نوروز فرصت مغتنمی است برای بروز کتابداری اجتماعی

به گزارش دفتر آنلاین من؛ امیررضا اصنافی، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی در یادداشتی که در اختیار ایبنا قرار داده است از نوروز و کتاب گفته است. متن این یادداشت بدین توضیح است:

نوروز فرصت مغتنمی است برای بروز کتابداری اجتماعی

نزدیک نوروز که می گردد به رسم دیرینه، بیشتر ایرانیان دست به خانه تکانی می زنند. شادی و شور در این دو هفته آخر سال موج می زند. همه منتظرند تا لحظه تحویل برسد و سال جدیدی را با تفکر و برنامه های نو شروع نمایند.

شاید بیشتر افراد دنبال خرید شیرینی، پوشاک، آجیل و سایر ملزومات نوروز هستند. شاید کمتر کسی به این فکر باشد که دم نوروز، برای خرید کتاب یا برای کتابخانه رفتن در طول نوروز برنامه ریزی کند. این جا هم کتاب مظلوم است! نوروز ما یک پیشینه تاریخی و فرهنگی دارد و به نظر می رسد بعضی از ما طی این سال ها طوری تجملی و مادی اش نموده ایم که اساس و ماهیت آن یادمان رفته است.

نوروز، فرصت مغتنمی است برای یک خیزش و تحول فرهنگی و چه خوب است که در این ایام کتاب عیدی دادن به بزرگتر ها و کوچکتر های فامیل را ترویج دهیم. ساعت های دور هم خوانی کتاب و جمع خوانی را در طول نوروز،داشته باشیم. هر چند فعلاً در شرایط شیوع کرونا مهمانی رفتن هنوز خطرناک است ولی احیاناً اگر همدیگر را در یک بوستان دیدیم یا به وسیله پیغام رسان ها با هم در ارتباط بودیم، در کنار بحث های مختلف روز، ساعتی را هم برای معرفی کتاب به یکدیگر و خواندن بخش هایی از یک کتاب در نظر بگیریم.

نوروز، فرصت بسیار خوبیست برای خواندن کتاب هایی که در طول سال با حسرت ما را از قفسه ها نگاه می نمایند و منتظرند؛ یکی آن ها را بردارد و ورق بزند. خوب است در آرامش و سکوت بنشینیم ،بخوانیم، بفهمیم و یاد بگیریم.

نکته دیگر درباره کتابخانه های عمومی است. کتابخانه گردی یکی از فعالیت هایی است که می توانیم در طول نوروز داشته باشیم. کتابخانه ها می توانند برای معرفی اماکن دیدنی نوروز، به مخاطبان خود یاری نمایند. به عنوان مثال؛ کتاب های پر مخاطب را به مشتریان خود معرفی نمایند یا به صورت مجازی جلسات نقد و آنالیز کتاب برگزار نمایند و حتی برنامه های فرهنگی را به مناسبت نوروز، سازماندهی نمایند.

به این فکر کنیم که کتابخانه ها یک ماموریت علمی، اجتماعی و فرهنگی هم دارند که فارغ از همه ساختارهای اداری است و به نظر می رسد باید کوشش گردد در نوروز، محور کتابداری اجتماعی را به وسیله کتابخانه ها بیشتر نمایان کرد. یادمان باشد که یکی از برترین راه ها برای رفتن به سمت احسن الحال، تحول در افکار، اندیشیدن؛ بهره گیری از کتاب، این وسیله تمدن ساز و جامعه گستر، است. نوروز بر همه اهالی کتاب و کتابخانه مبارک.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نوروز فرصت مغتنمی است برای بروز کتابداری اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوروز فرصت مغتنمی است برای بروز کتابداری اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید