همه چیز درباره رتبه بندی معلمان

به گزارش دفتر آنلاین من، وزیر آموزش وپرورش با اشاره به ابلاغ آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان، درباره زمان اجرا و نحوه پرداخت معوقات ناشی از اجرای این قانون گفت: طبق قانون رتبه بندی باید از 31 شهریور 1400 اجرایی گردد که 38 هزار میلیارد تومان بودجه برای آن در امسال درنظر گرفته شده است. طبق وعده رئیس سازمان برنامه وبودجه پس از صدور احکام، پرداخت معوقات بر اساس مقتضیات دولت صورت خواهد گرفت.

همه چیز درباره رتبه بندی معلمان

به گزارش ایسنا، یوسف نوری با حضور در شبکه خبر سیما، جزئیاتی از نحوه اجرای قانون رتبه بندی معلمان اعلام و اظهار کرد: آیین نامه اجرایی قانون نظام رتبه بندی معلمان ابلاغ شده است و نسخه اولیه شیوه نامه اجرایی آیین نامه در روز سه شنبه آماده و جلسات مشترک با سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه وبودجه تشکیل می گردد و برای نهایی شدن آن نیز زمانی بیش از یک هفته، متصور نیستیم.

وی اضافه کرد: در تبصره ماده 4 آیین نامه اجرایی ملزم شدیم شیوه نامه ای را برای فرایند اجرای آیین نامه با همکاری سازمان امور استخدامی و برنامه وبودجه تدوین کنیم که آن را هم سریع انجام می دهیم و بعضی تکالیف دیگر چون از قبل در دست آنالیز بود، تهیه شده تا سریعا آماده اجرا شویم.

وزیر آموزش وپرورش با بیان اینکه رتبه بندی از زمان تصویب سند تحول بنیادین به عنوان یکی از ارکان کیفیت بخشی و ارتقای صلاحیت های حرفه ای معلمان مطرح بوده است گفت: درنهایت اراده دولت و مجلس بر اجرای رتبه بندی نهاده شد و اکنون فرایندهای مربوط طی شده است و ضمن ارتقای صلاحیت های حرفه ای، به طور طبیعی کمکی هم به بهبود معیشت معلمان خواهد بود.

نوری درباره تغییرات آیین نامه فعلی نسبت به طرح اولیه و بعضی نارضایتی های جامعه فرهنگیان نسبت به نسخه های اولیه آیین نامه گفت: جمعیت ذی نفع رتبه بندی تقریباً 800 هزار نفر هستند و اینکه بگوییم همه را قانع می نماید، خیر. اما می توانیم بگوییم که رتبه بندی شروع شده است تا به هدف ارتقای کیفیت برسیم و درنهایت رتبه بندی به سمت هدف نهایی اش پیش خواهد رفت.

وی اضافه کرد: اختلاف ماهوی بین آیین نامه پیشنهادی ما با آیین نامه فعلی ابلاغی وجود ندارد، اما بعضی جزئیات دقیق معین شده اند، مثلاً قید شده که چه کسانی مشمول رتبه بندی نیستند که کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاه های اجرایی، نیروهای مازاد یا در اختیار مدرسه و... از این جمله اند.

وزیر آموزش وپرورش با بیان اینکه کسانی که قبل از تاریخ شهریور 1400 بازنشسته شده اند مشمول رتبه بندی نمی شوند اظهار کرد: رتبه بندی ویژه معلمان شاغل است. ما با سرعت و دقت لازم به سمت اجرای رتبه بندی می رویم. رتبه بندی شامل نیروهای اداری نمی گردد و اگر آنها واجد شرایط معلمی شوند و کار معلمی انجام دهند شامل رتبه بندی می شوند، اما دیگر نمی توانند به اداره برگردند که البته برگشتن آنها به بخش آموزش بر اساس احتیاجی است که ما داریم.

نوری در پاسخ به اینکه اگر چرا معلمانی که در ارزیابی رتبه لازم را کسب ننمایند، تنزل درجه پیدا می نمایند؟ گفت: براساس پیش بینی قانونگزار ارزیابی معلمان هر سه سال، یک بار باید انجام گردد. اگر معلمان در دوره ارزیابی نتوانند رتبه بعدی را کسب نمایند در فرایند اداری قرار می گیرند. کسی که معلم است باید مؤلفه های چهارگانه شایستگی های معلمی را در طول زمان کسب کند و آنها را به ظهور و بروز برساند تا بتواند متربی را راهنمایی کند و اگر نتوانست باید برود و در مجموعه اداری کار کند و دیگر به عنوان معلم نمی تواند ادامه خدمت بدهد.

وزیر آموزش وپرورش ادامه داد: معلم باید همیشه خودش را آماده نگه دارد که البته عموماً همین گونه هستند. یکی از شایستگی ها که از آن غفلت شده شایستگی های عمومی است. منظور شایستگی های فردی مبتنی بر باورها، اعتقادات و انگیزه هاست و همین هاست که شایستگی های بعدی را می سازد. این موارد به وسیله ارزیاب های حرفه ای و متخصص ما سنجیده می شوند. ویژگی هایی برای ارزیابان معین شده است که یکی از آنها مدرک تحصیلی فوق لیسانس به بالاست.

وی با اشاره به اینکه آیین نامه اجرایی، کلیات را مطرح نموده و در تدوین شیوه نامه، جزئیات بیشتری معین شده است گفت: امتیازات به سمت کارهای پژوهشی کیفی معلمی مانند اقدام پژوهی رفته است و به سمت مدرک گرایی و ... نرفته است. رتبه بندی آمده است تا چرخش نظام آموزش وپرورش عمومی از نظام تک ساحتی به سمت نظام شش ساحتی را شروع کند.

نوری درباره اینکه اگر معلمی کف امتیاز را کسب نکند چه می گردد؟ گفت: این را قانونگزار پیش بینی نموده است و اعلام شده اگر هرکدام از همکاران فرهنگی کف امتیاز را کسب ننمایند و احراز رتبه ننمایند از مزایای رتبه اول یعنی آموزشیار معلم برخوردارند ولی یک سال برای کسب رتبه به آنها مهلت داده می گردد.

وزیر آموزش وپرورش درباره تبدیل شرایط معلمان نیز گفت: کسانی که جدیدالاستخدام هستند تبدیل شرایطشان منوط به کسب رتبه مربی است و اگر بعد از دو دوره ارزیابی، رتبه مربی را کسب نمایند تبدیل شرایط می شوند. البته در جریان رتبه بندی قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه امکان دریافت و ثبت اعتراضات وجود دارد گفت: اگر تخلفی از سوی ارزیابی شوندگان و ارزیابی نمایندگان اتفاق افتاده باشد در آیین نامه به محرومیت های آنها اشاره شده است تا همه به طور دقیق به تکالیف خود عمل نمایند.

نوری درباره اساس انتخاب هیئت های ممیزه گفت: در قانون تعداد هیئت های ممیزه تعریف شده است که افرادی از کادر اداری، کارمندان ستادی، نماینده معلمان و رئیس دانشگاه حضور دارند و البته لایه بندی هم شده است و به عنوان مثال امتیاز رتبه ای چون استاد معلم در هیئت ممیزه مرکزی آنالیز می گردد و رتبه دانشیار معلم باید در هیئت ممیزه مرکزی تأیید گردد. آیین نامه طوری دیده شده که کمترین اعتراض را داشته باشیم.

وزیر آموزش وپرورش درباره مبنای محاسبه و پرداخت معوقات گفت: در قانون، اجرای رتبه بندی از 31 شهریور 1400 دیده شده و در جدول 9 قانون بودجه 38 هزار میلیارد تومان برای آن درنظر گرفته شده است. پس از صدور احکام، بخشی از معوقات، اسناد دیون خواهد شد. طبق قول رئیس سازمان برنامه وبودجه با صدور احکام، پرداخت ها بر اساس مقتضیات دولت صورت خواهد گرفت.

وی در پاسخ به اینکه آیا برای رسیدن به اهداف رتبه بندی، سقف زمانی معین شده است؟ بیان کرد: در آیین نامه پیش بینی شده است که وزارتخانه باید بعد از دو سال اجرا، گزارشی را از تأثیر رتبه بندی بر نظام تعلیم و تربیت آماده و به هیئت وزیران ارائه کند.

نوری با بیان اینکه این انتظار وجود داشت که رتبه بندی سریع تر اجرا گردد گفت: اما باید هم سریع و هم دقیق اجرا گردد. ما به نظرات احترام می گذاریم، اما موارد این چنینی زمان بر هستند. به عنوان مثال قانون نظام پرداخت هماهنگ سال 86 تصویب شد، اما سال 88 اجرا شد، اما دولت رتبه بندی را بعد از شش ماه اجرایی کرد و بودجه آن هم تأمین شد؛ باید بتوانیم به اهداف مدنظر برسیم. آیین نامه اجرایی رتبه بندی ویرایش 26 گانه داشت و حذف و اضافه ای داشت. ندیده ام روی آیین نامه های قوانین دیگر به این میزان کار شده باشد.

وزیر آموزش وپرورش در بخش دوم سخنانش، درباره ثبت نام مدارس و مسائلی که والدین دارند سخن گفت و اظهار کرد: در سال های قبل سامانه های خوبی داشتیم ولی اینها را در دوسال قبل، کنار گذاشته بودند که مسائل عدیده ای به وجود آورده بود که سال جاری اصلاح را انجام داده بودیم.

وی اضافه کرد: ثبت نام میان پایه ها خود به خود به وسیله مدارس انجام می گردد، مگر بخواهند پرونده را به مدرسه دیگری منتقل نمایند که آن هم باید الکترونیکی انجام گردد. احتیاجی به اخذ مدارک نیست و مدارک هویتی فقط در پایه اول احتیاج است. گرایش به مدارس دولتی زیادش شده اما در بعضی منطقه ها مدرسه دولتی کم داریم مخصوصا در شمال و مرکز تهران و باید املاکی از ما که به عنوان مثال در دست مدارس غیردولتی است به مدارس عادی تبدیل شرایط شوند.

نوری در پاسخ به اینکه به نظر می رسد محدوده بندی مدارس قدیمی شده است گفت: محدوده بندی از قبل با همکاری شهرداری معین شده است. کوشش ما بر این بوده که مسائل را حل کنیم. گروهی را از ارزیابی عملکرد معین می کنیم که مسائل مردم را حل نمایند. مردم به ستادهای نظارت ثبت نام تهران مراجعه نمایند و از مدیرکل شهرتهران نیز می خواهم این موضوع را در دستورکار قرار دهند تا شرط محدوده بندی جغرافیایی برای ثبت نام، اسباب زحمت بیشتر برای مردم نگردد.

منبع: فرارو

به "همه چیز درباره رتبه بندی معلمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره رتبه بندی معلمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید