کپی از معماری بادگیرهای یزد در دبی

به گزارش دفتر آنلاین من، استفاده از معماری ایرانی جهت جذب جهانگرد در دبی

هر روز اخبار تازه از عملکردهای مثبت امارات جهت توسعه صنعت جهانگردی در یکی از توریستی ترین شهرهای خود یعنی دبی هستیم. خبری که این روزها در بیشتر رسانه نقل قول می گردد استفاده از شیوه معماری بادگیرها استان یزد جهت بازسانی بادگیرهای شهر دبی است. این شهر شیخ نشین می خواهد از هر روشی جهت ایجاد جذابیت در این منطقه استفاده کند، که البته تا به امروز هم پیروز بوده است. در ادامه جهت اطلاع بیشتر درباره کپی از معماری بادگیرهای یزد در دبی همراه با خبرنگاران باشید.

کپی از معماری بادگیرهای یزد در دبی

همانطور که در بالا گفتیم اعراب کشورهای حاشیه خلیج فارس به خصوص در کشور امارات در سال های اخیر کوشش های بسیاری انجام داده اند تا با ایجاد جذابیت های ساختگی توریستان را از نقاط مختلف جهان به این کشور بکشانند. یکی از این جذابیت ها بادگیرهای یزد و شهر بستک استان هرمزگان است که هواداران بسیاری در دبی پیدا نموده و باعث جذب سالانه هزاران توریست خارجی شده است. پیش از این خبری مبنی بر ساخت ماکت طاق بستان هم در این شهر رسانه ای شده بود.

محله بستکیه؛ جایگاه ویژه بادگیرهای دبی

بستکیه محله ای در شرق شهر دبی در امتداد آبراهه (خور دبی) به طول تقریبی 300 متر و به عرض 100 متر است. تمامی این محله به بادگیرها، درهای چوبی و گچ بری هایی با معماری ایرانی و اسلامی تزئین شده اند، که همین موضوع سبب شده تا جذابیت ویژه ای در این منطقه شیخ نشین به وجود بیاید. این محله در سال 1890 میلادی و بعد از مهاجرت ایرانی ها از بندر لنگه به ویژه شهر بستک به دبی برپا شد و به این خاطر است که به آن بستکیه می گویند.

اغلب خانه های بستکیه دو طبقه هستند و با برجسته ترین ویژگی معماری خود، یعنی بادگیرها شناخته می شوند.

بازسازی و افزایش بادگیرها در امارات

البته تقلید از معماری بادگیرهای یزد تنها در دبی نبوده، و از آن در دیگر شهرهای امارات مانند ابوظبی و شارجه و عجمان هم نیز استفاده شده است.

ثبت بارجیل (بادگیرها) در میراث فرهنگی امارات

بادگیر یا آنگونه که عرب ها آن را می خوانند برجیل، و نوع و سبک معماری آن اخیرا در کتاب میراث فرهنگی و کتاب های تاریخی امارات به نام میراث فرهنگی و تاریخی این کشور به ثبت رسیده است. متاسفانه نمادهای ایرانی یک به یک در حال از دست رفتن هستند.

مسئولان شهری دبی در منطقه ای نزدیک به برج العرب با هزینه ای بالغ بر 11 میلیارد دلار با استفاده از ترکیب یک رودخانه و ساختمانهای اطراف آن، شهر ونیز را تداعی می نمایند، از سوی دیگر بر پشت بام همین خانه ها از نماد بادیگرهای یزد نیز استفاده شده است. البته این بادگیرها کارایی ندارند و تنها از معماری آن برای زیبایی بخشی به نمای بصری خانه ها استفاده شده است و روی بام هر خانه بادگیرهایی شبیه به آنچه اکنون در خانه های خشتی یزد وجود دارد، نصب شده است. اگرچه این حرکت دبی تقلید به شمار می رود اما با این کار توانسته در رشد صنعت توریستی خود گام موثری را بردارد.

منبع: الی گشت

به "کپی از معماری بادگیرهای یزد در دبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کپی از معماری بادگیرهای یزد در دبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید