روش نو میزان گیری درد در نوزادان

به گزارش دفتر آنلاین من، یافته های تحقیقاتی ممکن است به محققین در پیدا کردن روش های بهتر برای کاهش درد در بچه ها، یاری کند. درد یک مسئله بسیاری شخصی و ذهنی است. یک ضربه به زانو برای یک فرد ممکن است رنجشی ایجاد نکند اما در یک فرد دیگر، آزاردهنده باشد. برای بچه ها، درد حتی مرموز تر است.

روش نو میزان گیری درد در نوزادان

درد چگونه در مغز نوزادان ایجاد می گردد

چکیده

یافته های تحقیقاتی ممکن است به محققین در پیدا کردن روش های بهتر برای کاهش درد در بچه ها، یاری کند. درد یک مسئله بسیاری شخصی و ذهنی است. یک ضربه به زانو برای یک فرد ممکن است رنجشی ایجاد نکند اما در یک فرد دیگر، آزاردهنده باشد. برای بچه ها، درد حتی مرموز تر است.

تعداد کلمات: 844 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

نویسنده: کاترین گامون

مترجم: حبیب الله علیخانی

روش نو مقدار گیری درد در نوزادان

کارولین هارتلی (Caroline Hartley)، یک محقق امراض بچه ها در دانشگاه آکسفورد انگلیس می گوید: نوزادان و بچه ها نمی توانند صحبت نمایند بنابراین، این سخت است که دکتر و یا پرستاران بدانند که کجای آنها درد می نماید؟

اما روش هایی وجود دارد که می توان به نوزادان نفوذ کرد و مقدار درد در آنها را تشخیص داد. هارتلی و همکارانش یک الگوی درد متداول را بواسطه مطالعه مغز نوزادان تازه متولد شده، بدست آوردند.

با توجه به کارهای هارتلی، یک نفر از هر 9 کودک تازه متولد شده، مراقبت های بیمارستانی دریافت می نمایند. در طی ماندن در بیمارستان، این نوزادان به طور میانه در هر روز، 10 کار دردآور را تحمل می نمایند. این کار از کارهای متداولی از جمله داخل کردن سوزن به منظور خون گیری تا کارهای پیچیده تری مانند عبور تیوب تنفسی، متغیر می باشند.

راه مورد قبول برای آنالیز درد در یک نوزاد، استفاده از سیگنال های فیزیولوژیکی است. این سیگنال ها عبارتند از: افزایش نرخ ضربان قلب، کاهش در مقدار اکسیژن اشباع خون و موارد مشابه. اما این مقدار گیری ها، به طور مستیم به درد ارتباطی ندارند.

راه مورد قبول برای آنالیز درد در یک نوزاد، استفاده از سیگنال های فیزیولوژیکی است. این سیگنال ها عبارتند از: افزایش نرخ ضربان قلب، کاهش در مقدار اکسیژن اشباع خون و موارد مشابه. اما این مقدار گیری ها، به طور مستیم به درد ارتباطی ندارند.

هارتلی می گوید: نوزادان اگر گرسنه باشند یا احتیاج به تعویض پوشک داشته باشند، گریه می نمایند. این اقدامات برای مقدار گیری داروهای تسکین دهنده درد، کافی نیست.

برای معین این مسئله که درد چگونه در مغز نوزادان ایجاد می گردد، هارتلی و همکارانش سنسورهای الکتریکی را به سر نوزادان وصل کردند و چندین مطالعه با استفاده از الکتروانسفالوگرام (electroencephalograms) بر روی آنها انجام دادند. این دستگاه، فعالیت الکتریکی مغز نوزادان را مقدار گیری کرد. ارزیابی 72 نوزاد تازه متولد شده مورد ارزیابی نهاده شد در حالی که این نوزادان کارهای پزشکی روزمره و روتین را دریافت می کردند که گاها با درد همراه بود (مانند خون گیری با سوزن). سپس محققین با مقایسه اسکن مربوط به نوزادانی که با سوزان، خون از آنها گرفته شد و یا آنالیز صدای آنها به نتایج قابل توجهی رسیدند.

محققین قادر به تعریف الگوهای تعریف شده ای از درد از این گروه از داده ها شدند. آنها بعلاوه به اسکن های مربوط به نوزادانی نگاه کردند که پیش از آزمایش خون، از ژن کاهش دهنده درد، برای آنها استفاده شده بود. این فهمیده شد که ژن موجب کاهش علائم درد در مغز نوزادان می گردد.

تمام این نکات برای پیدا کردن راه های بهتری مورد احتیاج است که به ما می گوید درد در این نوزادان چگونه است. حدود 39 % از این نوزادان وقتی از آنها خون گیری می شد، ادا و اصول و گریه نکردند. اما مغز آنها نشان می داد که درد می کشیدند.

هارتلی می گوید: مهم ترین استفاده کوتاه مدت از این روش، برای شناسایی درد است. بعلاوه با آن می توان تشخیص داد که آیا داروی تسکین درد به خوبی عمل نموده است یا نه؟ برای مثال، این مفید خواهد بود که بفهمیم آیا مورفین می تواند به صورت مؤثر موجب کاهش در درد نوزادان گردد یا نه؟ نوزادان مانند بزرگسالان نیستند و بنابراین، داروها ممکن است بر روی آن به شیوه ای مشابه عمل نکند.

بیشتر بخوانید: تشخیص علایم درد در بچه ها

آیا این سیستم می تواند نشان دهد که کودکی در حال درد کشیدن است (مثلا به علت عفونت گوش و یا دل درد) ؟ هارتلی می گوید: این روش در سطح گروهی هم کاربرد دارد زیرا درد مانند یک تجربه ذهنی است.

برای نوزادانی که پیش از موعد متولد شده اند، درد می تواند واقعی باشد و نتایج دراز مدتی داشته باشد. راس گرونو (Ruth Grunau)، یک محقق نئوناتولوژی (neonatology) در دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا، در مطالعه های پیشین به این مسئله رسیده اند که نوزادانی که بین 24 تا 32 هفته سن دارند، درد با تغییر در ساختار مغزی آنها مرتبط است. این درد موجب تغییر در عملکرد مغز آنها می گردد و IQ آنها را پایین می آورد. بعلاوه درد منجر به بروز مسائل رفتاری در آنها می گردد.

علت اینکه این کار نو برای او جالب توجه است، این است که این کار برای آغاز تشخیص پاسخ کاهش درد مهم می باشد و این امید است که حالت درد در بچه ها به وسیله مقدار گیری های مغزی گفته شده، مقدور گردد.

گرونو علاقه مند است تا بعضی از اقدامات متداول مانند دادن آب قند به نوزادان در زمانی که آنها بی قرار هستند را هم مورد آنالیز قرار دهد تا بتواند این پدیده را موشکافی کند. این بعلاوه مهم است که بین تنش و درد تفاوت قائل شویم. اغلب بچه ها به علت کشیده شدن پایشان گریه می نمایند. او می گوید: شما نمی خواهید که با استفاده از آب قند و یا مواد دارویی، آنها را درمان کنید.

منبع

https://www.insidescience.org

استفاده از مطالب این مقاله با ذکر منبع راسخون، بلامانع می باشد.

منبع: راسخون

به "روش نو میزان گیری درد در نوزادان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش نو میزان گیری درد در نوزادان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید