:آشپز باشی شماره 48

منبع: راسخون

به "تبریز، شهر اولین ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبریز، شهر اولین ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید