کاهش فراوری خودرو برای دومین ماه متوالی ، بازار خودرو با کمبود 400هزار دستگاه خودرو روبرو است

به گزارش دفتر آنلاین من، در پی نزول 18 درصدی فراوری خودروهای سواری در تیرماه تیراژ فراوری در مردادماه هم با 9.5درصد افت روبرو شد. به نظر می رسد شرکت های خودروساز با مدیریت دولتی توانی بیش از این ندارند و فرمان 8 ماده ای رئیس جمهور برای واگذاری سهام شرکت های خودروسازی به بخش خصوصی باید هرچه سریع تر اجرا گردد.

کاهش فراوری خودرو برای دومین ماه متوالی ، بازار خودرو با کمبود 400هزار دستگاه خودرو روبرو است

به گزارش دفتر آنلاین من، طبق هدف گذاری وزارت صنعت، تیراژ فراوری خودرو در امسال باید به 1.5میلیون دستگاه برسد تا قیمت ها در بازار خودرو با ثبات باشد.

آنطور که مقامات وزارت صنعت قبلا اظهارنظر نموده بودند حجم تقاضا برای خرید خودرو در طول یک سال رقمی معادل 1.5میلیون دستگاه است و چنانچه این مقدار خودرو در کشور فراوری گردد، کفه عرضه و تقاضا با هم متعادل و قیمت ها با ثبات می گردد.

پارسال تیراژ فراوری خودروهای سواری در کشور فقط 850هزار دستگاه بود؛ یعنی برای متعادل شدن فرایند عرضه و تقاضا، تعداد خودروهای فراوریی به وسیله خودروسازان باید 650هزار دستگاه در امسال افزایش یابد. بر همین اساس وزارت صنعت با تدوین طرح تحول صنعت خودرو از ابتدای امسال کوشش نموده که مقدار فراوری را در شرکت های خودروسازی متناسب با تقاضای مردم افزایش دهد.

محاسبات نشان می دهد برای اینکه شرکت های خودروسازی بتوانند به هدف گذاری صورت گرفته برسند باید ماهانه 125هزار دستگاه خودرو فراوری نمایند تا هدف گذاری صورت گرفته وزارت صنعت محقق گردد. در چنین شرایطی آمارها اما بیانگر آن است که احتمالا هدف گذاری صورت گرفته محقق نخواهد شد.

نزول دوباره فراوری

با وجود آنکه شرکت های خودروسازی در خردادماه امسال با فراوری 104هزار دستگاه خودروی سواری به ارقام هدف گذاری شده نزدیک شده بودند، اما از تیرماه امسال دوباره فرایند فراوری نزولی شده. آمارها نشان می دهد این فرایند نزولی در مردادماه هم ادامه یافته است.

اطلاعات منتشر شده از شرکت های خودروسازی در سامانه کدال نشان می دهد جمع کل فراوری خودروهای سواری در 3شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مردادماه به 77هزار دستگاه رسیده که این مقدار 9.5درصد نسبت به تیرماه و 26درصد نسبت به خردادماه کاهش را نشان می دهد.

اوج فراوری خودرو در خرداد امسال اتفاق افتاده است. این برای دومین ماه متوالی است که تیراژ فراوری خودرو با کاهش روبرو می گردد. در تیرماه هم تیراژ فراوری خودرو 19هزار دستگاه معادل 18درصد افت نموده بود.

آمارها نشان می دهد بیشترین مقدار افت فراوری مربوط به ایران خودرو بوده است. این شرکت در مردادماه امسال جمعا 41هزارو342دستگاه خودرو فراوری نموده است که در مقایسه با تیرماه 10.3درصد و در مقایسه با خردادماه 29درصد افت نشان می دهد.

طبق این اطلاعات، تیراژ فراوری در سایپا و پارس خودرو نیز در ماه گذشته به ترتیب 8.6 و 7.9 افت نموده است. جمع کل خودروهای فراوریشده در مردادماه امسال 8هزار دستگاه کمتر از تیرماه و 27هزار دستگاه کمتر از خردادماه بوده است.

اهمیت نوسان تیراژ فراوری خودروهای سواری در این است که کاهش آن موجب رشد قیمت و افزایش آن به تعادل در بازار منجر می گردد. به باور بسیاری از کارشناسان و حتی تأیید مقامات وزارت صنعت، یکی از دلایل رشد قیمت خودرو در چند سال گذشته کاهش فراوری و حذف بعضی خودروهای پرتقاضا از شرکت های خودروساز بوده است.

آیا ثبات بازار خودرو ادامه دار است؟

آمارها نشان می دهد 3 شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو که بخش عمده خودروهای سواری در ایران را فراوری می نمایند در طول 5 ماه از سال 388هزار و 440 دستگاه خودرو فراوری نموده اند. طبق هدف گذاری صورت گرفته باید 625 هزار دستگاه خودروی تازه فراوری می کردند که این آمار نشان می دهد شرکت های خودروساز از هدف گذاری صورت گرفته عقب هستند.

با توجه به اینکه میانگین فراوری خودرو از ابتدای امسال تا به امروز 78هزار دستگاه بوده برآورد می گردد در خوش بینانه ترین حالت شرکت های ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تا انتها سال رقمی حدود 600هزار دستگاه خودروی دیگر فراوری نمایند که با احتساب مقدار فراوری صورت گرفته در 5 ماه امسال احتمالا رقم کل فراوری به یک میلیون دستگاه نخواهد رسید.

در چنین شرایطی با توجه به تقاضای انباشته ای که در بازار خودرو وجود دارد، نگرانی ها از این است که ثبات موجود در بازار دستخوش تغییر گردد؛ مگر اینکه دولت کوشش کند به وسیله واردات کمبود 500 هزار دستگاه در بازار را جبران کند. این موضوعی است که ظرف چند هفته گذشته در دولت پیگیری شده و گمان می رود دولت در کوشش است با پرکردن این خلأ مانع از رشد دوباره قیمت خودرو گردد. اما با توجه به سقف یک میلیارد یورویی که در آیین نامه واردات خودرو برای واردات خودروهای خارجی درنظر گرفته شده است، انتظار نمی رود تعداد خودروهای وارداتی از مرز 100هزار دستگاه فراتر رود.

این موضوع نشان می دهد حتی با فرض تحقق واردات، بازار خودرو همچنان با کمبود 400هزار دستگاه خودرو روبرو است. تحلیلگران بر این باورند که راهکار این مشکل افزایش توان داخلی برای فراوری خودروهای بیشتر است و این موضوع فقط به وسیله واگذاری سهام شرکت های خودروسازی به بخش خصوصی امکان پذیر است؛ موضوعی که در پی فرمان 8ماده ای رئیس جمهوری طرح آن در وزارت صنعت نوشته شده، اما هنوز اجرا نشده است. اسفندماه پارسال سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور خواهان تحول در این صنعت و واگذاری سهام این شرکت ها به بخش خصوصی حداکثر ظرف مدت 6ماه شد.

به نظر می رسد راهکار افزایش تیراژ فراوری با وجود برنامه ریزی های وزارت صنعت عمل به فرمان رئیس جمهور و اصلاح ساختار صنعت خودرو به وسیله فروش سهام به بخش خصوصی است تا از این طریق تیراژ فراوری در این شرکت ها نیز به هدف گذاری هایی که انجام می گردد، نزدیک گردد.

  • تازهترین قیمت تیبا، کوییک، شاهین، ساینا و 206 | این خودرو 5 میلیون تومان مقرون به صرفه شد
منبع: همشهری آنلاین

به "کاهش فراوری خودرو برای دومین ماه متوالی ، بازار خودرو با کمبود 400هزار دستگاه خودرو روبرو است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش فراوری خودرو برای دومین ماه متوالی ، بازار خودرو با کمبود 400هزار دستگاه خودرو روبرو است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید