اشرافی: ادامه تحریم دارویی ایران می تواند تهدید صلح و امنیت بین المللی تلقی گردد

به گزارش دفتر آنلاین من، یک استاد حقوق بین الملل دانشگاه گفت: ادامه تحریم دارویی و غذایی مردم ایران ممکن است آثار جبران ناپذیری بر سلامت آنها و تاثیری بر کارآیی نظام بهداشتی و سلامت ایران داشته و حتی تاثیر بر چگونگی عملکرد کادر پزشکی داشته باشد که این موارد می تواند بعدا تهدید بر صلح و امنیت بین المللی تلقی گردد که ایران بتواند به شورای امنیت مراجعه کند.

اشرافی: ادامه تحریم دارویی ایران می تواند تهدید صلح و امنیت بین المللی تلقی گردد

داریوش اشرافی در گفت وگو با دفتر آنلاین من، در مورد مطالبه ایران از سازمان ملل جهت فشار بر آمریکا برای برداشتن تحریم های یکجانبه علیه ایران در شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: در ارتباط با تحریم های آمریکا واقعیت این است که این تحریم ها بسیار گسترده و همه جانبه است و طبیعتا بعضی از قواعد بین المللی را نقض می نماید.

وی با اشاره به اینکه یکی از مواردی که این تحریم ها حقوق مردم ایران را نقض نموده، حق بر سلامت است، گفت: این حق یکی از مصادیق حقوق بشری است که تمامی ملت ها و مردم دنیا از آن برخوردار هستند و باید به نحوی باشد که همه بتوانند در یک محیط عاری از تنش، به امکاناتی که سلامتی آنها را تضمین می نماید دسترسی داشته باشند.

این استاد حقوق بین الملل دانشگاه یادآور شد: متاسفانه دستور تاریخ می 2018 رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تحریم همه جانبه ایران، حتی در عمل اعم از صادرات و فروش اقلام غذایی و دارویی را در بر گرفته و سبب تحمیل رنج مضاعف مردم خصوصا در شرایط امروز شده است.

اشرافی با تاکید بر اینکه این نکته بسیار بدیهی است که در دنیا یکپارچه امروز مواردی مثل شیوع کرونا فقط نمی تواند محدود و منحصر به یک منطقه یا کشور خاصی گردد، توضیح داد: به هر حال چون همه کشورها از آثار آن در امان نیستند، طبیعتا همراهی همه مردم را می طلبد. اگر در ایران با توجه به تحریم هایی که آمریکا وضع نموده و متاسفانه شرکت های دارویی و صادر نماینده مواد غذایی به خاطر ترس از تحریم ها اقدامی برای انجام معاملات نمی نمایند و حتی اگر بخواهند معامله نمایند با توجه به اینکه فروش دارو مستلزم دریافت قیمت آن هست و طبیعتا هیچ مکانیسمی توسط دولت آمریکا برای تامین اقتصادی داروها و مواد غذایی اندیشیده نشده، عملا این تحریم ها به طور کامل و گسترده علیه مردم ایران اعمال می گردد که حتما بر روی مبارزه با بیماری ویروس کرونا نیز تاثیر می گذارد.

وی یادآور شد: نکته بعدی که باید مد نظر قرار گیرد این است که متعاقب اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران، ایران شکایتی در دیوان دادگستری بین المللی عنوان نمود و این دیوان دستور موقتی صادر کرد و صراحتا از آمریکا خواست به تحریم غذایی، دارویی و صنایع حمل و نقل ایران سرانجام دهد که متاسفانه آمریکا آن را اجرا ننموده و طبیعتا با توجه به ماده 94 منشور ملل متحد که طرفین هر دعوایی که در دیوان دادگستری بین المللی رفته اند را الزام می نماید از تصمیمات دیوان تبعیت نمایند، آمریکا نیز ملزم بوده از این تصمیمات تبعیت کند. همچنین دیوان هم قبلا از آمریکا خواسته که در این رابطه یا اجرای آن گزارش دهد اما به نحوی از آن طفره رفته است.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه از نظر حقوقی ایران می تواند با توجه به ماده 94 به شورای امنیت رجوع کند گفت: همچنین ایران می تواند مساله عدم تبعیت آمریکا از تصمیمات دیوان را که همان اجرای دستور موقت بوده، اطلاع دهد.

اشرافی اعلام نمود: مساله بعدی این است که شورای امنیت سازمان ملل مسئول حفظ صلح و امنیت بین المللی است و همچنین مسئولیت تشخیص و مشخص تهدید بر صلح و امنیت بین المللی دارد. رویه ای که شورای امنیت در سال های اخیر داشته این بوده که تهدید بر صلح و امنیت بین المللی را بسیار موسّع تفسیر نموده، به طوری که حتی گسترش بیماری ایدز یا قحطی و تغییر اقلیم را به عنوان تهدیدات بر صلح و امنیت بین المللی تلقی نموده است.

وی در سرانجام گفت: طبیعتا ادامه تحریم دارویی و غذایی مردم ایران ممکن است آثار جبران ناپذیری بر سلامت آنها و تاثیری بر کارآیی نظام بهداشتی و سلامت ایران داشته و حتی تاثیر بر چگونگی عملکرد کادر پزشکی داشته باشد که این موارد می تواند بعدا تهدید بر صلح و امنیت بین المللی تلقی گردد که از این زاویه هم ایران می تواند به شورای امنیت مراجعه کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اشرافی: ادامه تحریم دارویی ایران می تواند تهدید صلح و امنیت بین المللی تلقی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشرافی: ادامه تحریم دارویی ایران می تواند تهدید صلح و امنیت بین المللی تلقی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید