دانشمندان توانستند با یک روش جوان سازی نو، سلول های پوست سه نفر از جمله یک زن 53 ساله را 30 سال جوان تر نمایند

به گزارش دفتر آنلاین من، محققان روش تازه ای ابداع نموده اند که می تواند ساعت زیستی سلول های پوست را 30 سال به عقب برگرداند و سلول های بنیادی را از سلول های بالغ ایجاد کند. این روش می تواند برای درمان بیماری های پوستی در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

دانشمندان توانستند با یک روش جوان سازی نو، سلول های پوست سه نفر از جمله یک زن 53 ساله را 30 سال جوان تر نمایند

در سال 2007، شینیا یاماناکا از دانشگاه کیوتو در ژاپن تکنیکی را توسعه داد که می توانست سلول های پوست بالغ را با وارد کردن چهار مولکول تخصصی به نام عوامل یاماناکا به سلول های بنیادی تبدیل کند و رشد سلولی را معکوس می نمایند. حدود 50 روز بایستی سلول ها در معرض این مولکول های قرار گیرند تا سلول های طبیعی به سلول های بنیادی پرتوان القایی (iPSCs) تبدیل شده و دوباره برنامه ریزی شوند.

دکتر دیلجیت گیل و همکارانش، از مؤسسه بابراهام در کمبریج بریتانیا اکنون تکنیکی ابداع نموده اند که از عوامل یاماناکا برای جوان سازی سلول های پوست بدون از دست دادن عملکرد قبلی شان استفاده می نماید.

محققان نمونه های سلولی پوست را از سه اهدانماینده انسانی که میانگین سنی حدود 50 سال داشتند، جمع آوری کردند. یکی از آنها زنی 53 ساله بود. سپس آن ها را به مدت 13 روز در معرض عوامل یاماناکا قرار دادند تا فرایند ضد پیری در آنها تا حدی القا گردد. سپس فاکتورهای یاماناکا را حذف کردند و سلول ها را آزاد گذاشتند تا رشد نمایند.

با افزایش سن، DNA ما با مواد شیمیایی برچسب گذاری می گردد، بنابراین ردیابی این نشانگرها می تواند به ما در مشخص سن بدن یاری کند. از اینها به عنوان ساعت اپی ژنتیک یاد می گردد.

گیل و تیمش دریافتند که پروفایل های ساعت اپی ژنتیک و رونویسی سلول های نیمه برنامه ریزی شده با پروفایل های سلول های پوستی که متعلق به افرادی است که 30 سال جوان تر بودند مطابقت دارد.

سلول های جوان سازی شده نیز مانند سلول های جوان تر عمل می نمایند و کلاژن بیشتری نسبت به سلول هایی که تحت برنامه ریزی مجدد قرار نگرفته اند، فراوری می نمایند. و هنگامی که روی یک زخم مصنوعی قرار گرفتند، سلول های برنامه ریزی شده مجدد می توانستند حرکت نمایند تا شکاف را خیلی سریع ببندند.

پیشرفت کلیدی در این مطالعه این است که ما اکنون می توانیم سلول ها را بدون تغییر هویت یا عملکرد آن ها به طور قابل توجهی جوان سازی کنیم. در پژوهش های قبلی، در نهایت می شد یک سلول بنیادی از سلول بالغ ساخت.

این تکنیک ممکن است روزی در درمان بیماری های پوستی مانند سوختگی و زخم مفید باشد. این مزیت اضافه نیز وجود دارد که سلول ها به وسیله بدن فرد رد نمی شوند، زیرا سلول های خود او خواهند بود.

تحقیقات موسسه بابراهام Babraham ، می تواند منجر به توسعه تکنیک هایی گردد که با بازگرداندن عملکرد سلول های مسن تر و کاهش سن زیستی آنها، از بیماری های دوران سالمندی پیشگیری گردد.

محققان بعلاوه مشاهده کردند که روش آن ها بر سایر ژن های مرتبط با بیماری ها و علائم مرتبط با افزایش سن هم تاثیر مثبت دارد. از جمله ژن APBA2 که با بیماری آلزایمر مرتبط است و ژن MAF که در ایجاد آب مروارید نقش دارد.

با این حال، محققان گفتند که مکانیسم پشت برنامه ریزی مجدد هنوز به طور کامل شناخته نشده است، در استفاده از آن باید تامل کرد، چون ممکن است باعث فرایند سرطان هم بگردد و قبل از اعمال یافته ها در پزشکی باید بیشتر مورد آنالیز قرار گیرد.

چگونگی معکوس کردن فرایند پیری یک سوال علمی است که در سال های اخیر توجه و سرمایه گذاری عظیمی را به خود جلب نموده .

گیل می گوید: تا به امروز، ما این روش را فقط در سلول های پوست آزمایش نموده ایم. هیجان زده ایم که ببینیم آیا می توانیم آن را در خصوص سایر انواع سلول ها هم انجام دهیم یا خیر.

توجه: عکس این پست تزئینی است.

منبع: گاردین - نیوساینتیست و ndtv

منبع: یک پزشک

به "دانشمندان توانستند با یک روش جوان سازی نو، سلول های پوست سه نفر از جمله یک زن 53 ساله را 30 سال جوان تر نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان توانستند با یک روش جوان سازی نو، سلول های پوست سه نفر از جمله یک زن 53 ساله را 30 سال جوان تر نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید