شواهدی از یک مسجد مربوط به اوایل دوره اسلامی در تخت جمشید بدست آمد

به گزارش دفتر آنلاین من، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، شواهدی از یک مسجد مربوط به اوایل دوره اسلامی در تخت جمشید بدست آمد.

شواهدی از یک مسجد مربوط به اوایل دوره اسلامی در تخت جمشید بدست آمد

براساس این پژوهش که نتایج آن به تازگی در شماره 4 مجله جامعه باستان شناسی ایران و به قلم حامد مولایی کردشولی و یونس زارع انتشار یافته، بقایای این مسجد در شمال غربی کاخ آپادانای تخت جمشید واقع شده بود.

به گفته این پژهشگران، در تحقیقات اجرا شده بر جرزهای سنگی درگاه شمال غربی کاخ آپادانای تخت جمشید، سنگ نبشته ها و نقوشی مشاهده شد که از وجود یک مکان آیینی در این بنای بزرگ بازمانده از دوره هخامنشی نشان داشت.

مضمون این سنگ نبشته ها دعا و درخواست مغفرت الهی برای بعضی کسان به زبان عربی و خط کوفی است. بعلاوه نامهای مبارکه و نگاره ای که احتمالاً یک قبله نما باشد، شناسایی شده است.

این پژوهشگران معتقدند شواهد موجود در این مکان با در کنار هم قرار گرفتن نوشته های مورخین، سفرنامه نویسان و سیاحان دوره اسلامی و بعلاوه شواهد و بقایای بدست آمده از کاوش های باستان شناسی که باستان شناسان غربی در گزارش های خود به آن اشاره نموده اند، بر درستی این فرض که بخشی از آپادانای تخت جمشید زمانی در اوایل دوره اسلامی به یک مسجد تبدیل شده بود تأکید دارد.

به گفته این باستان شناسان، کشف چنین مدارکی در تخت جمشید نشان می دهد که به بقایای کاخ آپادانا سازه های معماری مثل دیوارهای خشتی یا سنگی اضافه نشده بود و استفاده دوباره از آن احتمالاً فقط با خاکبرداری بخشی از بنای آپادانا اجرا شده است.

به گفته این باستان شناسان، تختگاه پارسه پس از ویرانی از دوره ساسانی با نام صد ستون و پس از آن به چهل ستون و چهل منار و بعداً به مسجد سلیمان و ملک سلیمان و نهایتاً به عمارت جمشیدی و تخت جمشید معروف می گردد. احتمالاً پس از آنکه این مکان برای مدتی به مسجد تبدیل می گردد و به دلایل نامعلوم که مسجد مذکور عمر زیادی نمی کند، اما یاد و خاطره آن با عنوان مسجد سلیمان در اذهان و افواه مردم به جای مانده و در متون تاریخی فقط اسمی هر چند مبهم از آن به جای مانده است که تمام تختگاه را با عنوان مسجد معرفی می نمایند، در صورتی که فقط بخش هایی از تالار آپادانا به مسجد تبدیل شده بود.

منبع: همگردی

به "شواهدی از یک مسجد مربوط به اوایل دوره اسلامی در تخت جمشید بدست آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شواهدی از یک مسجد مربوط به اوایل دوره اسلامی در تخت جمشید بدست آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید