خبرنگاران حدود 166 هزار راس دام در ماکو واکسینه شد

به گزارش دفتر آنلاین من، ارومیه- خبرنگاران- رییس شبکه دامپزشکی ماکو گفت: از ابتدای امسال تا به امروز 156 هزار و 788 راس دام سبک و سنگین علیه تب برفکی و شاربن واکسینه شدند.

خبرنگاران حدود 166 هزار راس دام در ماکو واکسینه شد

فاطمه آیرم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار دفتر آنلاین من گفت: با توجه به اینکه طبق برنامه ریزی باید فاز سوم واکسیناسیون دام ها در خاتمه سال گذشته انجام می گرفت، به علت شیوع ویروس کرونا این امر با تاخیر و در اوایل بهار شروع شد.

وی اضافه نمود: از 165 هزار و 788 راس دام، 148 هزار رأس گوسفند و بز و هشت هزار و 788 رأس گاو و گوساله هستند که به صورت همزمان از اول امسال تا به امروز در تمام روستاهای تابعه شهرستان ماکو واکسینه شدند.

وی اضافه نمود: بیماری تب برفکی از مسری ترین بیماری های ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو، گوسفند و بز می گردد و کاهش شدید فراوری و تلفات در گوساله ها، بره ها و بزغاله ها را به دنبال دارد.

رییس اداره دامپزشکی ماکو با تأکید بر همکاری دامداران با اکیپ های دامپزشکی ماکو بیان نمود: دامداران مطمئن باشند کارشناسان دامپزشکی اصول ایمنی را برای معاینه و هدایت های لازم در محل نگهداری دام های آنان انجام خواهند داد.

آیرم گفت: مرحله اول و دوم این واکسیناسیون به ترتیب در ماههای خرداد تا تیر و آذر سال گذشته اجرا شده بود.

ماکو یکی از شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی است و دارای 18هزار راس دام عظیم و 260هزار راس دام سبک می باشد که سالانه به طور متوسط 40هزار تن محصولات دامی در این شهرستان را فراوری می نمایند.

به گزارش دفتر آنلاین من، تب برفکی یا بیماری دهان و پا یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانوادهٔ گاوسانان می گردد. این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و متعاقباً تاولهایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می گردد که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان گردد.

این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می شوند. این بیماری به عنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می گردد. کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه نمودن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن میلیون ها راس دام است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران حدود 166 هزار راس دام در ماکو واکسینه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حدود 166 هزار راس دام در ماکو واکسینه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید