با 2 میلیارد هواپیمای شخصی خریداری کنید! ، سالانه 20 تا 30 نفر در ایران هواپیما می خرند ، جت شخصی از 40 تا 100 میلیارد تومان ناقابل!
به گزارش دفتر آنلاین من، خیلی هیجان انگیز است که هر وقت دلتان خواست به هر نقطه کشور و حتی خارج از مرزها سفر کنید؛ آن هم سوار هواپیمای شخصی تان شوید، کمربند ایمنی را ببندید و پس از تیک آف، در آسمان ویراژ دهید.
دفتر آنلاین من - پریسا نوری: لازمه این سفر مهیج و رویایی، داشتن یک هواپیمای شخصی و مهارت خلبانی؛ 2فاکتوری که در سال های اخیر به وسیله شرکت های ارائه دهنده خدمات پرواز در کشورمان فراهم شده است. البته به شرطی که عاشق پرواز باشید و از آن مهم تر، حساب بانکی پروپیمانی داشته باشید؛ چون در ایران هم مثل همه جای جهان، هواپیمای شخصی جزو امکانات لاکچری و گران محسوب شده و برای آدم های معمولی دور از دسترس است.
آموزش پرواز با هواپیماهای فوق سبک، خرید هواپیما و تأمین قطعات و تجهیزات پروازی بخشی از خدماتی است که شرکت های ارایه دهنده خدمات هوایی در اختیار مشتریانشان قرار می دهند. این شرکت ها زیر نظر سازمان هواپیمایی کشور فعالیت می نمایند و در تهران تعدادشان به انگشتان یک دست هم نمی رسد. یکی از قدیمی ترین آنها شرکت های ارایه دهنده خدمات پرواز در شهرک اکباتان است. خلبان حسین علی پناهی مدیرعامل یکی شرکت از ابعاد و زوایا یادگیری این مهارت و سرگرمی لاکچری می گوید.
خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید
دریافت گواهینامه خلبانی
نترسیدن از ارتفاع؛ داشتن سلامت جسمی و روانی و تسلط به زبان انگلیسی از شرایط خلبانی است. البته اهمیت این آخری یعنی تسلط به زبان انگلیسی بیشتر است چون مکالمات با اپراتور کنترل پرواز به زبان انگلیسی انجام می گردد. بعد از گذراندن 90 ساعت تئوری و 50 ساعت پرواز با هواپیما؛ در صورت تایید سازمان هواپیمایی کشوری گواهینامه بین المللی پرواز با هواپیمای فوق سبک را می گیرید. آموزش تئوری 25 میلیون و پرواز در آسمان ساعتی 2 و نیم میلیون تومان هزینه دارد و جمعا این دوره آموزشی 150میلیون تومان است برایتان آب می خورد.
جت های شخصی 100 میلیاردی
این گواهینامه خلبانی صرفا برای پرواز با هواپیمای فوق سبک است، نه هواپیمای مسافربری. هواپیمای فوق سبکی که در ایران وجود دارند دو نفره هستند و حداکثر تا وزن 600 کیلوگرم را می توانند تحمل نمایند. قیمتشان هم بستگی به سرعت، امکانات، داشتن سیستم اتوپایلوت و ... از 2 تا 12 میلیارد تومان متغیر است. البته این رقم ها برای هواپیماهای فوق سبک ملخ دار است و قیمت جت های شخصی دو نفره از 40 و جت های 8 نفره بیش از 100 میلیارد تومان هم می رسد. هواپیماهای موجود در ایران جزو معروف ترین برندهای جهان هستند و از آلمان و جمهوری چک وارد کشورمان می شوند.
خرید سالانه
جت های شخصی به علت قیمت بالایشان در ایران هواداران زیادی ندارند و پولدارها به هواپیماهای فوق سبک تک موتوره قناعت نموده اند. طبق آمار رسمی حدود 200 ایرانی مالک هواپیماهای شخصی هستند و هر سال 20 تا 30 نفر به این فهرست اضافه می شوند. رایج ترین هواپیمای شخصی در ایران، هواپیماهای فوق سبک 2 نفره هستند که با یک باک 140 لیتری بنزین سوپر، تا 2 هزار کیلومتر پرواز می نمایند. این هواپیماهای ملخ دار می توانند سرنشینان را از تهران به همه شهرهای دور و نزدیک کشورمان و حتی بعضی کشورهای خارجی برسانند.
تیک آف به کیش و ترکیه
هواپیماهای شخصی تک موتوره 380 کیلومتر بر ساعت سرعت دارند و در عرض 3 ساعت شما را از تهران به کیش می رسانند؛ با این هواپیما حتی می توانید سفر به ترکیه و جمهوری آذربایجان را هم در فهرست پروازتان جا دهید. البته هواپیماهای شخصی به هیچ وجه اجازه پرواز داخل تهران یا شهرهای بزرگ را ندارند و باید در حاشیه شهر پرواز نمایند تا اگر به هر علتی مجبور به فرود شدند بتواند در بیابان، زمین های بایر یا مزارع حاشیه شهر روی زمین بنشینند.
اجاره پارکینگ برای هواپیما شخصی
شاید برایتان سوال پیش بیاید که در کلانشهر تهران که جای پارک ماشین پیدا نمی گردد، دارندگان هواپیما آن را کجا پارک می نمایند؟ 3 فرودگاه در اطراف تهران ظرفیت پذیرش هواپیمای شخضی را دارند. فرودگاه پیغام کرج که بزرگترین فرودگاه آموزشی خاورمیانه است، فرودگاه افلاک آسیا در کیلومتر 45 جاده امام رضا(ع)، نرسیده به ایوانکی شرق تهران و فرودگاه آزادی در آبیک. البته باید ماهیانه حدود 15 تا 20 میلیون تومان هزینه پارکینگ هواپیما در نظر گرفت.
از ترکیه و دوبی جلوتریم
به گفته مدیرعامل شرکت ارایه دهنده خدمات پرواز، ایران در زمینه آموزش خلبانی با هواپیماهای فوق سبک و ارائه خدمات پروازی شخصی جزو کشورهای پیشروی در خاورمیانه است. خوشبختانه در این حوزه با اختلاف از ترکیه و دوبی جلوتر و با بسیاری از کشورهای اروپایی برابر هستیم و این موضوع با حمایت های مستمر سازمان هواپیمایی کشوری محقق شده است.
منبع: همشهری آنلاین