شعله اجاق گاز احتمال ابتلا به این بیماری خطرناک را افزایش می دهد

به گزارش دفتر آنلاین من، هرگاه ساکنان خانه، اجاق گاز خود را روشن می نمایند، یک ماده شیمیایی مرتبط با خطر بیشتر ابتلا به سرطان خون و سایر سرطان های سلول های خونی به تمام خانه نفوذ می نماید.

شعله اجاق گاز احتمال ابتلا به این بیماری خطرناک را افزایش می دهد

به گزارش سیناپرس، هرگاه ساکنان خانه، اجاق گاز خود را روشن می نمایند، یک ماده شیمیایی مرتبط با خطر بیشتر ابتلا به سرطان خون و سایر سرطان های سلول های خونی به تمام خانه نفوذ می نماید. یک تجزیه و تحلیل تازه به رهبری دانشگاه استنفورد نشان می دهد که یک شعله گازی روی اجاق گاز با دمای بالا یا یک اجاق گازی تنظیم شده روی 350 درجه فارنهایت می تواند سطح بنزن سرطان زا در داخل خانه را بالاتر از مقدار موجود در دود تنباکوی دست دوم (حاصل مصرف شخص اول) افزایش دهد. بر اساس مقاله منتشر شده در Environmental Science & Technology، بنزن بعلاوه در سراسر خانه حرکت می نماید و ساعت ها در هوای خانه باقی می ماند.

راب جکسون، نویسنده ارشد این مطالعه، استاد مستقر در میشل و کوین داگلاس و استاد علم سیستم زمین در مدرسه پایداری استنفورد دوئر گفت: بنزن در شعله های آتش و سایر محیط های با دمای بالا، مانند مشعل های موجود در میدان های نفتی و پالایشگاه ها تشکیل می گردد. اکنون می دانیم که بنزن در شعله های اجاق گاز خانه های ما نیز تشکیل می گردد. تهویه خوب به کاهش غلظت آلاینده ها یاری می نماید، اما ما دریافتیم که هواکش ها و هودها اغلب در از بین بردن قرار گرفتن در معرض بنزن بی تاثیر هستند.

به طور کلی، محققان دریافتند که غلظت بنزن در داخل خانه که در شعله های اجاق گاز تشکیل می گردد می تواند بدتر از غلظت میانه ناشی از دود دست دوم باشد، بنزن می تواند به سمت اتاق های دیگر و دور از آشپزخانه حرکت کند و غلظت مقدار گیری شده در اتاق خواب می تواند از معیارهای سلامت ملی و بین المللی فراتر رود. آنها بعلاوه دریافتند که هودهای خانگی همواره در کاهش غلظت بنزن و سایر آلاینده ها موثر نیستند، حتی زمانی که خروجی هودها به خارج از منزل ختم می شوند.

مقاله تازه اولین مقاله ای است که انتشار بنزن را هنگام استفاده از اجاق گاز تجزیه و تحلیل می نماید. مطالعات قبلی بر روی نشتی از اجاق ها در هنگام خاموش بودن تمرکز داشتند و به طور مستقیم غلظت بنزن حاصل را مقدار گیری نکردند. محققان دریافتند که مشعل ها و اجاق های گاز، 10 تا 50 برابر بیشتر از اجاق های برقی بنزن ساطع می نمایند.

اجاق های القایی هیچ بنزن قابل تشخیصی منتشر نمی نمایند. نرخ بنزن منتشر شده در طی احتراق صدها برابر بیشتر از نرخ انتشار بنزن است که در سایر مطالعات اخیر از نشت گاز نسوخته به خانه ها شناسایی شده است.

محققان بعلاوه آزمایش کردند که آیا غذاهایی که در حال پختن هستند، بنزن فراوری می نمایند یا خیر و متوجه شدند که انتشار بنزن از ماهی قزل آلا یا بیکن در تابه سرخ شده صفر است. تمام گازهای گلخانه ای که محققان مقدار گیری کردند از سوخت مورد استفاده به جای هر غذای پخته شده ناشی می شد.

یک مطالعه قبلی به رهبری استنفورد نشان داد که اجاق های گاز سوز در داخل خانه های ایالات متحده گاز متان را با تأثیر آب و هوایی قابل مقایسه با انتشار دی اکسید کربن از حدود 500000 خودروی بنزینی نشت می نمایند. آنها بعلاوه کاربران را در معرض آلاینده هایی مانند دی اکسید نیتروژن قرار می دهند که می تواند باعث ایجاد بیماری های تنفسی گردد.

یک متاآنالیز در سال 2013 به این نتیجه رسید که بچه هایی که در خانه هایی با اجاق گاز زندگی می نمایند، 42 درصد بیشتر از بچه هایی که در خانه های بدون اجاق گاز زندگی می نمایند، در معرض خطر ابتلا به آسم هستند، و یک تجزیه و تحلیل در سال 2022 محاسبه کرد که 12.7 درصد از آسم بچه ها در ایالات متحده ناشی از اجاق گازها است.

یانای کاشتان، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیستم زمین، گفت: من آپارتمانی را اجاره می کنم که اتفاقاً اجاق گاز برقی دارد. قبل از آغاز این تحقیق، هرگز عمیق به آن فکر نکردم، اما هر چه بیشتر در خصوص آلودگی اجاق گازها یاد بگیریم، از زندگی بدون اجاق گاز راحت تر دست می کشیم.

فراتر از اطمینان از تهویه مناسب با یک هود یا پنجره باز، رویکردهای نسبتا کم هزینه برای کاهش قرار گرفتن در معرض آلاینده های اجاق گاز عبارتند از:

از اجاق های القایی قابل حمل بهره ببرید که با قیمتی کمتر از 50 دلار می توانید آن ها را بخرید.

از ظروف آشپزخانه برقی مانند کتری چای، اجاق توستر و آرام پز بهره ببرید.

منبع: فرارو

به "شعله اجاق گاز احتمال ابتلا به این بیماری خطرناک را افزایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شعله اجاق گاز احتمال ابتلا به این بیماری خطرناک را افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید