گزیده نقدهای فیلم شیفت روز؛ اثری ضعیف درباره شکار خون آشام ها

به گزارش دفتر آنلاین من، بینندگان در دقایق ابتدایی شیفت روز، اولین تجربه کارگردانی جی جی پری، با باد جابلونسکی (جیمی فاکس) یک نظافتچی استخر در سان فرناندو آشنا می شوند که از این کار به عنوان پوشش کسب و کار واقعی خود، شکار خون آشام ها استفاده می نماید. وقتی همه چیز امن و امان باشد باد تمیزکردن استخرهای کثیف را رها می نماید و به سراغ خون آشام ها می رود و سپس دندان های نیش شان را بیرون می کشد تا در بازار سیاه بفروشد.

گزیده نقدهای فیلم شیفت روز؛ اثری ضعیف درباره شکار خون آشام ها

در دنیایی که می بینیم، یک دنیای زیرزمینی از خون آشام ها و شکارچیان وجود دارد، تا جایی که شکارچیان یک اتحادیه ایجاد نموده اند و بازار خون آشام ها1 ظاهرا بازار املاک و مستغلات را هم پشت سر گذاشته است. متاسفانه این دنیای پنهان در فیلم که داستانش به وسیله تایلر تایس و شی هاتن نوشته شده، بیش از حد پنهان و مبهم می ماند.

زندگی باد با بازی فاکس با پول ناچیزی که به وسیله این دندان های نیش به دست می آورد می چرخد و همسر سابقش، جوسلین (مگان گود) به وی اطلاع می دهد که اگر باد ظرف یک هفته آینده نتواند 10 هزار دلار برای هزینه زندگی و مدرسه دخترشان، پیج (زیون برادناکس) به دست آورد او و دخترشان، از آن جا نقل مکان می نمایند. باد برای برآورده کردن این خواسته، به اتحادیه شکار خون آشامان بازمی گردد.

او با یاری دوست نظامی قدیمی خود، بیگ جان الیوت (اسنوپ داگ)، کار در شیفت روز شکار خون آشام را شروع می نماید اما از آن جایی که باد چندین بار قوانین اتحادیه را زیر پا گذاشته و قبلا اخراج شده، شریکی به نام ست (دیو فرانکو) به او تعلق می گیرد که در کارهای پشت میزی بسیار راحت تر از امور میدانی است. باد باید در یک هفته 10 هزار دلار به دست بیاورد و در عین حال با شریک تازه خود کنار بیاید.

فیلم پری بیشتر روی برخوردها و مبارزات باد تمرکز دارد که در کوشش است تا دندان های نیش کافی برای پرداخت هزینه شهریه و زندگی دخترش به دست آورد و همین قسمت ها نقطه درخشش شیفت روز است، زیرا پری چندین دهه تجربه در دنیای بدل کاری دارد و در فیلم هایی مانند مورتال کمبت، مرد آهنی و آواتار کار نموده است.

مبارزات شیفت روز سریع، صریح و تقریبا وحشیانه هستند. این مبارزات هرگز آن طور که به وضوح طراحی شده اند از آب در نمی آیند اما باد برای زندگی خود می جنگد و فاکس نیز این موضوع را به خوبی به تصویر می کشد. این سکانس های مبارزه سبک عجیب و باورنکردنی دارند، زیرا خون آشامان تقریبا می توانند در بدن خودشان جمع شوند، از قوانین فیزیک سرپیچی نمایند و سپس از جای خود بلند شوند و طوری مبارزه نمایند که انگار هیچ اتفاقی نیافتاده است.

دیدنی این مبارزات غالبا چشم گیر است اما باقی عناصر شیفت روز چندان مورد آنالیز قرار نگرفته اند و احساس می گردد که این فیلم مانند یک فرصت از دست رفته است. به عنوان مثال، کل اتحادیه شکار خون آشامان دنیایی مجذوب کننده برای کشف و آنالیز به نظر می رسد و کارمندان جالبی مانند شخصیت اسنوپ داگ، بیگ جان دارد.

شیفت روز صرفا نگاهی اجمالی به این سازمان می اندازد و سپس دیگر کاری به آن ندارد. ست با بازی فرانکو حقایق جالبی درباره خون آشامان بیان می نماید که به نظر می رسد در آینده مفید خواهند بود و شیفت روز در حال راه اندازی دنیای بزرگ تری است که به کاوش این حقایق می پردازد اما باز هم، بیشتر صحنه ها به مبارزات فردی در خانه های حومه شهر اختصاص داده می گردد.

هم چنین همکاری باد و ست نیز سرگرم نماینده است اما زمان کافی برای آن در نظر گرفته نمی گردد. تفاوت فاحش بین نحوه عملکرد آن ها در میدان، بعضی از خنده دارترین لحظات فیلم را به وجود می آورد. به نظر می رسد که فیلم در ابتدا می خواهد روی این پویایی دونفره متمرکز گردد اما متاسفانه این همکاری در ادامه و با ورود شیفت روز به پرده سوم از بین می رود و فیلم به داستانی درباره باد تبدیل می گردد که کوشش می نماید گروهی از خون آشامان را از بین ببرد که رهبری آن ها را آدری (کارلا سوزا) در اختیار دارد که او نیز یک مشاور املاک است و این عنصر یکی دیگر از نقاط مجذوب کنندهی است که صرفا ذکر می گردد و سپس کنار گذاشته می گردد.

این مسئله شاید بزرگ ترین نقص فیلم باشد. شیفت روز نقاط امیدوارنماینده ای را بروز می دهد که می تواند به واسطه آن ها اوج بگیرد اما در عوض، مسیری معمول تر از آن چه را که انتظار می رود دنبال می نماید. شیفت روز مانند یکی دیگر از فیلم های اکشن تابستانی نتفلیکس، مرد خاکستری، بیشتر به ارائه پتانسیل های داستان خود برای دنباله ها، پیش درآمدها یا آثار دیگر در آینده علاقه مند است و خود فیلم در مسیری نسبتا کلی و سطحی پیش می رود. داستان پتانسیل زیادی دارد اما فیلم به هیچ وجه آن ها را آنالیز نمی نماید.

اگرچه این فیلم کاملا مطابق با پتانسیل خود ظاهر نمی گردد اما در نمایش جنبه هایی که روی آن ها تمرکز دارد پیروز است. البته که ای کاش کمی بیشتر به آن ها می پرداخت. دیدنی فاکس و فرانکو در کنار یکدیگر بسیار سرگرم نماینده است و پری نشان می دهد که او کارگردانی قوی در سکانس های اکشن به شمار میرود. باید گفت که اگر داستان این فیلم در آینده ادامه پیدا کند چیزهای زیادی برای ارائه دارد.

همان طور که اشاره شد در این فیلم هنرمندانی مانند جیمی فاکس، دیو فرانکو، کارلا سوزا، اسنوپ داگ، مگان گود و اسکات ادکینز بازی می نمایند. شیفت روز از 12 آگوست (21 مرداد) بر روی سرویس استریم نتفلیکس پخش شده و منتقدانی که این فیلم را دیده اند نظرات خود را در نشریات مختلف منتشر نموده اند که بد نیست گزیده ای از آنان را با هم بخوانیم.

گزیده نظرات منتقدان درباره فیلم شیفت روز

مایکل اوردونا از لس آنجلس تایمز

امتیاز: 90 از 100

شیفت روز اثری لذت بخش است و شاید بتوان آن را برترین کمدی ترسناک سال 2022 تا به امروز نامید اما این فیلم ژانرهای زیادی مانند کمدی، اکشن، ترسناک، پلیسی، درام و … را با هم ترکیب می نماید.

ریچارد نیوبای از ای وی کلاب

امتیاز: 75 از 100

شیفت روز اثر تازهی نیست اما ارزش یک بار دیدن را دارد. شاید گاهی اوقات تنها چیزی که احتیاج دارید دیدنی جیمی فاکس با پیراهن هاوایی و اسنوپ داگ در نقش یک گاوچران سیاه پوست است که صدها خون آشام را سلاخی می نمایند.

کاراما هورن از رپ

امتیاز: 70 از 100

شیفت روز عناصر شگفت انگیز زیادی ندارد اما مخاطبانی که سلیقه شان کمدی های ترسناک و اکشن با داستان های سطحی است شاید از آن لذت ببرند.

جنت کاستولیس از نیویورک تایمز

امتیاز: 70 از 100

جیمی فاکس بازیگری گران قیمت است و این ویژگی بی علت نیست. بازی او ظرافت و پیچیدگی های حرفه ای و ریزی دارد که فقط از ستارگان برمی آید.

لی گرینبلت از اینترتینمنت

امتیاز: 67 از 100

شیفت روز از جلوه های ویژه گرفته تا فیلم نامه، اثری کم هزینه به نظر می رسد که مناسب دیدن در سرانجامی یک روز خسته نماینده است.

مت زولر از سایت راجر ایبرت

امتیاز: 63 از 100

همه بازیگران تمام کوشش خود را می نمایند تا تعادل مناسبی بین طنز داستان و طبیعی بودن خون و خون ریزی در آن برقرار نمایند.

جیک کویل از آسوشیتدپرس

امتیاز: 63 از 100

شیفت روز مجذوب کنندهیت های خاص خود را دارد و به گونه ای است که هر موقع از دیدنی آن خسته شدید می توانید دکمه استپ را بزنید و چند ساعت بعد به دیدنی آن برگردید.

استفانی زکرک از تایم

امتیاز: 60 از 100

این فیلم هر چه را که در نظر دارد ارائه می دهد اما از تمام ظرفیت های فاکس بهره نمی برد. به هر حال، شیفت روز اثری سرگرم نماینده است که از دیدنی آن لذت می برید.

جان ناگنت از امپایر

امتیاز: 60 از 100

فیلم، اکشن خوبی دارد و پویایی محبت آمیز آن سرگرم نماینده است. شیفت روز داستان جالبی دارد که می توانید آن را در کنار دوستان و آشنایان خود دیدن کنید.

اوون گلایبرمن از ورایتی

امتیاز: 60 از 100

این فیلم در دل خود یک اثر مسخره و عجیب و غریب محسوب می گردد که فقط برای مدتی قابل تحمل است. شاید قسمتی از آن برایتان جالب به نظر برسد اما در سرانجام حتی آن قسمت نیز مضحک است. شیفت روز پر از صحنه های اکشن و قوانین خون آشامانه و مثلا طنزآمیز است که پس از مدتی پیچیده می شوند و شما را سردرگم می نمایند.

نیک آلن از پلی فهرست

امتیاز: 58 از 100

داستان از بعضی جهات مانند یک فرصت از دست رفته به نظر می رسد. این فیلم با بازی جیمی فاکس در نبرد با خون آشامان، مجذوب کنندهیت خود را با خطوط داستانی سطحی از بین می برد.

پیتر بردشاو از گاردین

امتیاز: 40 از 100

سکانس های اکشن خسته نماینده با سبک بازی های ویدیویی چندان مجذوب کننده نیستند و اصلا هیچ چیز جالب یا شگفت انگیزی درباره این خون آشامان وجود ندارد.

کلاریس لافری از ایندیپندنت

امتیاز: 40 از 100

افراط در ارائه منطق و مفهوم باعث سقوط بسیاری از پروژه ها شده اما شیفت روز فاقد هرگونه مفهوم و منطق درباره اتحادیه شکارچیان خون آشام است و اصلا تعیین نیست که این سازمان چکار می نماید.

برایان لوری از سی ان ان

امتیاز: 35 از 100

این فیلم پر از ستاره حتی اگر از نظر کیفی هم شایسته دیدن نباشد مزایای آشکاری برای نتفلیکس به همراه دارد.

کریس وگنار از سانفرانسیسکو کرونیکل

امتیاز: 25 از 100

شیفت روز هر چند دقیقه یکبار یک مفهوم و خط داستانی امیدوارنماینده ارائه می نماید و سپس به شکلی ناهنجارانه به سمت عناصر سطحی دیگر می رود. خشونت گرافیکی و کارتونی داستان به طرز وحشتناکی آزاردهنده است.

نقد فیلم شیفت روز برگرفته از دیدگاه نویسندگان است و لزوما موضع دفتر آنلاین من مگ نیست.

منبع: collider

منبع: دیجیکالا مگ

به "گزیده نقدهای فیلم شیفت روز؛ اثری ضعیف درباره شکار خون آشام ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزیده نقدهای فیلم شیفت روز؛ اثری ضعیف درباره شکار خون آشام ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید