معرفی زیرفون و خواص درمانی آن

به گزارش دفتر آنلاین من، آرام بخش و خواب آور، تقویت کننده اعصاب و ضد تشنج، نیروبخش و ضد قولنج، بازکننده عروق و کاهنده فشار خون، خارج کننده سنگ مثانه و ادرارآور، ضد سرفه و نرم کننده سینه، خون ساز و دفع کننده بلغم، تقویت کننده معده و ضد تهوع

معرفی زیرفون و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

زیرفون گونه های مختلفی دارد و دو گونه از آنها از نظر خواص دارویی نسبت به دیگرگونه ها مرغوبتر می باشند و در طب سنتی هم کاربرد دارند که در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه از آنها اشاره شده است.

نام علمی:

Tilia sylvestris Desf.، نام فرانسه Tilluel a petites feuilles و نام انگلیسی آن Little leaf linden می باشد. نام های دیگر آن در کتب طب سنتی، زیرفون و زیزفون نامیده شده است.

تیره گیاه:

زیرفون Tiliaceae

نوع گیاه:

درخت

مشخصات ظاهری:

درختی است به ارتفاع حدود 20 متر گاهی موارد بیشتر، پوست تنه درخت در انواع جوان خاکستری رنگ و شفاف و در انواع مسن آن دارای شکاف های فراوان است و شاخه های تحتانی درخت به وضع افقی می باشند. برگ های آن کوچک، قلبی شکل در قاعده، کامل، نوک تیز و دندانه دار هستند. از دم گل اصلیِ گل آذین، دم گل های کوچکی در قسمت انتهایی آن منشعب می شوند که هر یک به یک گل کوچک، به رنگ سفیدِ چرک ختم می شود و میوه اش به صورت پوشینه می باشد.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

اغلب در کشورهای اروپایی خصوصاً در نواحی جنگلی فرانسه انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در گل:

گل های زیرفون دارای اسانسی شامل ماده فارنزول می باشد. ضمناً گلوسیدهای مختلف، اسید فنیل های مختلف، اسیدهای کوماریک، کافئیک، پروتوکاتشیک، کلروژینک، اسید گالیک، اسیدهای آمینه، تیلی روزید، فراگزوزید، اسکولوزید و فوروگلوسینول هم در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

گل

نحوه مصرف:

معمولاً گل را به صورت دم نموده یا جوشانده استفاده می نمایند و در طب سنتی برای درمان بیماری نحوه و میزان مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می نماید.

خواص درمانی:

آرام بخش و خواب آور، تقویت نماینده اعصاب و ضد تشنج، نیروبخش و ضد قولنج، بازنماینده عروق و کاهنده فشار خون، خارج نماینده سنگ مثانه و ادرارآور، ضد سرفه و نرم نماینده سینه، خون ساز و دفع نماینده بلغم، تقویت نماینده معده و ضد تهوع عصبی، ضد حمله های عصبی و مسکن سردرد می باشد. ضمناً برای تصلب شرائین، آنفلوانزا، نقرس، سرماخوردگی، پیش فعالی بچه ها، کمردرد و چنگ زدن عضلات هم مفید است.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی زیرفون و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی زیرفون و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید