آشنایی با بوگاتی ویرون و توان خیره کننده آن

به گزارش دفتر آنلاین من، بوگاتی ویرون یکی از پدیده های صنعت خودروسازی است که تا کنون تنها عده محدودی از خودرو دوستان پیروز به نشستن پشت فرمان آن شده اند. در واقع بوگاتی ویرون یکی از شاخص ترین خودروهای حال حاضر دنیا به شمار می رود که چه از لحاظ سرعت و شتاب و چه از نظر قدرت و توان حرف های فراوانی برای گفتن در قیاس با سایر رقیبان خود دارد.

آشنایی با بوگاتی ویرون و توان خیره کننده آن

دفتر آنلاین من | سرویس خودرو - خودروی بوگاتی ویرون یکی از نخستین محصولاتی است که پس از فعل و انفعالات مهم ایجاد شده در شرکت بوگاتی فراوری شد. در سال 1998 میلادی شرکت آلمانی فولکس واگن پیروز به تصاحب شرکت فرانسوی بوگاتی گشت و این شرکت فعال در فراوری خودروهای خاص را زیر سایه خود گرفت. در شروع قرن جدید برنامه ریزی برای فراوری خودروی بوگاتی ویرون شروع شد و حدود چهار سال پس از خریداری شدن شرکت بوگاتی توسط فولکس واگن، خبر در دست فراوری بودن این خودروی جدید به صورت رسمی اعلام شد.

عاقبت علاقه مندان به محصولات شرکت فرانسوی بوگاتی در سال 2005 میلادی پیروز به دیدار با این خودروی شگفت انگیز شدند. خودروی سوپر اسپورت و خوش قامتی که در حال حاضر یکی از سریع ترین خودروهای جهان به شمار می رود و در عین حال از قدرت و توان بسیار بالایی هم برخوردار است. ویژگی هایی که موجب می گردد بوگاتی ویرون به عنوان یک خودروی سوپر اسپورت توانمند از قیمت بسیار بالایی هم برخوردار باشد.

در مجموع می توان بوگاتی ویرون را یک خودروی سوپر اسپورت کوپه لقب داد که توانایی پذیرایی از دو سرنشین را در فضای درون کابین خود دارد. در واقع بوگاتی ویرون و محصولاتی نظیر آن خودروهای عادی محسوب نمی شوند و از همین رو توسط اشخاص عادی و برای مصارف معمولی قابل استفاده نیستند.

این خودروی شاخص که می تواند فاتح پیست های مسابقه لقب گیرد به افتخار یک فاتح قدیمی پیست های مسابقه به نام پیر ویرون نام گذاری شده است. پیر ویرون یک راننده فرانسوی حرفه ای بود که در سال 1970 میلادی در سن 67 سالگی درگذشت. از مهمترین افتخارات او می توان به کسب عنوان نخست در مسابقات نفس گیر و 24 ساعته لمانز در سال 1939 میلادی اشاره نمود. در این مسابقات او یک خودروی مدل 57 بوگاتی را با یاری راننده دیگری به نام ژان پیر ویمیه می راند.

حال بد نیست برای شروع نگاهی به تعیینات فنی بوگاتی ویرون داشته باشیم.

تعیینات موتور بوگاتی ویرون

یکی از خصوصیات ویژه بوگاتی ویرون آن است که تمام قطعات این خودرو به صورت دستی ساخته شده و به همان صورت دستی مونتاژ شده است. خصوصیتی که موجب می گردد خودروی بوگاتی ویرون از معماری و ساختار ویژه و منحصر به فردی در بخش موتور خود برخوردار باشد. در واقع خصوصیات موتور بوگاتی ویرون تنها مختص به همین خودرو است و نمونه مشابه دیگری با آن را نمی توان در سایر خودروهای مطرح جهان مشاهده کرد.

موتور به کار رفته در این خودرو در عمل حاصل ترکیب میان دو موتور هشت سیلندر V8 است. موضوعی که موجب شده است تا موتور بوگاتی ویرون از 16 سیلندر برخوردار باشد. این موتور ترکیبی از گنجایشی در حدود 7993 سی سی بهره می برد و به چهار توربو شارژ مجزا مجهز است. تقویت نماینده هایی که موجب می گردد توان فراوریی این موتور قدرتمند به حدبیشتر مقدار ممکن برسد.

حدبیشتر توان خروجی فراوری شده توسط موتور بوگاتی ویرون رقمی در حدود 987 اسب بخار در حالت عادی و استاندارد است. با این حال این موتور قادر است در حالت کلی توانی معادل 1001 اسب بخار (با احتساب 6000 دور در دقیقه) فراوری کند. هر چند که فراوری حدبیشتر توانی معادل 5 اسب بخار بیشتر از رقم یاد شده نیز توسط موتور این خودرو به ثبت رسیده است.

در کنار این موضوع حدبیشتر گشتاور فراوری شده توسط موتور این خودرو نیز حول و حوش رقم 1250 نیوتن متر (با احتساب 2200 تا 5500 دور در دقیقه) برآورد می گردد. مسلما چنین موتور توانمند و پرقدرتی برای فعالیت مستمر و خالی از اشکال خود احتیاج به یک سیستم خنک نماینده کارامد دارد. به همین منظور در خودروی بوگاتی ویرون ده رادیاتور مجزا به کار گرفته شده است که البته تمام آنها مختص به خنک کردن موتور این خودرو نیستند. در مجموع تنها سه رادیاتور از ده رادیاتور یاد شده برای خنک کردن موتور این خودرو مورد استفاده قرار گرفته اند. علاوه بر آن سه رادیاتور دیگر نیز در بخش اینترکولر خودرو به کار رفته اند. باقی بخش های مهم نظیر جعبه دنده، دیفرانسیل و سیستم تهویه مطبوع آن نیز تنها به یک رادیاتور مجهز هستند. ضمن آن که برای خنک کردن روغن موتور این خودرو نیز تنها از وجود یک رادیاتور استفاده شده است.

سایر تعیینات فنی بوگاتی ویرون

خودروی بوگاتی ویرون به یک جعبه دنده هفت سرعته دو کلاچه مجهز است که علاوه بر حالت اتوماتیک به شکل دستی نیز قابلیت تعویض دارد. از آن جایی که سیستم انتقال نیروی این خودرو بر اساس هر چهار چرخ محرک تعریف شده است، دو گیربکس یونیورسال مجزا وظیفه انتقال نیرو را به چرخ های جلو و عقب این خودرو بر عهده دارند. گیربکس هایی که در زیر یک پوسته آلومینیومی جا خوش نموده اند. در مجموع زمان لازم برای تعویض دنده توسط جعبه دنده این خودرو، رقمی در حدود 150 میلی ثانیه است. حتی در حالت تعویض دنده به شکل دستی نیز سیستم مرکزی کامپیوتر این خودرو بر عملیات تعویض دنده نظارت و آن را کنترل می نماید.

این جعبه دنده حساس و کارامد به شکل اختصاصی توسط شرکت انگلیسی ریکاردو طراحی شده است. جالب اینجا است که قیمت جعبه دنده خودروی بوگاتی ویرون خود به تنهایی به اندازه یک خودروی معمولی است و حول و حوش 120 هزار دلار ارزش دارد.

البته این هزینه گزاف تنها به جعبه دنده بوگاتی ویرون محدود نمی گردد. به طور کل می توان گفت که سایر اجزا و قطعات این خودرو نیز کم و بیش گران قیمت هستند.

به عنوان مثال قیمت هر کدام از لاستیک های این خودرو، رقمی معادل 25 هزار دلار است. البته این لاستیک ها حتما باید توسط شرکت بوگاتی در فرانسه مورد تعویض قرار گیرد و هزینه تعویض و سایر خدمات مربوط به آن نیز رقمی در حدود 70 هزار دلار است. به همین دلیل نمی توان خودروی بوگاتی ویرون را محصول مناسبی برای افراد عادی دانست.

حال که به تعیینات قدرتمند موتور بوگاتی ویرون اشاره شد، بد نیست به میزان سرعت و شتاب این خودرو نیز اشاره گردد. به طور کل خودروی بوگاتی ویرون قادر است در مدت زمانی حدود 2.5 ثانیه از حالت سکون و سرعت صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست یابد. سرعت این خودرو نیز به طور رسمی رقمی در حدود 408 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است.

البته خودروی بوگاتی ویرون سابقه ثبت سرعتی بیش از میزان یاد شده را هم در کارنامه دارد. به طور دقیق تر تا کنون سرعت های 418 کیلومتر در ساعت و 415 کیلومتر در ساعت نیز توسط این خودرو به ثبت رسیده است.

این در حالی است که مهندسان این خودرو به منظور حفظ تعادل اجزای مختلف آن سرعت نهایی این خودرو را روی رقم 415 کیلومتر در ساعت محدود نموده اند. البته چندی پیش با دستکاری محدودیت مذکور، شاهد ثبت سرعتی معادل 430 کیلومتر در ساعت توسط این خودرو بودیم.

برای درک سرعت بالای بوگاتی ویرون کافی است به این نکته اشاره کنیم که این خودرو تا همین اواخر و در طول یک بازه زمانی خاص پشت سر خودروی هنسی ونوم جی تی قرار داشت و به عنوان دومین خودروی سریع جهان شناخته می شد.

البته سرعت بالای بوگاتی ویرون احتیاج به یک کنترل مناسب و کارامد دارد؛ امری که به لطف وجود سیستم قدرتمند ترمز این خودرو امکان پذیر شده است. سیستم ترمز این خودرو در قالب دیسک های کربنی استاندارد تعریف شده است. سیستمی که در بخش جلو به یک دیسک 401 میلی متری مجهز به کالیبر های 8 پیستون و در بخش عقب به یک دیسک 381 میلی متری مجهز به کالیبر های 6 پیستون مجهز شده است. در واقع سیستم ترمز خودروی بوگاتی ویرون نیز همانند بسیاری از بخش های دیگر این خودرو به شکل اختصاصی و توسط شرکت آلمانی اس جی ال کربن طراحی و فراوری شده است.

تعیینات فنی بوگاتی ویرون
طول خودرو4462 میلی متر
عرض خودرو1998 میلی متر
ارتفاع خودرو1204 میلی متر
فاصله میان محور های خودرو2710 میلی متر
تعداد سرنشین2 نفر
وزن خودرو1990 کیلوگرم
نوع موتور خودرو16 سیلندر و 64 سوپاپ
گنجایش موتور خودرو7993 سی سی
حدبیشتر توان خودرو1001 اسب بخار با احتساب 6000 دور در دقیقه
حدبیشتر گشتاور خودرو1250 نیوتن متر با احتساب 2200 تا 5500 دور در دقیقه
نوع جعبه دندهاتوماتیک DSG
تعداد دنده7 دنده
شتاب صفر تا صدخودرو 2.7 ثانیه
حدبیشتر سرعت خودرو408 کیلومتر در ساعت
گنجایش مخزن بنزین100 لیتر
میزان مصرف سوخت درون شهری41.9 لیتر در هر 100 کیلومتر
میزان مصرف سوخت برون شهری15.6 لیتر در هر 100 کیلومتر
میزان مصرف سوخت چرخه ترکیبی24.9 لیتر در هر 100 کیلومتر

تعیینات ظاهری بوگاتی ویرون

خودروی بوگاتی ویرون هم مانند بسیاری از خودروهای سوپر اسپورت از طراحی کشیده و جذابی برخوردار است. با این حال در طراحی این خودرو جزییات منحصر به فردی به کار رفته است که آن را تا حدی از سایر محصولات مشابه متمایز می نماید.

در نمای جلو شاهد وجود بخش جلو پنجره استوانه ای شکلی هستیم که بخشی از قسمت وسط فضای سپر این خودرو را به خود اختصاص داده است. بخش جلو پنجره در میان محدوده ای تعیین با رنگ متفاوت واقع شده است که از دو سوی شیشه جلوی این خودرو شروع شده و تا پایین سپر ادامه می یابد. چراغ های جلو نیز تقریبا به شکل مستطیل شکل طراحی شده اند و حالتی مظلوم و دوست داشتنی به چهره این خودرو بخشیده اند.

در نمای عقب نیز طراحی خاصی خودنمایی می نماید. از شاخصه های اصلی این نما می توان به چراغ های دایره مانند آن اشاره نمود که ترکیب جالبی با لوگوی این خودرو که درست بین آنها واقع شده است، برقرار نموده است. همچنین حالت شبه شیشه ای طراحی سقف این خودرو که از نمای عقب آن کاملا تعیین است نیز از دیگر نکات ویژه این نما به شمار می رود.

شاید بتوان گفت که از نمای کنار، خاص بودن بوگاتی ویرون بیش از هر نمای دیگری به چشم می آید. شکل جالب طراحی درها، حالت تخم مرغی بخش عقب و حالت سر بالای بخش جلو را می توان در ردیف شاخصه های اصلی نمای کنار این خودرو به حساب آورد. ضمن آن که لاستیک های عظیم بوگاتی ویرون نیز در هر چه پر ابهت جلوه دادن نمای کنار این خودرو بی تاثیر نیستند.

سوای نمای خارجی این خودرو، عنصر خاص بودن را در طراحی نمای داخلی بوگاتی ویرون نیز می توان مشاهده کرد. البته اجزای موجود در نمای داخلی این خودرو چندان پیچیده طراحی نشده است و تمام کوشش سازندگان این خودرو بر آن بوده تا نوعی سادگی توام با سنگینی و وقار کلاسیک را به فضای کابین آن تزریق نمایند. نکاتی نظیر یک پارچه بودن نوع ترکیب رنگ این خودرو و هم رنگ بودن بخش های مختلف کابین آن نظیر جایگاه ها، غربیلک فرمان، داشبورد و کف آن نیز از جمله موارد مثبت و قابل ذکر در طراحی بخش داخلی خودروی بوگاتی ویرون به شمار می رود.

به طور کل می توان گفت که نوع طراحی سر و شکل ظاهری این خودرو به خوبی قادر است خاص بودن و منحصر به فرد بودنش را بازتاب دهد و توان نهفته در درون آن را به شکل واضحی به رخ بیننده بکشد.

قیمت بوگاتی ویرون

همان گونه که در سطور پیشین این متن به آن اشاره شد بیشتر قطعات به کار رفته در این خودرو به شکل اختصاصی و با دست ساخته شده و به صورت دستی نیز مونتاژ شده است. موضوعی که موجب شده است تنها تعداد اندکی از این خودرو توسط شرکت بوگاتی فراوری گردد. بر اساس اطلاعات موجود تا کنون تنها حدود 407 دستگاه از خودروی بوگاتی ویرون فراوری شده است. فرایندی که از سال 2005 میلادی شروع و در سال 2011 میلادی به سرانجام رسیده است. این موضوع موجب شده است تا قیمت خودروی بوگاتی ویرون در طول سال های اخیر افزایش یابد و به رقمی معادل 2.5 میلیون دلار برسد.

از میان نمونه های فراوری شده از خودروی بوگاتی ویرون تنها تعداد اندکی وارد ایران شده است. در واقع شاید تعداد خودروهای بوگاتی ویرون موجود در کشور ما حتی به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد. بنابراین داد و ستد واضحی در ایران اتفاق نیفتاده است و قیمت این خودرو در داخل کشور به طور دقیق تعیین نیست.

در طول شش سالی که این خودرو در بازارهای جهانی به فروش می رسید، بیشترین آمار فروش آن به سال 2007 میلادی مربوط می گردد. در این سال حدود 81 دستگاه از خودروی بوگاتی ویرون در نقاط مختلف جهان به فروش رسید. کمترین آمار فروش این خودرو نیز به نخستین سال عرضه آن یعنی سال 2005 میلادی تعلق دارد. سالی که در آن تنها 5 دستگاه از این خودرو در کل جهان به فروش رسید.

به هر حال خودروی بوگاتی ویرون بر نخیل و دست بسیاری از خوانندگان این متن از آن کوتاه است. اما می توان به وسیله ویدیوی زیر با این خودروی سوپر اسپورت زیبا و قدرتمند بیشتر آشنا شد.

منبع: setare.com

به "آشنایی با بوگاتی ویرون و توان خیره کننده آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با بوگاتی ویرون و توان خیره کننده آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید