آیین معارفه سرپرست پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران برگزار گردید

به گزارش دفتر آنلاین من، آیین معارفه سرپرست پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران با حضور وزیر علوم و معاون پژوهشی این وزارت و تقدیر از خدمات رئیس پیشین این پژوهشگاه برگزار گردید.

آیین معارفه سرپرست پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران برگزار گردید

به گزارش گروه دانشگاه دفتر آنلاین من، احمد شعبانی، رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران در این مراسم، ضرورت توجه به فراوری مواد اولیه و مؤثره سموم کشاورزی و کود های شیمیایی، استخراج و فراوری مواد مؤثره و اسانس ها از گیاهان دارویی، برنامه ریزی برای برطرف چالش های حوزه فراوری مواد و فراوری دانش فنی در حوزه های مختلف صنایع را از برنامه های نو این پژوهشگاه نام برد.

وی با اعلام اینکه صنایع شیمایی یک بازار حدود شش تریلیون دلاری در جهانی امروز دارند گفت: متاسفانه علیرغم ظرفیت های طبیعی و انسانی، داشتن محققان و دانش بالا، که در کشور وجود دارد بیش از 1500 قلم ماده شیمایی به کشور وارد می گردد.

سرپرست پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران با توجه به احتیاج بالای بخش کشاورزی به انواع سموم گفت: متاسفانه در این بخش نیز 98 درصد سموم یا به صورت تکنیکال یا فرمولاسیون وارد می گردد.

وی با اعلام اینکه حوزه کاتالیست در جهان به تنهایی یک بازار 50 میلیارد دلاری دارد گفت: در این بخش نیز سهم واردات بسیار بیشتر از فراوری داخلی است.

شعبانی با اشاره به بازار بزرگ صنعت دارو در جهان و منابع طبیعی فراوان ایران از نظر گونه های دارویی گفت: بیش از 8 هزار نوع گونه داروی گیاهی در ایران داریم و از نظر تنوع گونه ای می توان گفت دو برابر قاره اروپا ظرفیت داریم.

وی با اشاره به رتبه دوم ایران در ذخایر گازی و رتبه سوم ذخایر نفتی در جهان گفت: با این ظرفیت ها ایران باید در صنعت شیمایی جهان حرف های جدی داشته باشد و جزو کشور های فراوری نماینده مواد شیمایی باشد.

سرپرست پژوهشگاه شیمی و مهندسی با تاکید بر ماموریت گرا بودن پژوهشگاه ها گفت: مشارکت جدی در طرح های کلان ملی، همکاری با دانشگاه ها و بخش خصوصی و پذیرش دانشجوی پسادکترا می تواند به نقش آفرینی بهتر این موسسات یاری کند.

رئیس پیشین پژوهشگاه

محمدرضا امیدخواه رئیس سابق پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی امروز در آئین تکریم و معارفه رؤسای نو و پیشین این پژوهشگاه گفت: پژوهشگاه شیمی طی 3 سال اخیر مقام اول در فراوری ثروت نسبت به بودجه اش را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه بیش از 60 درصد بودجه مصوب پژوهشگاه از محل عایدی اختصاصی است گفت: از این حیث پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی در بین پژوهشگاه ها کم نظیر است.

امیدخواه با تاکید بر ضرورت تبدیل پژوهش ها به فناوری و محصول تجاری گفت: ما معاونت فناوری پژوهشگاه را در سال 1394 راه اندازی کردیم و برای تکمیل فعالیت پژوهشگاه ها، بودن این معاونت یک ضرورت است.

به گفته رئیس سابق پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، پژوهشگاه ها وظیفه تکمیل چرخه فناوری را برعهده دارند به طوری که دانشگاه ها به علت تفاوت ماموریت و ساختار نمی توانند در این زمینه ورود نمایند.

وی خطاب به وزیر علوم و معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: ضروری است بیشتر به پژوهشگاه ها توجه گردد اکنون می بینیم که پژوهشگاه ها حتی یک پروژه کلان ملی را برای اجرا در اختیار ندارند، در حالیکه آن ها باید قطب علمی باشند، ولی در گذشته طرح های ملی به دانشگاه ها واگذار شد در حالی که ساختار اجرای پروژه های ملی را ندارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "آیین معارفه سرپرست پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین معارفه سرپرست پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید