راهنمای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در ریودوژانیرو

به گزارش دفتر آنلاین من، ریودوژانیرو با داشتن خطوط حمل ونقل گسترده، از محبوبیت بالایی در میان گردشگران برخوردار است. با این حال گاهی استفاده از این وسایل عمومی می تواند کمی چالش برانگیز باشد.

راهنمای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در ریودوژانیرو

حتی افرادی هم که برای سال های طولانی در ریودوژانیرو زندگی نموده باشند، گاهی اوقات در استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی این شهر دچار مشکل می شوند. این مقاله میخواهد به طور کامل به آنالیز سیستم حمل ونقل عمومی شهر ریودوژانیرو بپردازد.

مترو

متروی ریو دارای سه خط نارنجی، سبز و زرد است. درحالی که خط زرد به صورت جداگانه در نقشه رسم شده، اما درواقع می توان این خط را ادامه خط نارنجی دانست که برای المپیک 2016 ریو را ه اندازی شده بود. خط زرد از محله ایپانما و ایستگاه ژنرال اوسوریو (General Osorio) آغاز به حرکت نموده و تا بارا دا تیژوکا (Barra da Tijuca) و ایستگاه خاتمهی باغ اقیانوسی (Jardim Oceânico) امتداد دارد. خط نارنجی نیز از ایستگاه ژنرال اوسوریو آغاز شده و در ایستگاه متروی اوروگوای (Uruguai) در محله تیجوکا به کار خود خاتمه می دهد. آغاز قطارهای خط سبز از ایستگاه بوتافوگو (Botafogo) و خاتمه آن نیز در ایستگاه پاوُنا (Pavuna) در منتهی الیه شمالی شهر است.

کاربردی ترین خط برای گردشگران، خط نارنجی است؛ زیرا ایستگاه های این خط تقریباً از تمامی نقاط گردشگری شهر عبور می نمایند. خطوط سبز و نارنجی، از ایستگاه بوتافوگو تا ایستگاه مرکزی، از راستای مشابه عبور می نمایند، بنابراین گردشگران می توانند از هرکدام از آن ها برای سوار یا پیاده شدن در ایستگاه های مدنظر استفاده نمایند. ایستگاه مرکزی محلی است که به وسیله آن می توان بین خطوط سبز و نارنجی جابجا شد. جاذبه اصلی موجود در راستا خط سبز، ورزشگاه ماراکانا است که درست در بیرون از ایستگاه متروی ماراکانا واقع شده است.

مترو در ریو در روزهای دوشنبه تا شنبه از ساعت 5 صبح تا 12 نیمه شب و در روزهای تعطیل از ساعت 7 صبح تا 11 شب فعالیت می نماید. قیمت بلیط تک سفره مترو 4.30 رئالِ برزیل است و می توان آن ها را به صورت فیزیکی یا دیجیتالی تهیه کرد.

قطار

به ندرت پیش می آید که شما در ریودوژانیرو به قطار احتیاج پیدا کنید؛ زیرا قطارها، موسوم به سوپر ویا (SuperVia)، عموماً از سوی مردم محلی برای جابجایی های روزانه استفاده می شوند و هیچ کدام از مکان های گردشگری (به جز ماراکانا که آن هم با مترو قابل دسترس است) در راستا حرکت قطارها قرار ندارند. 7 خط قطار در ریو وجود دارد که همگی از ایستگاه مرکزی خارج می شوند. قیمت بلیط قطار به ازای هر سفر و با توجه به روزهای هفته و مسافت طی شده، حدوداً 4.2 رئال است.

سامانه یکپارچه مترو

سامانه یکپارچه مترو به مسافران امکان ادغام سفر خود با مترو و دیگر وسایل حمل ونقل عمومی نظیر اتوبوس، قایق یا اتوبوس های تندرو (BRT) با قیمتی مقرون به صرفه تر را می دهد. اگر از کارت های الکترونیکی ریوکارد (RioCard) استفاده می کنید، قیمت سفر به طور اتوماتیک برای شما با تخفیف همراه می گردد. چندین نوع از این سامانه یکپارچه وجود دارد: مترو همراه با اتوبوس های تندرو به مبلغ 6.05 رئال؛ مترو همراه با اتوبوس های شهری به مبلغ 5.4 رئال؛ مترو همراه با قطار به مبلغ 8 رئال؛ مترو همراه با قایق به مبلغ 8 رئال؛ و مترو همراه با ون به مقصد زاغه نشین های روسینیا (Rocinha) و ویدیگال (Vidigal) به مبلغ 5 رئال.

پراستفاده ترین گزینه ها برای گردشگران، مترو همراه با اتوبوس های تندرو و مترو همراه با اتوبوس های شهری است. مسافران می توانند برای گزینه مترو همراه با اتوبوس های شهری نیز از کارت های ریوکارد استفاده نمایند. در این روش مبلغ کرایه به طور اتوماتیک از اعتبار مسافران کسر می گردد. گزینه دیگر، خرید یک بلیط مخصوص از باجه های داخل مترو برای استفاده از این دو وسیله نقلیه است. مسافران تنها در صورت استفاده از ریوکارد برای مترو همراه با اتوبوس های تندرو، مشمول دریافت تخفیف می شوند؛ اگر چنین کارتی نداشته باشید، باید مبلغ 4.3 رئال برای مترو و مبلغ اضافی 3.6 رئال برای استفاده از اتوبوس پرداخت کنید.

اتوبوس های تندرو

جدیدترین وسیله حمل ونقل عمومی در ریودوژانیرو به منظور تسهیل در رفت وآمد مسافران در طول بازی های المپیک تابستانی 2016 ساخته شد. این سامانه تندرو به جابجایی سریع تر مسافران با اتوبوس یاری می نماید. امروزه اتوبوس های بی آر تی دسترسی به مکان های سابقاً سختتر نظیر جاکاره پاگوا (Jacarepagua) و دیگر منطقه ها در بخش غربی و شمالی شهر را ممکن می سازند، هرچند بیشتر این مکان ها مقاصد گردشگری نبوده و تنها محله های مسکونی هستند. بااین حال، بعضی منطقه ها نظیر رِکرِیو (Recreio) دارای سواحلی شگفت انگیز و بکر بوده و ارزش سر زدن را دارند.

می توان با استفاده از مترو به باغ اقیانوسی در محله بارا دا تیجوکا رفت و از آنجا خود را با اتوبوس های تندرو به خاتمهه اصلی در ایستگاه آلوُرادا (Alvorada) رساند. تمامی اتوبوس های خطوط تندرو از این خاتمهه راهی ایستگاه های منطقه غرب و شمال ریودوژانیرو می شوند. بلیط این اتوبوس ها به ازای هر سفر 3.6 رئال است و ساعات فعالیت آن ها ایستگاه به ایستگاه تفاوت دارد. بعضی ایستگاه ها به طور شبانه روزی فعال هستند، درحالی که بعضی دیگر برای چند ساعت در طول شب تعطیل می شوند. توجه داشته باشید که ساعات کار باجه های بلیط فروشی در هر ایستگاه فرق دارد، بنابراین بهتر است تا برای مقابله با بروز هرگونه مسئله ای، تمامی بلیط های خود را از قبل و به صورت یکجا بخرید.

اتوبوس های شهری

آشنایی با اتوبوس های شهری ریو می تواند کمی سخت باشد، اما به جای اینکه کوشش کنید تا با تمامی این اتوبوس ها آشنا شوید، بهتر است تنها بعضی از مسائل پایه ای را فرابگیرید. برای مثال، ترونکال 1 (Troncal 1)، به معنی خط 1، که در بالای بعضی از اتوبوس ها دیده می گردد، اتوبوسی است که شما را به اطراف محله های کوپاکابانا، ایپانما و سنترو (Centro) می برد. ترونکال 3 بین محله های لبلون (Leblon) و سنترو فعالیت می نماید و توقفی هم در وسط محله فلامنگو (Flamengo) دارد. دیگر ترونکال ها در اطراف بخش شمالی شهر تردد می نمایند، بنابراین کمتر به کار گردشگران خواهند آمد. به علاوه، تعدادی از اتوبوس های شماره گذاری شده نیز وجود دارند که شما را به مقاصد خاص در شهر می برند؛ برای مثال، اتوبوس شماره 581 از محله کوپاکابانا آغاز به حرکت نموده و مسافران را به کوه شوگرلوف می برد. ساعات فعالیت اتوبوس ها کاملاً متغیر است و مسافران باید مبلغ 3.6 رئال برای بلیط را مستقیماً به راننده پرداخت نمایند.

منبع: ایوار / theculturetrip.com

به "راهنمای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در ریودوژانیرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در ریودوژانیرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید