نحوه تکثیر گل خورشیدی و نحوۀ صحیح نگهداری از آن

به گزارش دفتر آنلاین من، یکی از گیاهانی که با گل های زرد و قرمز و نارنجی اش باغچه ها و گلدان های ما را در فصل بهار و تابستان زیبا می نماید، گل خورشیدی است. ما می خواهیم در این مقاله یک آشنایی کامل در مورد این گیاه و نحوه تکثیر گل خورشیدی، قلمه زدن گل خورشیدی، و هر چه که ضروری است بدانید را به شما ارائه دهیم. با ما باشید.

نحوه تکثیر گل خورشیدی و نحوۀ صحیح نگهداری از آن

آشنایی کامل با این گیاه

گل خورشیدی، در دسته گل های همیشه بهار قرار میگیرد. برگ های این گیاه که کشیده و شمشیری هستند سبز تیره اند و ارتفاع کلی گیاه نیز، حدود نیم متر است. هر سال در فصل بهار، بوته گل خورشیدی حدود 20 تا گل می دهد که نارنجی، زرد یا قرمزند. این گیاه، یک گیاه آپارتمانی محسوب می گردد که می توانید آن را تابستان ها در فضای آزاد بگذارید تا نور کافی و مورد احتیاجش را دریافت کند. برای کاشت گل خورشیدی، کافیست پیاز آن را در گلدان بکارید. پیاز یا غده این گیاه، از ساقه جدا نیست؛ در اصل قسمت سفیدی ته ساقه است که پیاز آن نامیده می گردد.

نور، رطوبت، دما، خاک و آب مناسب برای رشد و تکثیر

برای این که گل خورشیدی به ثمر بنشیند، باید در آبدهی آن دقت کنید. پیش از آبیاری مجدد، حواستان باشد که خاک گیاه خشک شده باشد. زمانی که گیاه به گل نشست، مقدار آبدهی را کم کنید و علاوه بر آب، کود شیمیایی محلول را هم به آن بزنید.

نوری که از پنجره های شمالی ساطع می گردد برای رشد گل خورشیدی مناسب است؛ پس احتیاجی نیست آن را در برابر نور مستقیم بگذارید. در فصل تابستان، گیاه را در سایه نگه دارید.

رطوبتی که به رشد گل خورشیدی یاری می نماید، رطوبت میانه است و 50 الی 70 درصد است.

این گیاه را در تابستان ها باید در محیط خنک و سایه دار، و در زمستان ها در فضای گرم و مرطوب نگه دارید.

خاکی که برای گل خورشیدی باید به کار ببرید، خاک معمولی باغچه به علاوه خاکبرگ و مقداری ماسه است.

برای این که تغذیه گیاه گل خورشیدی مناسب باشد، یکبار پیش از گلدهی به آن کود کریستالون صورتی بدهید و پس از گلدهی هم تا وسط فصل تابستان، هر ماه یکدفعه همین کود را به آن بدهید. اگر می خواهید گلدهی بهتر باشد، قبل از آن که به گل بنشیند و در اوایل فصل بهار، یکبار با کود سه بیست گیاه را کوددهی کنید.

مطلب پیشنهادی:مناسب ترین زمان کاشت بذر

کاشت و تکثیر گل خورشیدی با بذر

برای تکثیر گل خورشیدی به این روش، باید آن را بلافاصله و بدون فوت وقت بکارید. بذر این گیاه درشت است و خیلی زود بعد از این که روی خاک قرار بگیرند جوانه می زنند اما گل دهی آن چندین سال زمان می برد.

حواستان باشد که موقع کاشت بذر خورشیدی، آن را در خاک مدفون نکنید. این بذر باید روی خاکی قرار بگیرد که رطوبت دارد. حدودا یک ماه و نیم که بگذرد، می بینید که این بذرها جوانه زده اند. نهال ها را در ابتدا در خاکی سبک بکارید. بعد از دو سه سال، می توانید آن ها را در گلدان بگذارید تا کم کم آغاز به گلدهی نمایند.

نکته: تنها دو روش برای تکثیر گل خورشیدی وجود دارد. با برگ، یا به وسیله پاجوش و قلمه زنی. امکان انجام این کار با برگ وجود ندارد.

قلمه زدن گل خورشیدی

نحوه تکثیر گل خورشیدی به وسیله پاجوش متداول تر و راحت تر از تکثیر آن با بذر است. بعلاوه، خیلی سریعتر به گل می نشیند و مجبور نیستید چند سال صبر کنید. برای این کار، جوانه های تازه را از گیاه اصلی جدا کنید. مراقب باشید که گیاه و ساقه اصلی اش آسیبی نبیند. حواستان باشد که حتما پس از سرانجام مرحله گلدهی از آن قلمه بگیرید.

پاجوش هایی را بردارید که قوی هستند و حداقل سه تا برگ دارند. پاجوش های جوان و سبز و نازک به کارتان نمی آیند. برای قلمه زدن گل خورشیدی باید آن را در گلدانی بکارید که دهانه اش حداقل 10 سانت پهنا دارد و خاک کمپوست داخلش است. بعد آن را در محیطی بگذارید که حداقل 20 درجه دما دارد. خاک باید همیشه رطوبت داشته باشد پس حواستان باشد که رطوبت آن تمام نگردد و در زمانی که مشغول ریشه گیری در خاک است، خاکش خیس بماند.

روش نگهداری در گلدان

این گل ها را خیلی از افراد در گلدان می کارند و داخل بالکن یا ایوان خانه نگهداری می نمایند. خاکی داخل گلدان بریزید که کمپوست زیادی دارد، حاصلخیز است و به خوبی زهکشی شده است. در زیر آن نیز، آبگیر استفاده شده باشد که آب اضافی خارج گردد. گلدان را تحت نور مستقیم خورشید قرار ندهید، بلکه در سایه بگذارید که هوای تازه و نور غیر مستقیم را بگیرد. در پاییز و بهار که هوا معتدل است، نور مستقیم آسیبی به گیاه نمی رساند، اما باید شرایط آب و هوایی منطقه ای که در آن زندگی می کنید را در نظر بگیرید. بهتر است ظرف استفاده شده، قطری حدود 25 سانت داشته باشد که گیاه به خوبی در آن جا بگیرد.

مطلب پیشنهادی:آموزش تکثیر گل کاغذی

دلیل گل ندادن گل خورشیدی چیست؟

اگر گیاه شما گل نداده، لابد شرایط مورد احتیاج آن را فراهم ننموده اید! برای این که شاهد گل دادن آن باشید، باید خاک حاصلخیز و مناسب فراهم کنید و فقط زمانی آن را آب دهید که خشک شده است. بعلاوه، اگر در برابر نور مستقیم و داغ خورشید، به خصوص در فصول گرم سال قرار بگیرد، امکان سوختن آن و گل ندادنش وجود دارد. بعلاوه، اگر گلدان گیاه را به تازگی عوض نموده اید، هنوز به جای نو خود عادت ننموده و به همین دلیل گل نداده است.

دلیل زرد شدن برگ های گل خورشیدی چیست؟

این مشکل نشان می دهد که گلدانی که استفاده نموده اید برای گل تنگ است. برترین و ایده آل ترین گلدان، قطر 25 سانت دارد. بعلاوه، دلیل پژمردگی گل خورشیدی یا زرد شدن آن می تواند زیاد آب دادن باشد.

منبع: آچاره

به "نحوه تکثیر گل خورشیدی و نحوۀ صحیح نگهداری از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه تکثیر گل خورشیدی و نحوۀ صحیح نگهداری از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید